Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

9 februari 2006

Mina trädgårdsböcker






Vad skulle trädgårdsskötsel vara utan dator och utan bokhylla?




En av mina första trädgårdsböcker köpte jag 1992, Lotte Möllers Trädgårdens natur, den har format och präglat hela min syn på trädgård. En av få trädgårdsböcker jag verkligen har läst från pärm till pärm, flera gånger. Boken ger inspiration och idéer.
"I den traditionella svenska villaträdgården är alla naturliga inslag ett hot som måste bekämpas, om nödvändigt med gifter. Trädgårdskötseln är plikt och pina. Resultatet av mödorna är en grönyta så ödslig att inte ens ägaren har lust att vistas där."
Enligt Lotte ska det vara roligt att ha trädgård, den ska passa just dem som bor där - inte grannarna. Man ska inte ta dö på allt liv som finns, även småfåglar, fjärilar och igelkottar ska få plats.
Boken finns som nyutgåva i pocket.


Man kan klicka bilden lite större.

Ett par av mina favorithyllor, jag har många många meter trädgårdsböcker. Ofta kan man hitta bra och billiga trädgårdsböcker på loppis och antikvariat. Roligast med böcker före 1940, innan alla gifter kom, jag gillar gamla svartvita bilder, jag skulle vilja hitta Trädgårdskalender 1952.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hello dear

I don´t know how to read your language, but I can see and understand your photos and the desing and decoration... that´s wonderful... congratulations... I like it very much...

best wishes

Juliana - a brazilian friend

Hannele på Hisingen sa...

Thank you, juliana, I'm sorry, but I like write in Swedish.. I tell about mu garden and my books of gardering.

Karin sa...

Den där pocketboken ska jag försöka få tag på. Det ligger mycket i det som Lotte MÖller säger. :)

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, Lotte Möllers bok har jag sett då och då, till och med på stormarknadens trädgårdsavdelning, typ Coop.