Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

10 februari 2006

Mina kvinnliga trädgårdsidoler

Tre kvinnor som skapat många fina trädgårdar, de lever inte längre,
Ulla Molin, Emma Lundberg och Gertrud Jekyll. Jag har haft förmånen att få besöka deras trädgårdar, som gjort stort intryck och gett många idéer.

Ulla Molins trädgård har jag sett tre gånger, lite olika årstider, jag blev helt betagen. När jag kom hem fick jag gräva 58 hål med järnspett i vår trädgård, för att göra min hörna efter hennes förebild.


Jag blev väldigt intresserad av formklippning, topiary, efter det. Redan innan hade jag format de vilda träden på vårt berg.

Ulla Molins underbara plommonlund ville jag ha själv, den är anlagd.
Bilden är ur Molins bok "Leva med trädgård", finns på biblioteket.
Fina bilder, hur hon skapade sin lilla villaträdgård i Höganäs på 500 m².


Ulla Molin kan med enkla lösningar få det tråkiga se spännande ut, som den här formklippta ligustern vid en vanlig tråkig trappa.




Emma Lundbergs (dotter Barbro Nilssons) trädgård i Skåne är så fint komponerat av olika sorters stenar. Den anlades redan 1939, men har fortfarande samma anda och stil efter restaureringen 1997. Helt privat trädgård. Fantastiskt!





Emma Lundberg kan blanda olika former och storlekar, lite japanskinspirerad.



Parc du Bois des Mountiers i Normandie som Getrude Jekyll skapade tillsammans med arkitekten Sir Edwyn Lutyens.


Hestercombe Gardens i England, som Getrude Jekyll & Sir Edwyn Lutyens skapade.


Bergenia i spännande komposition i Hestercombe Gardens. Jag har lärt mej att det finns inga tråkiga växter, bara tråkiga trädgårsmästare.

6 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Inspirerande! Finns Ulla Molins trädgård kvar så man kan besöka den än idag?

Anonym sa...

Vilka bilder! Njutbart!!

Anonym sa...

Har jag inte helt fel för mig så har nya ägarna visningar fortfarande. Det finns nog info på nätet.

Hannele på Hisingen sa...

Ja, Ulla Molins trädgård är helt privat, men visas varje sommar: http://www.tradgardsrundan.nu/ (Men Emma Lundbergs trädgård i Skåne visas inte, vi hade tur det året.)

Anonym sa...

Härligt!Har du sett DBW:s trädgård på Gotland?
Ett inspirerande ställe som jag tror att du skulle gilla.

Hannele på Hisingen sa...

Nej, på Gotland har jag inte varit, ska lägga på minnet.