Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

8 november 2018

slutat att hamstra

Vi har slutat att hamstra mat sedan de fyra vuxna barnen flyttade hemifrån, det har gått bra att ställa om sig. Vi handlar kanske en gång i veckan; mjölk och grädde måste jag ha.... läste någonstans att man inte sparar på att storhandla, många familjer slänger typ 25% av maten! Det blir många hundralappar. Bättre att småhandla ibland det lilla som fattas. Och prioritera sin närbutik också. Storhandlar du? Slänger du mat?

22 kommentarer:

Znogge sa...

Jag veckohandlar men slänger i princip inget numera. Resterna blir matlåda till Husse vilket uppskattas. I början när barnen flyttat handlade vi för mycket men nu har jag stenkol :-)x

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, bra, omställningen gick ganska fort här :)

Cicki sa...

Vi storhandlar och slänger nästan ingenting. Jag lagar oftast mat till fyra personer fast vi bara är två. Det är så bra att frysa in och ha till dagar när kroppen inte vill hänga med. Jag har för det mesta stenkoll på vad som finns i kyl och frys.

Hannele sa...

Cicki, låter bra, jag är lite lat, men vill inte äta samma mat för ofta...

Anna/notonmusic sa...

Så totalt annorlunda med 2 mans hushåll jmf 6 pers... Men det tar lite tid att ställa om sig åtminstone för oss. Vi uppskattar mest att man ser vad som finns i kylen. Vi har alltid haft en liten kyl och när alla bodde hemma var allt staplat och pusslat så det var en vägg som mötte en när dörren öppnades.

Hanneles bokparadis sa...

Anna, tänk; fyra barn och deras kompisar... jag tycker att det är skönt att ha lite mat nu och ha överblick.

Inger sa...

Våra fyra barn är utflugna sedan länge, vi storhandlar om än i mindre skala, och slänger inget!

Gunnel sa...

Jag veckohandlar eller ibland blir det bara varannan vecka. Det är ju inga problem nu när man har frys. Mjölk får jag klart köpa lite oftare, men vi har en bra butik i samhället där jag för övrigt köper det mesta av maten. Trots det väljer jag att handla sällan, för det är så urbota trist. Jag slänger mycket sällan någon mat. Smårester går ju att frysa de med och ha till luncher eller vad man vill. Trevlig helg

Hannele på Hisingen sa...

Inger, att inte slänga någon mat sparar man mycket pengar på!

Gunnel, jag är lite mjölkberoende så jag får handla en gång i veckan, ibland slinker jag in i vår lilla närbutik, köper inget onödigt längre :)

Klimakteriehäxan sa...

Storhandlar typ en dag som i dag, söndag, i kombination med besök på återvinningsstationen. Slänger väldigt lite, nästan inget, faktiskt. Rester hamnar i frysen - eller direkt på tallriken under etiketten "kylskåpsrensning". Oftast jättegott!!!

tant Hannele sa...

Klimakterihäxan, bra, rester kan vara hur gott som helst!

Sylvia sa...

Vi handler når vi trenger det.
Siden vi ikke har bil, må vi ta varene hjem med buss. Det får en til å tenke på hva man egentlig trenger, og klarer å bære med seg på bussen.
Her må vi planlegge nøye.

Hanneles bokparadis sa...

Sylvia, vi cyklar mycket på sommaren och har inte lika mycket varor på cykeln :)

Ann-Christin sa...

Här slängs nästan inget (bara äckliga flingor som inte ens gick att använda till pajdeg...) Jag tycker att veckohandling funkar utmärkt vare sig jag är själv eller har barnen.

Hannele på Hisingen sa...

Ann-Christin, det är bra att ha fungerande rutiner.

Maria sa...

Har en Icabutik på bra promenadavstånd så jag handlar så mycket jag kan bära hem. Slänger sällan mat, mest morötter som jag glömmer att äta upp innan de blir dåliga.

helga sa...

Jag har också slutat storhandla sen vår son flyttade. Det går åt så lite mat nu. Förr måste jag köpa säkert 10 l mjölk per vecka. Nu 1 eller 2.

Hannele på Hisingen sa...

Maria, jag gynnar också vår lilla butik.

Helga, livet annorlunda nu utan barn.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Slänger näsan aldrig mat. Gör som Kajsa Varg när det är dags för lunch eller middag, tager vad jag haver.
Trevlig helg!
Birgitta

Hanneles bokparadis sa...

Birgitta, samma här, slänger inget, älskar att trolla med rester, önskar dig detsamma!

Lena i Wales sa...

Slänger väldigt sällan någon mat, men gjorde det igår med lite ris som blev kvar, gjord ont, även om det var lite. Annars försöker jag göra något med allt.
Hemskt att så mycket slängs.
Ha en skön helg!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, stekt ris med lök är en delikatess,
ha det gott!