Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

7 november 2011

Marie Curie


Marie Curie, född 7 november 1867 i Warszawa i Polen. År 1903 fick hon nobelpriset i fysik tillsammans med maken. Hon var den första kvinnliga nobelpristagaren. 1911 fick hon sitt andra nobelpris i kemi. Hennes biografi har jag läst säkert fem gånger, det var hennes fel att jag sökte in på Chalmers för att läsa teknisk fysik och bli forskare, men inte hennes fel, att jag avverkade fler fester än tentor. Vi skulle kunna diskutera hennes forskning i timmar. Hur det var att byta land och språk? Hur fixade hon familj och barn? Hur var det att arbeta tillsammans med sin man?

5 kommentarer:

Znogge sa...

En stor och intressant kvinna på många vis. Undrar om hon hann med några fester ;-)

Monica sa...

Spännande kvinna, jag som precis sitter och läser om henne för en av mina elever, han ska skriva uppsats om atomen och hur det kom fram till hur denna nu ser ut,
blev nyfiken när jag såg att du skrivet om henne, kanske ngt för mig en biografi om henne, jag gillar biografier... ha det gott kram Monica

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, hon jobbade nog mest, hon hade inte mycket hjälp och två barn.

Monica, så roligt att du berättar om henne för dina elever! Biografin finns nog på biblioteket eller antikvariat, väldigt trevlig läsning.

Klimakteriehäxan sa...

Då undrar jag bara en sak: vad tyckte du om PO ENquists "Blanche och Marie" som handlar om samma dam??? (jag tycker det är hans sämsta bok och det är inte Marie C:s fel)

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, boken ligger i bokhyllan, nu måste jag bara läsa den..