Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

21 juni 2010

Ockelbo

Repris på en fantastisk trädgård i zon 5.Största intrycket i Wij gjorde de små rummen som visar vanliga tåliga växter för zon 5, inspirerar att användas på ett mer spännande sätt.
I bakbrunden vårtbjörk, tuvrör, gula kornåkrar och världens enda tallallé.
Enkla vanliga tåliga växter i spännande kombinationer. Eftersom buxbom inte trivs i zon 5, formklipper man måbär, hasselört som marktäckare,
Rosa 'New Dawn', i Rosträdgården hittar man många fler tåliga rosor.
I Brynet ser man årstidernas växlingar, vilda enkla växter blandat med framodlade sorter i överdåd. Stärnhimmel med formklippt i bakgrunden.
Svartglänsande tjärn med vita näckrosor, kantad av en ram av björnmossa och doftande kungsliljor, man bara njuter av enkelheten i det lilla rummet. I Myren växer olika gräs och vanliga vilda växter; doftviol, starr, humle, rosenbräcka, ett litet trädgårdsrum som ger känsla av naturens närvaro.
Läs mer om Wijs Trädgårdar i Ockelbo, zon 5 är inte omöjlig.
Ulf Nordfjells trädgårdsrum, han fick guld i Chelsea Flower Show.

15 kommentarer:

Inger sa...

Hej Hannele!
Är du på Wij, inte långt från mig, så kul:)
Hälsningar Inger

Hanneles bokparadis sa...

Inger, nej, jag visar gamla bilder, en helt fantastisk trädgård.

Berit sa...

mmm..dit ska jag en dag..jag har varit på föreläsning om den och fått se den på bild men oj vad jag skulle vilja vandra i den också..det är ju många klurigheter där:)

Mimi sa...

Spännande trädgård! Hälsn Mimi

Synnøve. sa...

Du så fint. Älskar det rummet med den svartglänsande tjärnen.
Måste försöka få till en liten bäck eller sjö på tomten.
Kramen.

Hanneles bokparadis sa...

Berit, man får många fina tips där.

Mimi, mycket spännande.

Synnøve, vatten är alltid fint, kram.

Eva Linnea sa...

Den där trädgården borde man besöka, men jag får nog nöja mig med att kolla på hemsidan så länge. Klart inspirerande.
Kram

Hanneles bokparadis sa...

♥ Eva Linnea ♥ vi råkade ha vägarna förbi..

NinaH sa...

Tänk vad man kan göra fin trädgård- varhelst den är belägen!;-) Nå... Wijs är verkligen något helt fantastiskt! Klippt Måbär var ju häftigt!;-) "Bara" sett Wijs på Älvsjömässan (förutom UNs "skapelser" visade här & där). Men skulle så gärna besöka den trädgården live! Förstår att du/ni måste haft det trevligt i Ockelbo! (...Måhända på fler sätt?!;-)...)

Hanneles bokparadis sa...

Nina H, så mycket inspiration i Wij för dem som bor i tuffare zoner. Även deras rosenträdgård är fantastisk. Har jag berättat om vår natt i Ockelbo..? ;)

Anonym sa...

Jättefina bilder! Men den rosa bakgrunden på bloggen gör det lite svårt att läsa... Och dina fina citat längst upp syns inte alls med bakgrund av den bilden! Synd.

Ha det bra! Kram

Hannele på Hisingen sa...

Timjan o Akleja, det rosa ska försvinna, om man väntar någon sekund, beskrivning överst är läsbar, om man markerar texten.. jag byter bild ganska ofta (och jag har inte kommit på, hur man ändrar färg efter den senaste blogg-uppdateringen), kram.

Kinna Jonsson sa...

Men wow, du har verkligen varit där. Vilka fina bilder!

Hannele på Hisingen sa...

Kinna, vackra trädgårdar försöker jag besöka,detta var ju på vägen, när vi skulle till sonen i Umeå.

Anonym sa...

Hmm, det försvinner inte för mig... Men jag kan stå ut med det! Kunde ju vara värre, tänk om det varit svart... ;)

När du lämnar kommentarer hos mig, använder du nya namn/emailadresser ofta? För jag måste nästan alltid godkänna dina kommentarer, har inställningen att man måste få första kommentaren godkänd. Det gör inte mig nåt men det kan ju dröja lite innan dina kommentarer syns. :)

kram