Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

15 juni 2009

Tillräckligt originellt?

En reklam-sajt har lånat mitt trafikmärke, ingen har frågat, länkat eller tackat mej. Man får väl låna allmänna bilder på internet? Jag minns på vilken gata jag fotat trafikmärket. Jag använder det som min signatur, men kan jag verkligen ha monopol på Hisingen? Själv försöker jag använda egna foton även på de mest triviala sakerna.

Behöver man vara naken? Mycket gnäll över vädret, jag ska väl inte säga något, vi har haft sol hela helgen +18° C. Det är skönare nu än november och man kan fika ute.Det har blåst runt 10 m/s, men då tar jag på mej en varm jacka.
Det är mycket enklare än att försöka påverka vädret.

31 kommentarer:

AnnA sa...

God morgon Hannele!
Igår var det rätt så bra trädgårdsväder, trots att det fläktade till då och då. Tvätten hängde ute och torkade bra...
Och det fläktade skönt när jag befann mig i den nedre marknivån och rensade ogräs och planterade ut mina ettåringar.
Visst hade det varit roligt med lite sol och värme och badtemperatur i havet, trots att vi "infödingar" badar efter tre(det är då det är som skönast, ju!)när "fiskmåsarna" åker tillbaka till stugan och grillar(inte sig själv längre...)Näää, nu var jag inte snäll...
Ha en bra dag!
Hälsn
AnnA

Tankevågor sa...

Nej det är bara att bita ihop och klä på sig en varm tröja!
Vet inte om du tycker att det är gnälligt men i morse hade vi 6 grader. Vi får väl se om det går upp till 8 som det var hela dagen igår. :-/

Nea sa...

Vädret liver sitt liv, så är det bara, men helt fel hade det inte varit om havet hade varit lite lite varmare så att jag hade vågat mig på ett havsdopp......
Annars är det rätt kläder i alla väder som gäller.
Trevlig midsommar /Nea

Hannele på Hisingen sa...

AnnA, jag är en dålig badare, kanske därför jag struntar i vädret, i trädgården kan man ju oftast vara. Ha en fin dag.

Londongirl, jag håller med, 6° är inget sommarväder, man ska ändå inte frysa om fingrarna.

Nea, jag är en riktig bdkruka, väljer gärna semester i augusti, när vattnet har hunnit bli varmare, ha en trevlig vecka.

Znogge sa...

Vädret går ju inte att påverka alls så det får nog bli med jackans hjälp jag tar mig an den kommande ledigheten!

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, väl tur att något är helt naturligt ;)

Spessartin sa...

Klokt! Bättre att klä sig ordentligt än gnälla på vädret!

Hannele på Hisingen sa...

Spessartin, eller hur :)

Inger sa...

Visst är det bättre nu än i november, jag älskar ljuset även om jag inte kan sova.

Hannele på Hisingen sa...

Inger, visst är ljuset underbart nu, jag kan sova när och var som helst och älskar, när det är ljust på morgonen.

ab sa...

Västkusten ser lockande ut - även i regn! :)

Nej, man får inte låna bilder hur som helst på Internet - egentligen. Men det är en djungel out there, ibland kan man inte hitta upphovspersonen därför att en bild finns på så många ställen. Själv frågar jag om lov om jag hittar en bild som går att identifiera - på en blogg, till exempel. Oftast blir folk bara glada! Men man tar förstås inte från tidningar, från bloggar (utan att fråga), från fotografers sidor, från bildbyråer. Istället kan man länka! Jag gissar ändå att de flesta syndar på nåden.

Karin sa...

Klart att bilden tillhör dig om du har fotat den! Spelar ingen roll vad du fotar, du äger rättigheterna till den. Tyvärr respekterar folk inte copyrightlagstiftningen på nätet.

Idag har det verkligen varit härlig väder! Njuter så länge det varar.

Ha det gott! Kram Karin

Hannele på Hisingen sa...

ab, det är nog inte lätt, själv kan jag någon gång låna en kompis bild, men då länkar och frågar jag. Själv är jag förvånad på bloggar, som bara använder andras bilder.
Här på Hisingen har vi det alltid bra ;)

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, över 99% av bilderna på min blogg har jag fotat själv, mina små signaturbilder, rubbet. Visst har man kunnat lätta på klädseln och njuta idag, ha en trevlig kväll, kram.

AnnCharlotte sa...

Själv skulle jag känna mig som en tjuv om jag tog nån annans bild utan att fråga....Hos mig skiner solen igen och så blåser det...mycket vatten som behöver torka upp nu...

billan sa...

Håller med, det är ingen idé att gnälla på vädret. Men lite småless är man i alla fall när det har skvalat konstant i fyra dagar under vår Stockholstripp. Och när man kommer hem, då har regneländet följt med oss hit:) Nä nu vill jag och mina blommor ha lite sol och värme!

billan sa...

Stockholm heter det bestämt:)

Helga - precious sa...

Här har det störtregnat hela helgen , men idag var det uppehåll. Jag föredrar lite blandat väder framför stekhett eller hällregn flera dagar i rad...

Annika sa...

Nej, men vad dåligt, Hannele!! USCH!! SÅ får man inte göra. OCH dom kunde ju ha FRÅGAT!!! ELLER allra minst gett dig cred o länkat till dig på sin sida. OM jag lånar bilder talar jag alltid om varifrån de kommer. Lånar aldrig ngnsin fr bloggar fö.
Urdåligt, måste jag säga av detta företag!!

Ulf sa...

som vissa andra skriver äger du din bild. tycker du ska ifrågasätta deras bild. säg till dem att plocka bort den eller ersätta dig med 1000kr. ta en skärmdump på deras sida som bevis.

Hannele på Hisingen sa...

Ann Charlotte, visst ska man fråga först,
här har det varit en riktig sommardag.

Billan, på resa är det tris när det regna, hemma är det lättare att hitta på saker. Det växer sämre också.

Helga, samma här, riktig värme är inge höjdare, gillar inte ens varm bastu ;)

Hannele på Hisingen sa...

Annika, jag frågar också, fast egentligen har jag har sällan haft behov av att låna andras bilder.

Canis Lupus, ens bilder blir ju lite som ens barn. Även en vägskylt har hamnat här av en idé, som jag fått och funderat på innan.

Ingrid E sa...

Inte underligt att det klagas på vädret för detta är den sämsta juni på 50 år! Jag blir väldigt påverkad av vädret och är lycklig över att solen nu kommit tillbaka efter fyra dagar med regn och mörka moln.
Urdåligt av ett företag att stjäla din bild. Har du hört av dig till dem? Naturligtvis ska du ha betalt, en länk till din blogg och namnet under bilden.
Använder också egna bilder. Enklast så.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, klart man mår bättre när solen skiner, men jag orkar inte lägga energi på att klaga, klär på mej i stället.
Bloggar med andras bilder verkar ointressanta, visst är det både enklare och roligare att använda egna bilder.

Klimakteriehäxan sa...

Ingen kommersiell sajt (ingen annan heller!) kan/får använda dina bilder utan att betala dig=fotografen=upphovsrättsinnehavaren. Skicka räkning!!! fast det gäller att du kan visa att originalet är ditt, in i minsta pixel, s a s. Pressfotografernas förbund har en prislista som du kan åberopa.

Klimakteriehäxan sa...

Pressfotografernas klubb heter dom, www.pfk.se
Har dock ingen prislista åtkomlig på nätet, kontakta dom!

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, bilden har till och med samma nummer som min originalbild, dom har inte ens bytt namn..

Synnøve. sa...

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Men visst är det skönt när solen värmer en frusen kropp....
Härliga båtbilder. Fast vattnet ser kallt ut.

Menar du att någon norpat ditt märke? Det är ju inte klokt. De borde undersökt först ju...
Jag tycker som de andra att du ska kontakt med den här firman och begära betalt av dom eller att de byter bild.
Hur fräck får man vara?
Ge dom bara...
Kramen Synne.

Hannele på Hisingen sa...

Synne, havet är väl runt +14° C nu, pojkarna har våtdräkter och bra kläder.

Ja, någon har "lånat" min signaturbild, som jag fotat själv. Kanske inget märkvärdigt, men andra verkar tycka om den med. Ens foton är ju ändå lite som ens barn..
Kram.

Anonym sa...

Finns som sagt mamma ett problem. Bilden måste kunna visa en viss originalitet. Kan vem som helst göra bilden så är den inte tillräckligt originell - och då kan ingen äga några rättigheter på den.

Hannele på Hisingen sa...

Sonen, förr hade dom en suddig liten bild, nu har dom tagit mitt original direkt.