Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

27 januari 2009

Idegransöarna

Poeten Gunnar D Hansson hade en intressant föreläsning om sitt författarskap, varför han skrev en bok om makrill och om lunnefåglar.
Vi hade läst bitar ur Idegransöarna och blev helt fascinerade.I Eddan, en samling fornsånger, berättas om en händelse, där man botar den döende med röda bär. Ur idegran kan man idag utvinna 40-tal taxaner, som är verksamma vid behandling av bröst- och livmodercancer.
Idegran är både dödligt giftig och botande. Intressant. (Vad heter Agatha Christies bok, där nån dödas med krossade idegransfrön?)Vilka ord tar vi på varje dag? Även nakna. Över hälften av svenska spolhandtag berättar att idegranar trivs på kalkhaltig mark: IFÖ, vilket betyder idegransö. Ystad, Yrstaðir, betyder idegransstaden, där sanitetsprodukter tillverkas idag. Bara en beläst poet kan leka med orden så. Europas äldsta liv, idegran, den äldsta kanske 5000 år.

21 kommentarer:

Fotoautomaterna sa...

Nu är det dags att kliva ut ur det digitala, in i det analoga. Vi samlar på dina bilder, din mammas bilder, bilder på din hund eller hand. Så länge de är tagna i en fotoautomat!
Besök Fotoautomaten. Kliv in här och delta!

Anonym sa...

Fotoautomaterna, låter intressant.

Anonym sa...

*fnissar* IFÖ...det är kul att lära nått nytt varje dag!

Kram

Hannele på Hisingen sa...

Frump, vardagen kan gömma spännande saker :)
Kram.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vet inte ens om jag någonsin sett en idegran, såna växer nog bara nere i södra delen av Sverige, men det var helt fantastiskt att läsa om dem. Måste leta reda på en idegran och kanske läsa den där norrmannens bok också.

Hannele på Hisingen sa...

Karin, i Stockholm och i zon 5 kan man ha vissa sorter av idegran, den passar väldigt bra till formklippning.

NinaH sa...

Så skönt höra att idegran kan vara berikande också- men tanke på allt "motsatsen" man hört & läst! Och det på så många sätt! Tack för kunskapen!;-)
Om jag inte minns fel så tror jag att det är i Chrisities "En ficka full med råg" som idegransbär används för att förgifta (i sylt...fast jag kanske minns fel?).

Hannele på Hisingen sa...

Nina H, bären är inte giftiga, utan fullt ätbart fruktkött, först när man mosar kärnan, blir det ohälsosamt. Visst är det kul med kunskap, tack för boktipset.

Synnøve. sa...

Ett spännande inlägg. Nyttig och intressant.
Jag hade en bekant vars häst åt idegran. Slutade illa för hästen. Den fick avlivas så den är giftig för djuren med.

De böckerna där skulle jag vilja läsa.
Undrar om de finns här på biblioteket...
Får ta en kik.

Den trädgården du har inlägg om är så vacker. Fina bilder. Återigen...
Önkskar dig en bra onsdag nu.
Kram Synne.

Hannele på Hisingen sa...

Synne, hästar kan inte kräkas, kossor ska inte heller äta idegran, hela växten giftig. Inte fruktköttet, bara krossade kärnan, barn som äter bajas ju ut kärnorna, inga förgiftningsfall. Så man behöver inte vara nervös. Kram.

Anonym sa...

Intressant, så Ystad är idegransstaden egentligen. Jag har mina rötter i denna stad på ena sidan och har aldrig varit där. Jag har hört att man aldrig ska ha djur i närheten av idegranar, inte ens de som sitter i bur. Kan det stämma? För granen är väl bara giftig om man äter av den?

Anonym sa...

Men den är också väldigt giftig... Kanske därför det går att utvinna läkemedel ur den!

Filifjonkan 1 sa...

Hej Hannele. Det var en intressant upplysning. Att den var giftig Idegranen det visste jag men inte resten. Och Ystad det är ju märkligt med. Ja m an kanske skulle ta och läsa denna intressanta herre då skriver upp det på ett block. Ha en bra dag då mormor Hannele kanske har det blivit nya kläder till den lille som växer så det knakar...

Hannele på Hisingen sa...

Charlotte, jag uppfattade av föreläsningen att det kanske inte var så bra att vistas i närheten av idegran, men nu minns jag inte allt han sa.

Znogge, så är det nog, men man behöver inte vara nervös över att ha idegran i sin trädgård.

Filifjonkan, det finns hur mycket intressant information som helst om idegran, med då får man läsa boken. En japan har också skrivit en ny bok, på engelska.

Monika sa...

Hej
Min minsting plockade idegransbären i vår trädgård, han trodde det var vinbär med kärnor!!! jag vågade inte ta några risker,så det finns inga kvar i min trädgård...
Mina vänner sa gör det inte han blir snart stor, men men nu tultar barnbarnet runt i trädgården...
Hälsningar
Monika

Hannele på Hisingen sa...

Monika, dumt att ta bort alla giftiga växter från sin trädgård, det finns INGA förgiftingsfall av barn i Sverige på 50 år.

MEN varje år får 400 barn åka till sjukhuset för att ha druckit tändvätska vid grillning. Man satsar på helt fel saker.
Man kan lära en 2-åring att förstå, vad man får och inte får äta, och mindre barn lämnar man inte utan tillsyn.

Fruktköttet på idegransbär är inte giftiga, bara de krossade kärnorna. Och kärnorna kommer ju ut den naturliga vägen.

Monika sa...

Ja det var det kanske dumt...
Men min lilla son har käkat lego mm mm och åkt ambulans många gånger så jag kände att det var ok att ta bort dom...(Han är sin egna lilla person... och liknar inte sina fem äldre syskon! Tur är väl det!)
Stor var Idegranen oxå så nu har jag gjort fina nya rabatter med träd och perenner jag gillar!

Hälsningar
Monika!

Hannele på Hisingen sa...

Monika, formklippt idegran är det finaste jag vet ;)

Cicki sa...

Du har något att hämta hos mig....:-)

Hannele på Hisingen sa...

Cicki, gullig du är, tack så mycket :)
Kram.

Anonym sa...

Underbar läsning! Uppvuxen omgärdad av och varnad för idegranshäcken. Hörs mig lika spännande som Näcken. Du gjorde mig helt klart mer nyfiken på Herr Hansson och idé-granen =). Ömsande Ömsinta kramar Den Gyllene Kobran