Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

19 oktober 2008

Whiskydestilleri i Skottland

Kul att se, hur de gör whisky, som lagras i ektunnor flera år.
Innan whiskyn får kallas för whisky måste den lagras i minst tre år.Maltwhisky görs enbart på mältat korn, vatten och jäst.
Malten torkas över torvrök i Skottland för att få rökt smak. Korn mals till grovt mjöl och blandas med varmt vatten i stora mashtun.När vörten är 20° leds den till jäskaren, "washback" och blandas med jäst. Början på whiskytillverkningen är samma som vid öltillverkning.Härlig doft av öl eller nästan som nybakat bröd.Skotsk whisky destilleras två gånger i bestämd temperatur,
resultat första gången blir "low wine".Klart att vi provsmakade och köpte ett par lokala märken i snabbköpet.
Single malt är maltwhisky från ett enda destilleri,
en blandning av flera maltwhisky-destillat från olika årgångar.

25 kommentarer:

Lilla P sa...

Prinsen kommer att gilla din bilder. Han är lite av en whiskeyfantast! Skulle vara kul att ta med honom på en resa till ett destilleri!!

Synnøve. sa...

Så kul resa jag fick vara med på.
Det är gott med en riktigt god whiskey. Föredrar Tullamore Dew.
Härlig trip på morgonkvisten.
kramen från nabolandet.
Synne.

Hannele på Hisingen sa...

Lilla P, maken följde snällt med på trädgårdsresa, för vi skulle även besöka whiskydestilleri ;)

Synne, vi fick se mycket vackert, ska nu under mörka årstiden visa även lite av trädgårdarna vi fick se i Skottland.

Anonym sa...

Roligt att få se lite från er resa. Jag har en svåger som är mycket intresserad av whisky - en samlare. Dricker med måtta men tycker det är kul med olika fina sorter.

Hannele på Hisingen sa...

Helga, min bror älskar också whisky, man kan samla whiskyflskor, innehållet blir inte dålig på några år :)

Anonym sa...

Whiskytillverkning har jag aldrig sett men väl varit på ett bryggeri i Berlin. Studiebesök är alltid spännande tycker jag!
Ha en trevlig söndag!

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, bryggeri har jag inte besökt, det har maken, vi har fortfarande kvar lite lokal öltillverkning i Göteborg. Ha en fin söndag.

Anonym sa...

Hoppas du köpte dig en tunna.. hehe.. kan vara bra o ha nästa gång det kommer trädgårdstokar som går för mycket i spöregnet.. som lite värme innanför västen efteråt.. Ha en skön söndag..

Hannele på Hisingen sa...

Monica, jag trodde du skulle plantera i tunnan :)
Ha en bra söndag, kram.

Lilla P sa...

Ahaaa...Det är SÅ det går till... *fnissar*..jag förstår!!

NinaH sa...

Oj wao- har du varit på resa igen? (Eller bilder från tidigare?)
Förstår whiskeytillverkning måste varit spännande att studera.
Köpte ni en markbit också? (Vi har inte gjort det- men väl vänner som varit på skotsk w-tillverkning... men kanske inte på samma ställe...?.)

Hannele på Hisingen sa...

Lilla P, båda måste ju få sitt, eller hur ;)

Nina H, bilder från vår silverbröllopsresa från maj, ett par flaskor följde med hem, jag ska visa lite bilder från skotska trädgårdar också så småningom.

Merja sa...

Skottland! Åh ..dit vill ju jag:)
Lyckost som varit där:)

Tack för Whiskey lektionen. Skulle vara kul att se allt på plats trots att jag inte gillar smaken.

Ha det!

Hannele på Hisingen sa...

Merja, jag var inte heller så förtjust i whisky förut, men det finns ju så många olika sorter och smaker.
Och Irish Coffee är ju gott :) Ha en bra dag.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Förstår att ni haft trevligt på många sätt!
Ha det gott
Birgitta

Hannele på Hisingen sa...

Birgitta, ska snart visa bilder på de fantastiska trädgårdarna också vi fick se. Ha en bra dag.

Ingrid E sa...

"köpte ett par lokala märken i snabbköpet." så vill jag också ha det. Kan avslöja att det blev lite skotsk whiskey i helgen. Det skall vara en liten en, på is. Gott o värmande.

Anonym sa...

Tack för trevliga foton om Wiskey tillverkningen...skulle också velat va där och provsmaka!
Intressant inlägg!
Ha en skön dag...kram

www.alleswe.bloggagratis.se

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, jag vill inte handla sprit i mitt lokala snabbköp, för det kräver så mycket kunskap och intresse av mej, som jag inte har. Nu råkade maken veta, vilken whisky som är god och prisvärd. Jag har inte is i, mums.

Alleswe, vi fick många tillfällen att provsmaka, det var spännade, man lärde sej en hel del nytt, ha en trevlig kväll, kram.

Anonym sa...

Precis som LillaP har jag en gubbe som gillar whiskey. Min gubbe samlar och om jag råkar ta "fel" sort vid matlagning kan han bli lite "putt"
En skottlandsresa står på önskelistan, vem vet kanske till sommaren!

Hannele på Hisingen sa...

Sus, jag förstår honom, det är inte vilka dyrgripar som helst man häller i såsen :) Det är fint i Skottland.

Anonym sa...

Skulle jättegärna åka till Skottland jag också, om inget annat för att Sean Connery kommer därifrån =)

Ha det så fint!

Hannele på Hisingen sa...

Annelie, Sean Connery träffade vi inte ;)

Anonym sa...

Jeg leste en bok en gang, som forklarte måten Wiskey ble til. Veldig interressant. Men jeg er ikke videre glad i whiskey, men Cognac er nok heller mitt område!!
Har du det interressant på skolen, som elev? Det tror jeg du har, hannele! Klem

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, håller med ej, konjak är godare, men det finns många olika sortes whisky, nästan för alla smaker. Jätteintressant att studera, kram.