Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

20 oktober 2008

Övergiven loppis

Det var ett bleckplåtstryckeri här, innan Smyrna tog över för 16 år sedan.
Man tryckte konserburkar, sillburkar och annat göteborgskt.Här har man gjort många fina fynd.Det går fort utför, när ett hus blir övergivet.Nu är det nog helt tomt av ungdomar, som höll till här.Nu förslar man bara bort alla teglen.Många fina fynd, men Smyrna har flyttat i närheten.Hisingens godaste och billigaste fika bjöds här.

17 kommentarer:

Ingrid E sa...

Tänk vad många tegelstenar som finns i ett hus. Jag hoppas att de river miljövänligt dvs separerar de olika sakerna o återanvänder.
Tur att loppisen finns kvar!

Marianne sa...

Godt at loppen overlevede så du stadigvæk kan gå på shopping :-)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Smyrna i närheten då kan du fortsatta att fynda :-). Jag vet inget som är så läskigt som att se gamla hus skövlas....Jag är ju uppväxt med hemska minnen av när de förstörde centrala Stockholm när jag var barn :-(

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, de har höllt på med teglet länge, det kostar mycket att riva miljövänligt, men jag vet inte.

Marianne, Smyrna är en av de billigaste loppisarna, för pensionärer jobbar där frivilligt på lördagarna, bra saker.

Tyra, bilder från Stockholm har man ju sett, riktigt ledsamt, som det skövlades då, på många andra ställen med.

Ulf sa...

det rivs mkt på hisingen :)

Hannele på Hisingen sa...

Canis Lupus, vi får hoppas att nåt blir kvar...

Monica Hansen sa...

Det nya stället vid Ringön är oxå bra:)

Anonym sa...

Den gamla godingen "34:an" dök upp i huvudet: "Nu ska hela rasket rivas..."

Hannele på Hisingen sa...

MonicaHansen, sant, jag har gjort fynd på Ringön med.

Charlotte, den sången passar bra här.

annette sa...

Undrar om man tar tillvara på allt gammalt fint tegel eller om allt bara krossas, lite sorgligt över sådana rivningar tycker jag, men förstår att man måste göra så ibland!

STORA KRAMEN //annette

Hannele på Hisingen sa...

annette, jag tänkte också på det, men jag tror inte teglet duger till att bygga med, men en trädgårdsmäniska skulle nog hittat på nåt vackert.

Anonym sa...

Ett öde hus förfaller otroligt snabbt. Sorgligt snabbt när man tänker på allt som varit en gång!

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, det gick inte många månader, när man såg stor skillnad, jag tror huset är i alla fall närmare hundra år.

Anonym sa...

Hej Hannele! Jag läste i ett tidigare inlägg att du varit på lions loppis i Torslanda. Har försökt leta upp vart den ligger mer exakt samt vilka öppettider den har, men hittar ingen info om det på nätet.
Hoppas jag kan få svar!
//Marika- vilse i Johanneberg

Hannele på Hisingen sa...

Hej Marika,
Lions på gamla Torslanda Torg är öppet onsdag, i kväll kl 17-19 och lördag kl 10-14, jag har skrivit om dem här:

http://hannelesparadis.blogspot.com/search?q=synth

Ann-Christin sa...

Här fyndade jag bland annat en blårutig soffa som hängde med i många år.

Hannele på Hisingen sa...

Anki, Smyrna finns kvar, har flyttat till Ringön, dom har en del fina gamla möbler, bra priser.