Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

22 oktober 2008

Vad lär jag mej?

Roligt att studera, en del av litteraturen. När jag letade efter gamla klassiker, hittade jag en illustrerad bok av Ovidius, född år 43 f.Kr, Ars amatoria (Kärlekskonsten), som vi läst. Ovidius tillhör de främsta romerska författare, även renässansens och barockens författare satte honom högt. Annat än medeltidens hövisk litteratur med platonisk kvinnodyrkan.Vår lärare är väldigt kunnig och rolig på ett torrt engelskt sätt.
Han håller också en kurs i populärlitteratur, skulle vara roligt att gå.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Ska man studera ska det vara roligt :)

Hannele på Hisingen sa...

Helga, håller med dej :)

Daniel sa...

Så sant å givande lärare - det e jätteviktigt. När jag pluggade vid universitetet kunde en skicklig föreläsare göra världens tråkigaste ämne till nåt underbart å vice versa.

Hannele på Hisingen sa...

Daniel, precis, min föreläsare verkar älska litteratur.

Karin sa...

Rolig på ett torrt engelskt sätt låter trevligt! :) Ser ut som du får lära dig en massa intressant. Kram Karin

Ps. Vad säger medstudenterna när du plötsligt tar fram kameran och fotar under föreläsningen? :)

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, intressant och allmänbildande och fortfarande har vi inte kommit till modern litteratur. Kram.

P.S.
Ungdomarna var impade en gång, när vi inte fick ta på en kursbok, och jag snabbt fotade de sidor ur ref.boken vi hade till läxa :)

Anonym sa...

Från det hållet tror jag inte jag sett fästningen.
Lite längre ner i bbilder får man sjunga " nu ska hela rasket rivass nu ska hela rasket bort-----"
Kram och tack för utmärkelen!

NinaH sa...

Vilken intressant kurs!

Hannele på Hisingen sa...

Smeen, visst passar sången.

Nina, verkligen kul kurs.

Synnøve. sa...

Fick lust att börja plugga jag med nu.
Ha det gott.
Synne.

Hannele på Hisingen sa...

Synne, aldrig för sent ;) Ha en fin dag.

Anonym sa...

En bra lärare är allt! Lycka till med läsningen och praktiken ... ;-)

Anonym sa...

En gammal släkting till oss (min mans farfars far) var väldigt bra på latin och översatte Ovidius till svenska. (Harry Armini.) Fast det var ju ett tag sedan...

/Monica (med samma efternamn som gamle Harry)

Hannele på Hisingen sa...

Lady Stalker, visst är det inspirerande.

Monica, häftigt, bra översättare är viktiga.

Hannele på Hisingen sa...

Lady Stalker, visst kan bra lärare inspirera.

Monica, häftigt, bra översättare är viktiga.

Ingrid E sa...

Roligt läsa att du trivs på din utbildning. Kunniga o dessutom trevliga lärare låter verkligen bra för de betyder så mycket.

Anonym sa...

Varför måste föreläsningssalar vara så förbenat tråkiga? Skulle önska att jag kunde vara konstruktiv,men arketektur är inte mitt område.
Kanske jag skulle skicka iväg ett mejl till konstfack?

Anonym sa...

Den av Ovidius har jag också hemma i min bokhylla, men mest för syns skull :) Kursen i populärlitteratur låter väldigt lockande!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, och jag har trevliga studiekamrater med, vi gör ganska mycket grupparbeten.

Sus, om man är intresserad av ämnet, så underlättar det alltid, viktigt att vara förberedd också, så man kan ställa frågor.

Evans, Ovidius nytt fynd för mej :)