Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

15 augusti 2008

Stensättarkonsert

Hur ofta lyssnar du på klinget av stensättare? Ett gammalt hantverk kom till heders idag i Kronhusparken, när Lars Carlsson tonsatt en konsert, nästan lika kul och tokigt som truckbaletten förra året.Roligt på Gatubolaget, kanske börjar Sture och Kjell-Åke en ny karriär.
En liten blomma borde de fått, många chefer där och lyssnade.Stensättningen blir kvar i Kronhusparken som minne.Ikväll är det Bohuslän Big Band och Roger Pontare som tolkar Sinatra på Götaplatsen och efter det sjunger Åsa Fång Edith Piaf på Liseberg, vilken röst hon har. Allt gratis, kanske syns vi där?Modevisning, Arn, West Side Story, Flamingokvintetten, Lill-Babs,
Kalmar Dragspelsklubb, alla är i Göteborg, värre än zappa på TV.Det finns mycket roligt för alla åldrar, passa på nu.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hade gärna varit i Göteborg, men tyvärr..Norrland får det vara för mig idag..Ha en underbar kväll!

Hannele på Hisingen sa...

Di, det är nog fint i Norrland med, men jag ska passa på att se och höra lite gratis kultur,
ha det bra.

annette sa...

Vilken otroligt trevlig idè att skriva den musiken, hade jag bott i Göteborg så hade vi setts ikväll, älskar den typen av musik!

Ha en trevlig kväll!

Kram //annette

johanna sa...

just det ja, stensättarna var jag nyfiken på. trist att jag missade det, men jag var helt slut idag efter en evighetsvecka på jobbet!

Ingela sa...

Oj så mycket kul kultur det finns. Här är det lite för ont om den varan, tyvärr. Pon*tare hette förresten Johansson och sjöng i ett popband från en grannby i min tidigaste ungdom.

Hannele på Hisingen sa...

Pethra, livet är en fest :)
Önskar dej en riktigt fin helg.

Annette, visst finns det mycket fin musik,
kram.

Ingela, Roger berättade idag, att han hette Johansson och hur han tog sitt efternamn, jag har lyssnat på honom flera gånger live, härlig röst. Och dialekt.

Synnøve. sa...

Visst är det spännande när man gör musik av ett hantverk. Måste ha varit härlit att lyssna på. sen blir det så fint det som dessa killar och tjejer gör.
Skulle gärna varit där, men det är en bit att resa.
Kramen vännen.
Synne.

Anonym sa...

Låter som jättekul även i kväll, men för min del får det vara. Igår var vi och lyssnade och besåg West Side Story på Götaplatsen. Maffigt!

Ha det gôtt! mvh, Anja

Hannele på Hisingen sa...

Synne, visst är man bortskämd som göteborgare, för det händer ganska mycket roliga saker hela tiden, kram.

Anja, vi gick förbi precis, när de spelade och sjöng West Side Story, jag rekommenderar, när Åsa Fång sjunger Edith Piaf på Liseberg, hon har verkligen maffig och vacker röst.

Anonym sa...

jag var vägg i vägg och tittade på hantverken:)

Hannele på Hisingen sa...

Monica, jag tittade också på hantverken vid Kronhusen, det fanns mycket fint, tittade längre på en rosa boa..

Anonym sa...

Vilket ovanligt evenemang! Men stensättre gör ett otroligt bra jobb för det kan förändra precis hela trädgården eller gatufummet!

Anonym sa...

Vad mycket skoj ni har på gång i Göteborg under festivalen. Vi har en liknande tillställning i min stad i höst!

Chubby Chieque sa...

Intressant musik... man missar så mycket, iaf jag...

Önskar jag var i Göteborg då? men det är alltid ngt som står i vägen §:-(

Hoppas att du har en underbar helg.
//chie

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, en stensättare har vi inte haft på vårt eget berg, men jag har sett mycket vackert arbete av dem. Tänk att komma på idéen att göra musik av det, häftigt.

Helga, vi göteborgare är bortskämda, vad gäller trädgård också. Man får passa på, när så mycket bjuds alldeles vid knutarna.

Chie, visst missar man mycket, men lite roligt vill man gärna vara med, ett bra sätt att tillbringa en vacker sommarkväll och lyssna på bra musik utomhus. Man får välja sina vägar och Göteborg finns ju alltid kvar, ha en skön avkopplande helg.

Anonym sa...

Vackert blir det med lite mönster på marken. Vill du se (få en rejäl "överdos" av stensatta trottoarer rekommenderas Prag.
Och kultur i överflöd får man på köpet!

Fast hemma är ju som sagt alltid bäst!

Hannele på Hisingen sa...

Sus, jag har aldrig varit i Prag,
men där är dom väl klara med gatorna ;)

Anonym sa...

Visst blev kulturkalaset lyckat i år

Hannele på Hisingen sa...

Marlene, det tycker jag, vi hittade massa kul att titta på, mer än vi hann med, jag gillar gratis underhållning ;)