Om jag saknar nån vara, har synpunkter eller annat, så hittar jag aldrig rätt expedit: "Jag jobbar inte på denna avdelning", svarar de och springer vidare. Varför kan personalen inte informeras och utbildas till att hjälpa mej, eller hitta "rätt" personal, eller framföra förfrågan vidare? Varför bryr sej ingen?
På min stormarknad är det lätt att klaga och få pengar tillbaka, om jag köpt fel eller är missnöjd. Men om jag släpar dit en felaktig vara och lämnar tillbaka, vill jag inte bara att expediten slänger den i papperskorgen, utan vill att saken åtgärdas: kontaktar leverantören, informerar personalen eller nåt.Jag är inte ett dugg beredd att betala för service, vill inte ha någon som väntar utanför provrummet och kommenterar. Jag vill plocka min frukt själv, väga själv, scanna och betala med kort själv, vill gärna göra det dagliga fort. Shopping är inte min grej, inget nöje för mej. Men ge lite hjälp.
Anette, tack för utmärkelsen, jag skickar den vidare till Canis Lupus, som skjuter med kameran, och till Köpstopp, som skriver så mycket klokt att det har blivit en bok och till Filifjonkan, vars blogg är en riktig skatt, hon har förmågan att se det stora i det lilla, full med fantasi och humor, man blir glad.
39 kommentarer:
Åhhhhh många tack Hannele! :)
Canis Lupus, det är bara att fortsätta ta mer spännade bilder.
Åh vad jag känner igen det där med undanflykter från personal! Det är ju märkligt att det aldrig är rätt avdelning de befinner sig på... Alltid på väg till eller ifrån fikarummet då antar jag? ;0)
Lilla P, märkligt att alla ska fika precis, när jag ska fråga :)
Ja, bra service vill man ju ha. Reda sig själv vill man också...sådan är jag med.
Jag ska försöka att låta bli att somna. Haha...Puss
Stina, det kan vara farligt att flytta på sängar :)
Kram.
Tack för utmärkelsen!
Anki, hoppas det går bra med boken, spännande.
Annat var det i Palma. Jag frågade expediten (som visade sig jobba i fiskavdelningen) om vilken årgång på ett visst vin som var bäst. Efter att ha frågat minst fem andra kollegor och ringt två samtal fick hon tag i varuhuskedjans egen sommelier som gav mig svar på frågan. DET är service!
Petra, lite så var det i Ryssland på marknaden, där hjälpte alla säljare varandra och kom till mej med den sällsynta ryska musiken (de hade bara utländskt ;)
Filifjonkan här i pausen mellan programmen.Tusen tack så gulligt av dig och så fina ord du skrev om min blog. Blir ju riktigt rörd ju. Tack tack och kramis. Håller med dig i ditt inlägg precis man blir tokig ju. Servicemedvetenheten hos dagens expediter är rätt låg! Som du sa: Inte min avdelning eller jobbar inte här fråga nån annan. Kramis på dig nu och ha det så bra återkommer när Os lugnat ner sig har främmande med till och från.
Filifjonkan, visst är det konstigt att vara så ointresserad av sitt jobb som expediter ofta är. Det är hetsiska tider för alla sportintresserade nu, lite som julafton och medaljer kommer det också,
ha det så bra, kram.
I vår livsmedelsaffär har det varit ett stort antal sommarjobbande ungdomar. Vad man än frågat dem har svaret varit. "Jag vet inte" sedan har det fått räcka. Ingen har gjort något försök att kolla upp eller fråga vidare så vid ett tillfälle härsknade jag till ganske rejält...
Kom att tänka på en Martin Ljung sketch. Där han frågar en kypare "Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta? " Varvid kyparn svarar "Det där är inte mitt bort".
Ungefär så är servicen idag ute i butiker och på andra ställen.
Så jag håller med dig.
Grattis till din utmärkelse föresten.
Den är du värd.
Kram vännen.
Synne.
Znogge, visst är det tråkigt, när de är så ointresserade av sitt jobb, själv tycker jag det skulle vara roligare att försöka lära mej något och ta reda på saker och ting.
Synne, problemet är tydligen inte nytt :)
Tackar, kram.
Tack för tipset om tomaterna!
*kram*
Lisa, man kan även ta in tomatkrukan på hösten, om de inte är mogna, fast tomaterna mognar snällt även i rumstemperatur.
Jag tror att "det är inte min avdelning/mitt bord/ärende" är den första replik man lär sig på kursen i att hantera klagande kunder/klienter. Tycker mig ha hört den ett antal gånger.
Jag går inte alltid tillbaka med ruttna avocados o.dyl. men jag klagar om det är andra grejer. Skriver direkt till fabrikanten... har fått svar några gånger med rabattkuponger - andra gånger bara tystnad.
Har inte fått svar från Twilfit om varför deras största storlek på leggings är för flaggstångssmala...
Bloggblad, nu är det ju inte bara klagande kunder, utan om man bara vill fråga och ha lite hjälp, dåligt. Jag försöker gå tillbaka med dåliga grejer, men som du säger, är det inte alltid så lätt och man springer ju inte i affären varje dag. Jag har också ringt tillverkaren och fått rabattkuponger.
Klädstorlekar är ett annat mysterium..
Kuvan ostari näyttää hyvin samanlaiselta kuin Itäkeskus täällä Hesassa. Onkohan malli jostain Ameriikkojen sabluunasta?
Shoppailu on kivaa, toisinaan miellyttää service, ehkä mieluiten self-service, ja sitten kassalle - paitsi jos on näyteikkunaostoksilla.
Rita, tuo on Bluewater Englannissa, Kent.
Harvemmin nautin ostoksilla olosta, vielä harvemmin välitän palveluista, mieluimmin itse.
Ja, Hannele så är det nog till stor del idag, är inte så förtjust i att handla, och definitivt inte intresserad av att stå i kö, scannar och fixar allt själv, handlar nog mest på Coop Forum här i stan och där tycker jag faktiskt att det inte är några problem om det är något strul,oftast väldigt trevlig personal som tar hand om saken direkt.
Kram //annette
Annette, ja, Coop Forum ger alltid pengar tillbaka, om man inte är nöjd, det är bra. Visst är det skönt att scanna och handla snabbt, minns ibland när sönerna väntade i hockeyhallen och jag stod i lång kassakö... Kram.
Hej Hanne,
YUP, detsamma... ej plats hos oss med! Bara divanen som passar... men vi får väl nöja oss med våra ögon, som godis.
Ha en skön kväll,
//chie
Grattis till dig också :D
Chie, visst räcker det gott med en säng..
Lily, tackar :)
Grattis till utmärkelsen!
Merja, tack, alltid kul med uppskattning.
Håller med, och visst är det konstigt att nio av tio expediter man lyckas haffa jobbar på en annan avdelning. Hur stor är sannolikheten...
Missa inte att vara med och Festivalkryssa på charlotte.nu - en ny fråga och vinstchans på hemliga priser varje dag. Trevlig helg!
Det där känner jag precis igen. Och när man ska fråga efter något finns det inte på "deras" avdelning, men det borde finnas på den eller den avdleningen. Och väl där blir man hänvisad tillbaka dit man var först. Vanlig symaskinsolja gällde det senast. Jag köpte den i en annan affär!
Ansluter mig också till skaran som känner igen sig. :)
Tänker allt för ofta på Mia och Klaras "Expeditrerna" när jag är runt i olika affärer. :P
http://www.youtube.com/watch?v=CdX-fyxHOjg
Trevlig helg!
Der kan være langt imellem service også her i København, hvor mange af ekspedienterne er svensker :-) Nej det var ikke det, men jeg lægger mærke til hvor jeg oplever service og så handler jeg der igen :-)
Charlotte, elelr hur, var gömmer sej de andra :)
Ska titta hos dej senare.
Ann-Louise, konstigt att de vill jobba i en affär.
Ha en fin helg.
Marianne, egentligen vill jag inte ha jättemycket service,
bara lite hjälp ibland, men det är inte lätt.
Det där med service jobbar vi mycket med när vi utbildar till handels- och turistyrken. Och som sagt service är inte bara att le och vara vänlig, utan även att vara kunnig, ha god människokännedom och fingertoppskänsla.
Gunilla, varför träffar jag inte dem du utbildar ;)
Det där känner jag igen. En del vet inte vad service är. Att få vara ifred när man provar kläder är ett måste. Träffas vi skall jag dra en otrolig historia för dig ang shopping av kläder. Jag höll nästan på att nocka en tuff kille en gång. Jag var helt galen...
Dit går jag aldrig igen.
Annika
Naturliga Ting
Annika, äldste sonen är duktig i klädaffärer och hon hjälpte sin syster att välja kläder och hämtade olika storlekar. Annars verkar det så jobbigt och deppigt i vissa affärer, när personalen är helt ointresserad.
Du får komma hit till Nordvästskåne, Hannele. ;)
Gunilla, där har jag varit ;)
Skicka en kommentar