Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

11 juni 2008

Plommonlund á la Ulla Molin

Jag har haft förmånen att besöka Ulla Molins trädgård tre gånger och jag blev alldeles tagen, ville göra likadant på mitt berg. Jag tolkar henne på mitt sätt och gjorde 58 hål med järnspett, när jag kom hem.Ganska bra före-bild, när plommonlunden var nyanlagd. Barnens gungställ syns inte idag för honungsrosen Rosa Helenae 'Lykkefund'. Framme till höger min vita rabatt, som jag gjorde efter besöket i Sissinghurst. Vinterbild från mars i år, om allt är grönt, syns ju inte strukturen.
Husets tråkiga norr-sida, som inte utnyttjades till nåt tidigare.Ulla Molins plommonlund i hennes bok Leva med trädgård.
Jag vill ha känslan av en stig som går mellan vackra trädstammar.Ulla Molins enkla liguster-trappa ville jag härma, jag har valt idegran för att göra en tråkig trappa roligare. Den formklippta stilen passar i snigelhärjad trädgård, jag orkar inte samla udda växter, hon väljer vanliga växter. Kanske bara jag som ser, att idéerna kommer från Ulla Molin, min fria tolkning.Ulla Molin väckte mitt intresse för formklippning.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder du visar!
Kul att du hittade till min blogg :)

Anonym sa...

Det ser väldigt fint där. Men när ser ditt paradis aå äe su ju inte säkert det skulle passa in där. Du har ju din egen fina stil.
Det där med fläderplättar får du förklara lite mer hur man ska göra!
Kram vännen!

Ingrid E sa...

Tjusigt! Du skriver att översta bilden är en före bild men hur fint är det då nu?? Tycker det ser jättefint ut!

Hannele på Hisingen sa...

Birgitta, mitt eget paradis gillar jag :)

Smeden Bengt, två av bilderna är ju från mitt eget paradis, en plommonlund passar alldeles utmärkt in där.

Ingrid E, visst är det fint, vinterbilden är från i vintras, nu är det så grönt, så man kan inte riktigt visa helheten.

Anonym sa...

Så inspirerande...en plommonlund - det ser helt ljuvligt ut!
/Katarina

Hannele på Hisingen sa...

Katarina, så enkelt och så vackert.

Taklyftet sa...

Jag var och besökte Ulla Molins trädgård på Trädgårdsrundan i Skåne i år och den är helt ljuvlig.
Såg att du missade denna underbara begivenhet, kom förbi och kika jag tog massor av bilder.

NinaH sa...

Den slingrande stigen är mysig! Hur ser idegrans-trappan ut då? Vill förstås se bild på den me´!;-)

Hannele på Hisingen sa...

Taklyftet, tack, kul att se andras bilder.

Nina H, sån där formklippning tar många år och när man köper små billiga plantor, måste man vänta, tills de växer upp först.

Anonym sa...

Välkommen till min sommartävling!
http://sefyrin.bloggagratis.se/

Anonym sa...

Sus, spännande ;)