Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

7 februari 2008

Zappa och finsk tango

Två gånger denna vecka har lokalradion spelat Frank Zappas underbara Satumaa, som han spelade och sjöng i Helsinki 1974, med lite udda finsk dialekt. Jag har sett Zappas allra första konsert i Göteborg i Konserthuset, de kommande konserten behövde ju betydligt större lokal.Sönernas present till mej och min bil.
I lokalradion sjöng även Christer Sjögren sin "Leende guldbruna ögon" på finska: Ruskeat silmät ja katseesi, kun silmissäs loisteen mä näin...

14 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Godmorgon i paradiset,, å den tangon den är verkligen härlig. Zappa ja det var tider det,,det blev verkligen ett större lokalbehov för honom han blev ju så känd...Ja jag har hört Sjögren försöker sjunga på olika språk Det är ju också en låt leende guldbruna ögon så blå kan de aldrig mer bli!Lite udda text,,Hahah så du har fått en Wunderbaum gran...roligt, den var ju fin i färgen med har hat lite då o då jag med fast de enklare gröna skrattar. Jajaj nu kan vi ut och ragga

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, vi såg ju de flesta av Zappas konserter i Göteborg på 1970-talet, han gjorde annorlunda musik. Christer Sjögren har jag aldrig sett live, men hans "Guldbruna ögon" är dansanta och hans Elvis-låtar är kul.

Mie sa...

Ha ha, vilka omtänksamma söner du har;)

Anonym sa...

Fniss.... i vår första stuga som vi köpte en gång i tiden, så var verandan lite rutten och luktade ruskigt illa när det regnade ute, då köpte jag några wunderbaum-granar och gömde lite här och lite där för att det skulle dofta lite bättre...
Tack och lov så behövs inte de i vår nuvarande stuga... och inte i den gamla heller, för den är tipp-topp-renoverad numera!

Zappa... honom får du tala med min man om...han är ett riktigt fan av denna man....har hela skivsamlingen här hemma... jag personligen är inte så dunderförtjust i honom....

Ingrid E sa...

Har Zappa skrivit Satumaa?
Vi har nog lite olika musiksmak du o jag, fast jag har faktiskt sett Christer Sjögren live. Här på Skansen. Det var riktigt trevligt.
Festlig wunderbaum.

Hannele på Hisingen sa...

Mie, eller hur :)

Gerda-Thyra, vi hade alla hans konserter från 1970-talet inspelade, men min före detta fick inbrott, så mycket försvann. Nu kan man ju köpa en del live-konserer på skiva också.

Ingrid E, poängen är att jag gillar allt, som sjungs på FINSKA :)
Satumaa är den mest berömda finska tangon av Unto Mononen (som OLavi Virta sjöng). Det är helt otroligt att höra Zappa spela tango-takter, och när han sjunger, låter det faktiskt nästan som finska :)

Annika sa...

Hannele!!! I min volvo här i DC hänger en exakt likadan Wunderbaum från Finland som du har, hihi!!! Jag gillar den, och den får sitta där den sitter trots att alla lukt har försvunnit. Får köpa en ny i sommar...

Hannele på Hisingen sa...

Annika, hihi, sönerna har nog köpt min i Göteborg :)

MariaJ sa...

Piti viel kommentoida edellistä postiasi. Suvussasi näkyy olevan ainakin yksi taiteilija...oon itsekin maalannut nuorena posliinia ja tiedän miten pikkutarkkaa ja kovaa työtä se on. Nuo työt ovat ihan uskomattomia. Huomaa, että on ahkera ihminen.

Hannele på Hisingen sa...

MariaJ, joo, tätini on virkannut ja maalannut paljon, aloitti maalauksen vasta eläkeiäl, taitava.

Rita A sa...

Jännän näköinen heppu tuo Zappa nuorena! Aikuisena "tavallisemman" oloinen. Nyt menen linkistäsi katsomaan sen pätkän missä hän on Arsenio Hallin vieraana kun eilen en ehtinyt :)

Hannele på Hisingen sa...

Rita, eiköhän se muoti ollut tuollaista silloin 1970-luvulla? Meillä on kotona se Zappan laulama Satumaa, eihän sitä netistä löydy.

Anonym sa...

Åh inte visste jag att Hannele är en Zappa-fan...Skulle varit roligt att upplevt den första konserten. Han var ett orginal och jag gillar honom.

Hannele på Hisingen sa...

Annebelle, det är mycket man inte vet
om gamla tanter :)