Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

19 september 2007

Betonggjutning

Spetsduk av betong blev riktigt rolig och fin.
Mitt stilleben med betongbakelser är jag nöjd med.
Mönstret blev bra, lite svårt att lossa formarna,
fast jag har smort dem med matolja.
Fruktkonserverna får jag knacka loss en annan dag.

38 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh vad roligt...tänk ingen annan har en likadan!=))) kakorna såg goda ut..bjuder du på dem om det kommer gäster..=)))
Eldning..jag eldar ved...som i en riktig brasa..inget ris..barnen brukar grilla korv när de kommer hem från skolan o den är tänd..=)))/åsa

Strumpstickan sa...

Det blir nog årets hit på nästa trädgårdsdagar på liseberg med dukar i betong om du ställer ut:)

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, ok, att grilla vid elden låter mysigt, jag är nöjd med gjutningen, jag är inte alltid så bra på att hitta på saker.. Kråkorna äter till och med mossa ur mina blomkrukor, tänkte de skulla gilla mina bakelser.

Monica H, sant, så många betongdukar har jag inte sett i trädgårdar :)

Linda Lunda sa...

Ja den var riktigt fräck, din spetsduk, Vilka häftiga trampstenar de kunnat bli... om det varit tjockare... för de är nog ganska ömtåliga ... eller hur?
Linda

Anonym sa...

Linda, det var en spännande tanke, man kan säkert utveckla idéen på olika sätt, man kan kanske använda spetsuk bara för att ge mönster till plattorna..

Anonym sa...

Det blev ju skithäftigt!!!!
Buddan gjorde sig bra där med den virkade betongduken...:=) Kanske man kan komma över på kaffe och en betongmuffins? Hihi....hade blivit ett dyrt tandläkarebesök efter det fikat :=)
Nääää....inget troll, Hannele...inget troll :=) Kram

Hannele på Hisingen sa...

Clara, visst blev det bra, att jag hade det där fina stenbordet, kom jag på, när jag skulle fota, hade tänkt en kruka, men såg att buddhan passade utmärkt :)

Anonym sa...

Men Du Hannele, jag gillar inte spetsdukar, men den här i betong GILLAR jag! ;-) Tji, fick Du! Jag skulle till och med vilja låäna bilden och skriva ett inlägg om det som tips under "gör det själv", med länk till Dig. Skulle det gå bra? :-) Pethra

Anonym sa...

Pethra, du får låna bilden, jag skulle känna mej hedrad :)

Anonym sa...

Åh, vad kul! Nu kan du ha uppdukat till fika, för jämnan i din trädgård!
Men vadå fruktkonserver??? Har jag missat något?

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, visst är det kul att ha dukat jämnt. Jag hade oöppnade konservburkar som "hål" i mina andra krukor, det är lite jobbigt att knacka loss formarna. Fruktonserverna ska jag öppna och äta upp :)

Anonym sa...

Jeg fikk lyst på en småkake. Kanskje de blir lettere å spise med litt glasur på toppen?

Anonym sa...

Går det möjligtvis för sig att DU mejlar bilden till mig, utan att det står något på den?

Anonym sa...

Snygg spetsduk! Ska nog pröva själv nästa gång jag är i gjutartagen. :) Tack för inspirationen...

Minna Mercke Schmidt sa...

Lyckans ost! Jag vill också prova på det där med betong! Kan du inte ha kurs till såna som mig : )

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, det där med glasyr lät intressant :)

Pethra, hoppas bilden kommit nu..

Karin A, bara fantasin som begränsar.

Minna, det är ganska enkelt att gjuta, lättare än att göra bröddeg, handskar måste man använda, kanske visar jag mer bilder nån gång.

Anonym sa...

Häftiga kakor och skiiiithäftig duk!! Riktigt fräckt.

Dubbelörn sa...

Sitter här o o bara förstummas över kreativiteten... Här är en som inte kan något om sånt här...

Fantastisk vackra!!

Kram

Birgittas minnen sa...

Det blev ju ett bra eftermiddagsfika på fina spetsduken och med goda kakor till. Ha det gott.

Hannele på Hisingen sa...

Anubis, visst är det bra sätt att återanvända gamla dukar.

Dubbelörnen, tack, faktiskt lättare än baka bullar,
samla ihop några tjejer och testa, kram.

Rirgitta, roligt att få leka ibland :)
Ha det bra själv, kram.

Ingrid E sa...

Grattis de blev ju jättefina. Vem mer än du gjuter bakelser? De måste vara bra för figuren.
Hörde att Buddhan tyckte spetsduken är så fin att han dragit tillbaka sin anmälan hos DO.

Anonym sa...

Ingrid E, av oss gjutartjejer är det bara jag som gjuter bakelser, bra även för kråkornas figur. Det stämmer, den rosa buddhan är nöjd med livet just nu och vill inte bråka med Diskrimineringsombudsmannen längre.

Helena sa...

Oj, vad fina saker du får till.

Stina sa...

Du är så söt med dina små kommentarer.:-)

Duktig är du också. Fint det blir. Kramis

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Det var ju jätteläckra grejor du har gjort av betong! Men jag förstod inte det där med fruktkonserverna? Det var nog inte mycket jag förstod ;-) för hur gjorde du duken, gjöt du in den i betongen? hur klarade sig hålen? Och kakformarna, lyckades du behålla dem hela? När jag gjutit i påskägg och krukor har jag måst ha sönder alla formar... Nu är jag jättesugen på att gjuta spetsdukar och kakor!

Hannele på Hisingen sa...

Helena, visst är det kul att vara kreativ.

Stina, inte lika duktig som du, kram.

Karin, oöppnade fruktkonservburkar använde jag som "hål" i krukor, ska äta upp frukten sedan. Jag doppade blöta dukar i betongen, lät torka några dagar. Kakformarna är ganska hela, men inte riktigt snygga att baka riktiga kakor i längre.

MariaJ sa...

Kiva leikkiä hiekkakakkujen sijaan sementtikakuilla...Tuo pitsiliinasi on upea! Enpä ole nähnyt moista, muut onkin tuttuja. Itsekin tehnyt niitä raparperilehtiä ja kukkapurkkeja.

Anonym sa...

Vilka häftiga saker du gjort i betong. Duken var bara för cool! Hur gjorde du den egentligen?

Hannele på Hisingen sa...

MariaJ, funkialehtiä olen ostanut, kukkapurkkeja en enää halunut monta lisää, kiva keksiä jotain muutakin, leikkiminen on aina kivaa :)

Akson, jag doppade en blöt spetsduk i betongblandningen och lät torka några dagar, jag är mycket nöjd med resultatet.

Anonym sa...

Alltid dukat bord - läckert Hannele! Jag måste också testa med betongduk..... =)

Anonym sa...

Lotta, jag ser framemot att se dina alster.

bollebygdsbo sa...

Jag har tänkt många gånger att jag ska gjuta några kul grejer i cemnet - men inte blir det av heller.

Kul att se dina bilder.

Hannele på Hisingen sa...

Bollebygdsbo, du får samla ihop ett gäng trevliga tjejer, fixa knytkalas och gjyta, jätteroligt.

Anonym sa...

hahah Filifjonkan skulle smaka en mandelbåt tänkte hon sig men bröt av alla framtänderna...fniss...näedå men så kul du gjort härlig härligt betongkakor det var ett himlars bra ord. :))

Anonym sa...

Filijonkan, hoppas det gick bra, igår var jag hos min egen tandläkare, har inte så mycket pengar kvar att betala
för andras tänder..

Anonym sa...

Å, var det så enkelt att skapa dessa helt underbara betongdukar. Ska se till att det blir några sådan till nästa sommar.
Tackar för tipset!

Millis sa...

Kanonläckert!!!

Hannele på Hisingen sa...

Akson, det är enkelt, men man får skydda händerna från betong.

Millis, jag pysslar inte så ofta, men resultatet blev klart över förväntan, det är bara sätta i gång fantasin.