Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

2 juni 2007

Studentbuske

Visst ser snöbollsbusken ut som vita studentmössor?
De torra pinnarna till vänster är Buddleja davidii 'Black Night',
kallas även för fjärilsbusken, mysigt när fjärilarna kommer.
Snöbollsbusken välkomnar med vita studentmössor, när man går in.
Till vänster blommar den vita tidiga midsommarrosen, doftar gott.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga somriga bilder ; )

purple area sa...

Så ursnygg den var snöbollsbusken. En sån borde man ju klart ha. Den ser ut att bli snygg som snittblomma att ta in också.

Anonym sa...

Kære hannele
Meget smukt. Jeg syntes, at hvide blomster - planter kan være noget af det smukkeste, der findes. Den pavillion du har i bagrunden - sådan en har jeg altid drømt om....Du har en meget smuk have - med smukke "rum" - jeg sidder her i regnfulde københavn og drømmer.
P.s: Der er mange svensker i byen.... noget med landskamp mellem Danmark og Sverige... hm hm :-)

Tankevågor sa...

Vad vacker den där snöbollsbusken är! Blommar den hela sommaren?

Det Mörka Hotet sa...

Ha, ha, ha: ja, de ser verkligen ut som studentmössor!


Samuel

Hannele på Hisingen sa...

Sabor, ja, nu kan man njuta.

Purple, sant, det har jag inte tänkt på, ska nog dekorera studentbordet med snöbollar.

Marianne/København, maken köpte paviljongen till mej, den är helt underbar, jag har planterat klematis runt om och sitter och dricker kaffe och njuter där varje dag.
(Jag har inte riktigt koll på alla landskamper :)

londongirl, snöbollsbusken blommar nu när alla tar studenten.

Samuel, visst passar den bra nu, när vi ska ha studentfest igen.

Strumpstickan sa...

Helt fantastiskt!

Lis vom Lindenhof sa...

So einen großen Schneeball habe ich auch, leider bekommt er immer sehr gerne Läuse, brrrr!
Lis

Anonym sa...

Fjärilsbusken köpte jag 2 av förra året.. nu väntar jag på spänning.. på blommor..=)/Åsa

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, visst är den fin.

Lis, ich habe keine Läuse, ich liebe diese Schneeball.

Åsa, det är helt otroligt, vad fjärilarna gillar fjärilsbusken.

JULIEK sa...

Snøbollsbusken er jættefin tycker jag. Dina var ju så stora, har inte sett dem så stor førut : )

Anonym sa...

Julie, visst är vår snöbollsbuske fin, hög och ståtlig, jag beskär buskar med varsam hand.

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken härlig snöbiollsväxt!! Ha en skön solig söndag!! Mari.

Hannele på Hisingen sa...

Mari, jag är så glad åt snöbollsbusken och den visar alltid den bästa sidan, när vi har studentfest ;)

ANNA-LYS sa...

Beautiful!!!!!

Hannele på Hisingen sa...

Yes, I love my Viburnum opulus 'Roseum'.

Anonym sa...

Å vad det ser härligt ut i din trädgård,,, så lummig man ser din fågelbur lite där bakom..men jag lutar mer åt maränger när jag ser snöbollsbusken.Har försökt i 5 års tid att odla den här men varje år så har de gräsliga rådjuren ätit sönder den... nu har jag givit upp.

Hannele på Hisingen sa...

Filijonkan, visst är det härlig tid nu, synd att den inte trivs hos dej, jag har ju mina associationer till "studentbusken" :)