Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

20 maj 2007

Stickade stolpar på Hisingen

Mystiska saker händer på gator och torg.
Visst är det vackert och överraskande med stickgraffiti.
En stickningsgalen kvinna har smyckat Hisingens vackraste stolpe;
har man måne och stjärnor på sin lyktstolpe, så måste man nog sticka
en blå himmel och applicera ännu fler gula stjärnor på den.
Stans vackraste lyktstolpar; lejon, snäckor, sjöstjärnor, kornax, skepp, kärleksgud. Vem skulle inte vilja ha en stople med amor och kärlekspilar?
Mycket spännande händer på Hisingen. Blir det någon ny stickning här?
Inspirerande busiga stickare i huvudstaden.

30 kommentarer:

Ingrid E sa...

Helkul. Hannele, har du själv stickat något?
Jättefina stolpar.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, visst finns det otroligt vackra lyktstolpar på Hisingen, jag har ju inte tittat på dem tidigare... Visst blir man sugen på att sticka, när man ser detta ;)

Anonym sa...

Nu väntar jag bara på att du också stickar och så smyger ni omkring och klär på alla lyktstolpar... och naturligtvis vill jag se bild på det, för jag kan ju inte gå och titta själv.

Anonym sa...

Haha, underbart....Fniss

Anonym sa...

Har läst om stickgraffitti. Kul grej...

Hannele på Hisingen sa...

Nina, lite busig börjar jag också känna mej och får lust att börja sticka ;)

Gerda-Thyra, visst är det underbart.

Christina W, för mej är det nytt.

Strumpstickan sa...

Fina bilder! Javisst finns det många fina stolpar här omkring:)

Strumpstickan sa...

P.S Läs mer om ursprunget på knittaplease.com och hitta 08:ornas variant på www.stickkontakt.blogspot.com/

Kanske en kärleksamor med röda hjärtan...?

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, kul att du tyckte om bilderna.
Du har fått mej att leta efter vackra stolpar,
kanske sticka också ;)

Anonym sa...

Godförmiddag Hannele: Det var en tjusig stolpe både före och efteråt. Tänk vad det kan hittas på men faktiskt roligt ..Städerna behöver snyggas upp en hel del Hoppas du inte blev alltför blöt när du begav dig ut i morse.

K sa...

Riktigt kul idé! Hoppas det sprider sig.

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, det var riktigt paraplyväder i morse, men nu är det uppehåll. Tänk, jag har aldrig tänkt på, att lyktstolpar är vackra och kan ha spännande figurer, både utan och med stickning.

Magalös, vi får hoppas att vi får se många fler stickningar på stan och överallt, lite buskul.

Det Mörka Hotet sa...

Underbart! Jag tror hon är EU-inspirerad (flaggan).


Samuel

Hannele på Hisingen sa...

Samuel, kanske, men nu var det redan stjärnor på lyktstolpen. Vill inte du lära dej att sticka ;)

Anonym sa...

Haha, vilken lustig idé. Men så fint! =)

Birgittas minnen sa...

Det verkar vara en trevlig del av Göteborg där det händer sådana härliga installationer.

Anonym sa...

Hihi.. ja säreget.. så det heter dug.a.. verkligen fint! och väntar på spänning på nästa upptåg! Ha det gott i regnet..här har det öst ner../Åsa

Hannele på Hisingen sa...

Stina, handarbetsmänniskor har fantasi ;)

Birgitta, på Hisingen har vi allt ;)

Åsa, visst har vädret varit tufft. Hoppas jag är på plats nästa gång det händer nåt på stickningsfronten.

Helena sa...

Åh, vilka trevliga överraskningar!

Det Mörka Hotet sa...

Absolut: jag är djupt imponerad av människor som är händiga!

Undrar om det finns distanskurs på att lära sig sticka...?


Samuel

Hannele på Hisingen sa...

Signelina, tänk så mycket roligt man kan hitta på sina promenader, om man har ögonen öppna.

Samuel, du har ju uppfostrat två privatlärare ;)

Christina sa...

Mycket vackra!!!
Kul med stickningarna också...

Anonym sa...

Christina, jag har inte tidigare tänkt eller tittat efter,
hur fina lyktstolpar kan vara ;)

Anonym sa...

Är det inte lite bluff?
Är det värkligen riktiga stora lyktstolpar som fins på gatorna i Gtb ?
Men jag tror dig och det är ju fantastiskt!
Kram och hälsningar från Bengt-Alfred

Hannele på Hisingen sa...

Bengt-Alfred, ingen bluff, dessa är riktiga stora lyktstolpar. Stickningen sys fast på plats.

Anonym sa...

Dette var riktig flott, altså. Kanskje noe for min by??
Jeg har tatt runden i byen min i dag....kom innom og se, du Hannele!

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, jag ser framemot att se dina stickade stolpar ;)

Strumpstickan sa...

Ja, det är ingen bluff. Äkta stolpar och äkta stickning som är sydd på plats:)

Men inte tänkte jag på EU, jag som vill ha ut Sverige ur EU och röstar på miljöpartiet *skrattar*

Kul om fler stolpar blir till konstverk på stan!

Kristina Eriksson sa...

Det var det bästa på länge! Det kanske kan bli en sån ny lite mjukare variant på rondellhundarna?

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, vi önskar få se fler.

Kristina, precis, hade tänkt lägga in en bild på en rondellhund också här, men den hade sprungit bort..