Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

8 maj 2007

Vad är det som fattas?

Ett argt och ledset tantinlägg.
Ett helt vanligt köpcentrum ser ut som bunkrar efter att allting slagits sönder, gång på gång. Finns det inte roligare saker man kan använda pengarna till? Förstår skadegörarna inte det?
Vad kostar en ny busskur?
Vem har slagit sönder hela ljudvallen, till vilken nytta?
Själv har jag alltid varit rädd om mina egna och andras saker.
De flesta ungdomar jag träffar är dock trevliga och hjälpsamma.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du...bor själv på Hisingen och ställer mig frågan mer eller mindre varje dag...va sjutton är föräldrarna......undrar de inte var deras ungar är och gör på kvällarna ?

Anonym sa...

Godmorgon Hannele: å ja jag förstår att du blir ledsen Filifjonkan blir arg, Jag undrar var är dessa föräldrar till de ungarna som gör sådant här slår de sönder sina saker hemma med. Vill de leva i sådan fulhet och avkräv dem betalning för sån här skadegörelse,Det slutar med att allt som är bra får stå sönderslaget och fult de blir blöta i busskuren och så vidare,, inför en extra skatt eller hota ordentligt med det en riktigt enorm summa på dem som har ungar som är från 12 år och upp i Ligiståldern som dras direkt på deras löner ta de till att laga sådant som är sönder, Då tror jag folk börjar hålla reda på sina ungar om det plötsligt kostar så det får vara helt och inte sönderslaget, hemskt att se ett affärscentra så!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Ja visst är det tråkigt. Men jag undrar om inte samhället har dragit in på fel grejer. Var är alla ungdomsgårdar? När jag var tonåring hängde vi ju där och det var kul! vi var inte uttråkade. Visst gjorde vi faanstyg ibland men vi kände oss trygga och var alltid välkomna till gården. Och notera det var inget nörd och tönt ställe! Tant TYRA

Anonym sa...

Å andra sidan.....man kanske inte alltid kan skylla på samhället så fort det händer något....till synes och sist måste det väl ändå vara föräldrarna man måste lägga större ansvar på ? Var en snabbis på en fritidsgård här i Gbg....det var ju heller ingen vacker syn, inte ens där var de rädda om grejerna utan hade knivskurit soffor, kladdat på väggarna, slagit saönder toastol mm. Samhället är ju vi...alltså vi föräldrar och andra vuxna. Det håller inte att "ropa" på polis, skola, socialtjänst när det händer något.....vi måste ropa på mammor, pappor och andra vuxna.

Anonym sa...

Ja, fy så meningslöst, jag blir också arg och ledsen. Så fruktansvärt dumt, onödigt och respektlöst!

Hannele på Hisingen sa...

Pia, många föräldrar orkar inte med sina barn på kvällarna efter jobbet. Min generation, vi fick klara oss själva, vi hade inte så mycket aktiviteter. Aktiviteter kostar pengar också och kräver engagerade föräldrar.

Filijonkan, direkt betälning skulle inte vara fel, men sällan får man fast bråkmakarna, ofta är de minderåriga..

Tyra, visst är det dumt att snåla på ungdomsgårdar, skolpersonal och annat.

Pia, precis, skolor och fritidsgårdar kan se bra tråkiga och trasiga ut. Barnen har svärt att förstå, et deras engna föräldrar betalar allt genom skatt. Skulle det inte vara roligare att ordna en fest en laga allt trasigt?

Cleo, det är så fullständigt meningslöst, till ingen nytta. Varför kan man inte respektera andras saker? Det är sån rastlöshet.

Helena sa...

En vardag bland alla blommor, trädgårdar och spännande recept jag annars hittar hos Hannele.
Ja, som som det ser i på riktigt vackert blandat med elände. Vad ville jag säga med det? Vet inte. Men nu tar jag mig en kopp kaffe i blomsterlunden och läser lite =)

Anonym sa...

Å, så tråkigt att se sådant här!
Har läst i tidningen att det är mycket besvär med just ungdomsbråk och förstörelse på Hisingen nu mera..
Jag har ingen aning om vad det beror på... men någonstans tror jag ändå att det handlar om ORK till kommunikation i familjen och övriga vuxna runt barn och ungdommar... Och att vi vuxna ställer krav, och själva visar, på ett artigt och trevligt beteende... och även visar på skillnaden mellan "mitt och ditt" och visar aktsamhet över grejer...
Ibland tänker jag att vår generation och de som är lite yngre än oss... de som är föräldrar idag... har "tappat bort oss" lite i vårt mål att vara för mycket kompisar med barnen... Barn behöver FÖRÄLDRAR och andra människor i sin närhet som faktiskt ÄR VUXNA! Vi får inte glömma det!!

Det måste finnas en oerhörd frustration bakom sådana här händelser... och de stackars föräldrarna och barnen själva mår förmodligen SKIT.... Man undrar vilken hjälp de erbjuds i slutändan!?
Folk i allmänhet verkar må så fruktansvärt dåligt, och känner sådan vanmakt, nu för tiden när de flesta ändå har det "rätt bra" med tanke på ekonomi och materiell standard..... Fast samtidigt läser man i tidningarna om den nya fattigdomen....

Det här blev visst ett långt inlägg och inte blev vi mycket klokare av det heller...!

Ingrid E sa...

Visst är det trist med sönderslagen miljö. Föräldraansvar javisst. Och framförallt skall skola m fl berätta vad det kostar. Gärna morötter typ minskad skadegörelse ger kommunen råd att hålla fest. Och så skall klotter bort omedelbart och det sönderslagna lagas. Gärna av de som slagit sönder.

Hannele på Hisingen sa...

Signelina, de som levt i mitt eget lilla paradis, gör ingen skadegörelse ;)

Gerda-Thyra, ja, det krävs mycket ork både av föräldrar och lärare. Aktsamhet är inte fel, visa att saker kostar, visa att man kan laga dem. Barnen behöver vuxna de kan lita på, som ställer krav, det tror jag också på.

Ingrid E, visst tror många, att det är någon annan som betalar, inte våra egna skattepengar. Bra morötter, erbjuda fest, om man inte skadar, tror jag att någon skola har erbjudit.

Anonym sa...

Ja.. man kan ju undra.. hur de tänker..=( /åsa

Birgittanblogg sa...

Har sett förstörelsen med egna ögon, blev chockad.

Så onödigt, kan någon tycka något annat?

Förstår de som gjort det, att det är de själva/föräldrarna och vi som i slutänden får betala kalaset, med pengar som vi hade kunnat göra något mycket meningsfullare och roligare med?

Tänk vad sorgligt, att våra ungdomar inte har något roligare att göra på sin fritid.

JULIEK sa...

Uff ja sånt er så utrolig tråkigt : (

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, de vill väl göra sej tuffa, få uppmärksamhet, de gör inte sånant här ensam.

Birgitta G, väldigt onödigt och som du säger, om de visste, vad de kostar och att det är deras egna pengar, familjens.

Julie, mycket tråkigt, det går ofta i vågor, områdena blir lugna igen, får man hoppas.

Anonym sa...

Vet du vad Hannele, vem jag tror slagit sönder ljudvallen? Jo de hulliganer med föräldrar som jag senast smidit om i min smedja!
Jag hade för nogon timme sen släckt ner bloggarsidorna men min nyfikenet tog överhand på vad du hade i dag.
Ha det jättebra!

Hannele på Hisingen sa...

Bengt, jag tycker att det har skrivits många kloka synpunter här, jag kategoriserar ogärna för de flesta ungdomar jag träffar är bra, bättre än våran generation.

Strumpstickan sa...

Tänk så mycket energi och kraft till ingen nytta... trist är det.

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, precis, tänk om man använde den energin till något nyttigt eller roligt i stället.

Anonym sa...

Hej igen Hannele. Du har rätt ang. ungdomar men jag vet inte om de är sämre el bättre än förr. Men jag tror du förstår vad jag menar när du tittar in i smedjan nästa gång.Men jag står fast vid att det är en förändring i dag på föräldrarskapet!
Stor kram från mig!

Anonym sa...

Bengt, ja, föräldrarskapet är tuffare idag,
Ungdomen är mycket klokare och självständigare än vi var, kram.