Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

10 maj 2007

Fynd från skogen

Man behöver inte gå till Fina Butiken.
Kaffekannan hade redan bra hål i botten.
Emaljpottan hittade jag nyss, kannan köpte jag på skrot.
Maken förstod inte, när jag släpade hem den första bottenlösa zinkspannen, nu har han själv gjort egna fynd och kommit hem med dem.
Zink är vackert, kannorna är köpta.
Lot of gardens things I found in a forest.
Majs på berget. Latrintunna kallar svärfar gladioluskrukan.
Den söta Kerria japonica hittade vi i skogen, nån slängt som trädgårdsavfall, blommar första gången nu, för jag råkade köra över med trimmern.
Våra pallkragar kommer från såna här ställen,
ibland räddade dagen innan grävskopan förstört allt.

42 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fynd du gjort....det är så jäkla kul att fynda utan att behöva betala ett öre...visst!

Anonym sa...

Godmorgon Hannele: Ser att du har Kerrian den är underbar den blir som en enda stor gul ros ungefär när den blommar som värst Har en jag med Den gör rotskott och växer så det knakar Mamma fick ett av mig för 2 år sedan och den är nu stor buske grannen var hit och hämtade förra året med Den är så fin ihop med snittblommor i en vas Men topparna på grenar fryser på vintern så man får toppklippa den en liten raring är den men du har så mycket fint och din "latrintunna" är ju härlig med gladiolusen majs med på ditt berg.. går ju utmärkt det De där gamla mjölkkrukorna har man vickat framför sig med skramlande locket som satt fast i kedjan Minns när man körde dem på en liten vagn till mjölkpallarna vid vägen där mjölkbilen hämtade dem på flaket,, ja det var andra tider de Många har målat dem så vackra med blommor och blad på Tror GerdaThyra skulle kunna måla en underbart,,hon är ju så duktig med det hon gör,

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Jag gillar verkligen latrintunnorna, sådana containrar är precis vad jag vill ha, lucky you. Jag undrar var jag skall gå och leta? Man kanske skulle ta en tripp till tippen och snacka in sig med personalen?

Anonym sa...

Zink är verkligen min favorit! Jag har dock inte varit lika duktig som du på att göra fina fynd - det gäller att hålla ögonen öppna. Räddade i alla fall en fin zinkkanna när min farmors gård rensades ut. :)

Hannele på Hisingen sa...

Clara, visst är gratis bäst ;)

Filijonkan, jag har allid tyckt om Kerria, men varit för snäl för att köpa. Bra tips om det där med snittblommor. Mjölkkannan köpte jag faktiskt på något loppis, tycker om dem, som rostig och väderbiten, vackra med blommor i, även utan.

Tyra, här omkring har jag sett latrintunnor, vid vägkanten, ibland illa åtgångna, jag är väl den enda, som ser skönheten i dem.

Karin A, det gäller bara att gå ut och promenera, folk slänge allt, ganska nära sina egna bostäder, ibland blir man förvånad.

Anonym sa...

Men Du , den där ljushållaren på bilden längst upp, till höger i bilden. En exakt likadan hade jag! Jag tyckte den var görfräck, men det tyckte inte sambon, så den åkte ut när vi flyttade ihop. Flera gånger har jag tänkt på den och ångrat mig. Jag gav den till Emmaus eller någt sådant, har Du köpt den på loppis? Tänk om det är exakt samma som Du har, det vore ju för lustigt! Jag köpte den i Stenungsund. Har Du satt värmeljus i den? Det blir fint! :-)

Hannele på Hisingen sa...

Cleo, om maken får behålla sina saker, får jag behålla mina, förmodligen har jag köpt den på loppis, kul sammnträffande i så fall, visste inte att det var ljushållare ens, har blommor i den, tyckte den passade mej ;)

Aradil sa...

Vilka härliga fynd! Du har verkligen öga för vad som kan bli fint om det sätts i ett passande sammanhang :)

Birgittas minnen sa...

Mysiga krukor och baljor, och allt möjligt. Skulle velat vara med på skroten, kannan var jättehäftig! Kul och se dina skapelser.

Helena sa...

Ha, jag skrattar åt din bottenlösa nu, kruka, nästan allt kan fyllas med blommor =)

Anonym sa...

Roligt att göra något annorlunda!

Anonym sa...

Det är så kul att "fynda" gratisgrejer som man kan ha i olika arrangemang....Zink är ju ett av mina absoluta favoritmaterial tillsammans med växter och blommor och blader! Tycker det är så vackert med gammeldags känsla...

Jag har en väninna som plockar allsköns gamalt skräp var hon än hittar det, skruvar, rostiga plåtbrickor, delar från bilar mm.och så skapar hon fantastiska "skräptavlor" av det!
Ha en bra dag!

Hannele på Hisingen sa...

Aradil, med blommor passar nästan allt ;)

Birgitta, skroten var en upplevelse, vi var nog de enda kvinnorna där, de frågade om vi är konstnärer ;)

Signelina, det gäller att se möjligheterna ;)

Struntlillstrumpa, grannarna har i alla fall inte likadant ;)

Gerda-Thyra, du får nog inte måla min gamla mjölkkanna, som Filijonkan föreslog, gillar den nött och rostig. Det är underbart att kunna återanvända skrot.

Anonym sa...

Ingen risk, Hannele... jag vill inte måla din mjölkkanna heller... jag tycker nog att de är finast som de gamla "ruggmuppar" de är... fniss...

Anonym sa...

Gerda-Thyra, hihi, då är vi överens ;)

Ingrid E sa...

Fina grejor men hur får du plats med allt? Byter du mellan dina grejor eller är allt ute samtidigt?
Vi har grovsoprum och där gör jag mina fynd.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, 810 m² är ganska stor lekplats, men klart jag byter krukor och grejer, lite efter årstid och humör. Jag vill inte lägga så mycket pengar på sommarblommor, använder perenner också, hittar på, köper små plantor, fröodling är ju inte riktigt min grej, stoppar undan de vissna krukorna, tar fram nytt.

Strumpstickan sa...

Kul med alla hinkar och pottan var fräck!

Anonym sa...

Perfekt att fynda utan att det kostar ett nickel. På samma gång är det bra för naturen att du rensar upp bland allt som inte ska vara där.

Den gula japanska blomman är otroligt vacker, ett perfekt macro-objekt att fotografera.

Anonym sa...

Pallkragar ja, det var sådana jag skulle ha. Attans vad glömsk man kan vara ibland.

Fast jag kallar det inte glömsk... jag har bara tusen och en idéer och tankar i huvudet och ibland puttas någon tanke ut av misstag när det blir för fullt.

Fina fynd du gör i skogen. Här hittar jag bara en massa trasiga glasflaskor, matförpackningar och ölburkar. Inte mycket att släpa hem och pryda trädgården med.

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, jag blev så glad när jag hittade pottan, visste precis, vad jag skulle ha den till.

akson, precis, jag städar ju också i skogen ;)
Jag har inget macro-objektiv, bara min lilla kamera.

Nina, pallkragar är toppen, fungerar att odla i även på berget. Du får skaffa dej en liten bok att skriva alla trädgårdsidéer i.

Anonym sa...

Nej, nu lät jag nog orättvis mot min sambo. Han har aldrig tvingat mig att slänga något, tvärtom, han är mycket lyhörd. Det är jag som inte tycker om att ha för många saker, så när vi flyttade ihop gav vi båda frivilligt bort en del, så inte huset skulle bli överbelamrat. :-)

Hannele på Hisingen sa...

Cleo, man får ju försöka behålla sin egen smak. Jag är överraskad varje dag att vi lyckats inreda ett hus tillsammans, fast vi har ju många rum ;)

JULIEK sa...

Du har ju så rett. Utrolig hvor mycke man faktisk kan hitta, Man behøver ju inte kjøpa alt : )

Anonym sa...

Det kaller jeg resirkulering!!!!! Tenk at du ser bruken til enhver gjenstand, Hannele!!!
Og din nye radio......du er ikke sann! Kommer jeg over noe helt villt som er en vannkanne, så kjøper jeg den til deg!!!!! Det er du verdt!

Moni sa...

Härliga bilder! Det känns mer som sommar än som vår!

Bloggblad sa...

Och ändå hinner du blogga... jag är imponerad!

Anonym sa...

Vilka härliga trädgårdsbilder! :)

Hannele på Hisingen sa...

Julie, visst är det kul att hitta användbara saker.

Sylvia, radion ger mej mycket glädje.
Återanvändning ligger mej varmt om hjärtat.

Moni, jag ville inspirera till skogspromenader, några bilder är sommarbilder, några tagna igår.

Bloggblad, till nöjen har man väl alltid tid ;)

Signe, tackar, jag gillar min ruffsiga trädgård ;)

n o r d i n g å r d e n sa...

Så vackert så vackert med gammal, rostig zink & emalj... jättefint med blommor i, det tycker tom karlar till slut efter några års hjärntvätt!! Mari ; )

Anonym sa...

Jag måste säja.. att du har fina "pottor" till dina växter.. zink och rost.. och potta.. som här ungefär..Min dotter kom hem från promenad i förra veckan o hade hittat ett gammalt kockums tvättfat med hål i.. Ja.. man har verkligen fostrat dem..
Gamla färgpytsar som rostat vackert med trähandtag.. riktiga fynd.. har krasse på groning.. snart får du se bild!
Härliga bilder.. ! / ås

♥ Pia... sa...

Men gu så fint...zink och emalj är fina saker det...jag har oxå en del sånt ..har planterat i olika zink baljor m.m i flera år ...och har fått en del kommentarer om hur knäppt det har varit..men nu är sådant och rostiga saker trendiga...:)..PIA

Hannele på Hisingen sa...

Mari, karlar förstår bättre än man anar ibland ;)

Åsa, det var ju trevligt av dottern,
mina söner har lite svårare att förstå, dom tycker jag har tillräckligt med prylar ;)

Pia, de som säger så, är ju lite knäppa själva ;)

Anonym sa...

Hej
Vilka fin blogg du har. Vilka fina bilder!!

Anonym sa...

Ååååå va avis jag blir....gud va fint :) Får nöja mig med vår trädgård som jag är förvånad över att den får stå så fin...men vi har en duktig trädgårdsmästare

Anonym sa...

Godkväll Hannele.Aj då GerdasThyra skall inte måla din mjölkkanna som jag tryckte var en god ide`kanske inte då smaken är olika Den är vacker nött och fin som den är med och utan blommor men jag har sett tror det var en Mona Läggeberg som målat så vackert i pasteller luktärter på hela krukan man bara drog efter andan för den var så underbar..den var inte till salu men är osäker om det var hon men tror det. Det var det jag såg framför mig på ditt berg!

Hannele på Hisingen sa...

Helena, tackar, kul att du hittade hit.

Pia, grattis, bra trädgårdsmästare är guld värd.

Filijonkan, det är nog också snyggt, men låter betydligt dyrare än de enkla mjölkkannor som stor på vårt berg, rustika, tål vind och rusk.

David (Snappy) sa...

I love the Kerria Japonica.They are beautiful.

Hannele på Hisingen sa...

Snappy, yes, nice, I found mine in a forest ;)

Garden Cats + Crafts sa...

Mycket sköna bildar, Hannele. Ich mag sehr gern die Pflanzen in den Zinkgefäßen. Vor allem die alte Milchkann und die Zinkwanne gefallen mir. Ich habe auch viele solcher Dinge. Alle samt aus Schweden. Kannst Du sehen auf meiner Homepage www.birgits-garten-online.de.
Ich wünsche Dir ein wunderschönes Wochenende und Sonnenschein. Bei uns ist Sonntag Mutter-Tag (Mor-Dagen). Hjärtligt, Birgit

Anonym sa...

For noe skjønne bilder du viser oss det er envirkelig pryd for øye ønsker deg mange deilige dager i din fine have.
Jeg kommer på en gammel sang som vi sang når jeg var liten ,og som jeg synger med mine barnebarn.
"Jeg vet en deilig have hvor roser står i flor gud skapte dem til gave for alle barn på jord.
Da tenker jeg på din haven din

Hannele på Hisingen sa...

Birgit, danke, Zinkwanne sind schön, ich wünsche Dir ein gutes Wochenende auch.

Tanis, tack för att du delade den fina sången med mej.