Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

29 maj 2007

I Love my Mountain

CLICK on images to enlarge.
Trädpionen har fått två blommor i år, 25 cm.
Tulpanerna vissnar, azaleorna blommar, dagliljorna börjar.Jag älskar min rufsiga trädgård, där akleja kan överraska.
Syrenerna doftar underbart i trädgården just nu.Den finska midsommarrosen blommar på berget och doftar.
Vi har flera rum i vår lilla trädgård, Shakespearehörna är ett.Clematis 'Snow Queen'.

48 kommentarer:

Lis vom Lindenhof sa...

Das ist ja eine wunderschöne Päonie
Lis

Anonym sa...

Lis, jawohl, ich liebe diese Päonie.

Anonym sa...

I den där hörnan skulle jag gärna sätta mig och filosofera! =)

Anonym sa...

Härligt med rum.. o olika sittplatser.. aklejor.. kan man inte få för många av...=) Hmmm jag förstod inte vad du skrev...krock...lite i otakt.. !? jag har ju ändrat inställningar i bloggen.. ser det knepigt ut..........=)jag är nog ingen hackers...=)/Åsa

Hannele på Hisingen sa...

Stina, jag sitter där ofta och
njuter och filosoferar.

Åsa, ja, underbart att byta sittplats efter väder och humör och överraskas av blommor som man kanske inte planterat just där.

Anonym sa...

Tack tack för svaret.. jag var inne o bytte färg i bloggen.. o tänkte kanske att nu är hela bloggen grön! Min make o jag vi jobbar lite i otakt! ja..=) jag vill in fortare i pergolan än han jobbade klart...!!! Ivrig som jag är...=)/Åsa

Anonym sa...

Åsa, jag kanske borde också byta färg, men jag har inte tröttnat ännu ;)

Anonym sa...

Nej du har en fin klatschig färg som matchar din handväska..=) (vattenkanna) Min färg var dassigt gul....=( så jag var bara tvungen!!! =)/ åsa

Anonym sa...

Så fint du har det i din trädgård!

Anonym sa...

Åh, så härligt det är nu! Jag blir så inspirerad och glad av Dina bilder på blommor!

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, jag behåller nog det rosa ;)

Gerda-Thyra, själv är jag väldigt nöjd ;)

Cleo, visst känner man sej lycklig så här års, det är sån lycka och rikedom att ha en egen trädgård att njuta av och kunna plocka blommor och sniffa alla goda dofter.

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilken helt underbar trädgård du har! Och den ceriserosa buddan var häftig! Mari.

johanna sa...

din trädgård är stor och härlig och upphör aldrig att förvåna!

JULIEK sa...

Du har en underbar trædgård du hannele : )

Hannele på Hisingen sa...

Mari, jag älskar att vara i vår lilla trädgård,
den är ganska spännande.

sericea, trädgården är inte större än 810 m² men förvånadsvärt mycket växter får plats där.

Julie, den är inte perfekt, men mysig ;)

Nässelblom och choklad sa...

Vad härligt att komma hit till din trädgård. Ibland är det bra att bli påmind. Åh, vad din mamma verkar sympatisk!

Anonym sa...

Har tittat in till dig, trevligt! Jättefina bilder!

Hannele på Hisingen sa...

Nässelblom & choklad, visst är det underbart
att ha njutning så nära håll. Min mor är väldigt trevlig, omtyckt även av vänner och alla barnbarnen ;)

Helga, tackar, nu är det så fint och lätt att ta bilder.

Helena sa...

Ja, den ser både rufsig och mysig ut. Mer spännande än en trädgård med raka linjer, tycker jag! Mer levande liksom =)

Birgittas minnen sa...

Din trädgård känns charmig och personlig och det är väl det som är meningen. Klematisen var helt underbar.

Hannele på Hisingen sa...

Helena, raka linjer får man nog leta efter i vår halvvilda naturträdgård, som är full av överraskningar, även för mej ;)

Birgitta, personlig är nog bra beskrivning, liknar inte riktigt grannarnas, det blir lite annorlunda på ett söndersprängt berg.

Kinna Jonsson sa...

Vilken underbar bild du har på dig själv uppe till höger. Var tvungen att ta en titt på dig i stort format. Fantastisk!

Blommiga Karin sa...

Hej!
Vad fin hörna med bänken i trädgården och din klematisen är ju jättefin..=)
Förresten den sedumen du fick av mig på Botaniska är nog gula blommor på,tror jag...//Karin

mossygreen sa...

Rufsiga trädgårdar med akleja som överraskar är få förunnat...vackert! Har du kollat i boken om Tasha Tudors trädgård....härlig!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Oh va härligt nu börjar alla blommor komma. Visst är det härligt men "rufs" i trädgården. Jag älskar aklejan, den är så tacksam.

Strumpstickan sa...

Helt fantastiskt!

Anonym sa...

Vilka vackra pioner, jag blev helt betagen. Dessa vackra blommor som bara strör sin glans och gör oss glada, mig i varjefall.

Du verkar ha en stor trädgård eftersom du kan dela in den i rum. Men den verkar trivsam lagom för mig att ligga i en hammock och läsa eller sova.

Otroligt vackra clematis också, de tror jag inte att jag sett innan.

Ingrid E sa...

Underbar tid nu. Hoppas att du har tid till att sitta i trädgården och att vädret tillåter det.
Fina bilder!

Anonym sa...

Gud vilka vackra bilder :)

Hannele på Hisingen sa...

Kinna, min kompis som tog bilden i Hellekis säteri på Kinnekulle, vi hade väldigt roligt, när hon fotade i den vackra parken.

Karin, att den är gul, gör inget, jag har planterat den vid kallmuren, du får komma och titta nån gång.

Mossygreen, Tasha Tudors bok är underbar, men jag är inte lika flitig som hon är ;)

Tyra, ogräset har inte hunnit helt ta överhand, det är så underbart just nu ;)

Strumpstickan, det är ganska mysigt nu.

Akson, jag sitter och njuter ofta i trädgården. Jag har just lärt mej att sniglar inte gillar pioner. Trädgården är inte större än 810 m², men rummen är små, det blir som en promenad, där olika delar har olika karaktär.

Ingrid E, jag har nog njutit mer i trädgården än jobbat där denna vår ;)

Love, tackar, vacker tid just nu.

Lilla B sa...

Jädrans, vad det blommar!

Anonym sa...

Sikke en flot og stor have du har - med nogle dejlige rum

Hannele på Hisingen sa...

Lilla B, och doftar ljuvligt ;)

Marianne, trädgården är inte stor, rummen är små ;)

Josefine sa...

Din trädgård är helt underbar gumman! :) Där vill jag mysa i sommar! ;) Tack för den söta kommentaren på min blogg! Kramar!

Anonym sa...

Jag var tvungen att dra ett djupt andetag och säga åååh vad vackert när jag såg din trädgård.

Stina sa...

Puss, till dig gullet!
Vackert! Kramiz

Hannele på Hisingen sa...

Josefine, kom så myser vi i paviljongen ;)

Nicoline, du känner väl den härliga doften också.

Stina, visst kan det rufsiga vara vackert.

stadtgarten sa...

Lovely photos of a very nice garden - is it yours? It is a pity that I don't understand swedish, so I can only enjoy the photos.
Kind regards, Monika

Mountain Mama sa...

The Tree Peony is lovely. I have one that is several years old. I need to prop up the branches because the blossoms are so large and heavy.
I also have the white Lilac and when I saw yours I could almost mell the delightful fragrance.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Hej Hannele! Det var ett tag sedan jag och kommenterade i din blogg! Ibland är man glad att man ens hinner läsa allt! Oj vad härligt det blommar i din trädgård! Visst visade du en bild på Shekespearehörnan tidigare i vår. Vad lummigt det blivit! Vilka enorma blommor på trädpionen!

Hannele på Hisingen sa...

Monika, this is my own mountain, my tousle garden ;)

Mountain Mama, I have only one Tree Peony, five years old. Lot of my flowers have very delightful fragrance now.

Linda V, det händer ju så mycket hela tiden ;)
Visst är trädpionen maffig, förra året hade den bara en blomma. Jag visade Shakespearehörnan nån gång i påskas, den ser skaplig ut hela året på något sätt, men ännu finare nu, när allt grönskar och snart börjar rosorna också blomma.

MODERN COUNTRY sa...

Lilla trädgård? Du tuller :) Flott er den iallefall, nydelige bilder!

Anonym sa...

moderncountry, tackar, den är väl inte större än att jag orkar sköta den ;)

Jeanette Nord sa...

Älskar din Clematis! Helt underbart vacker. Häftigt med stick-grafitti.Det skulle jag vilja testa i Malmö. Speciellt härligt med kärleksbudskapet! Vi behöver alla mer kärlek i livet!

Anonym sa...

Jeanette, visst är klematisen fin, jag köte den förra månaden. Jag tycker du börjar sticka och lägger ut bilden på din stickgraffiti.

Hannele på Hisingen sa...

Jeanette, visst är klematisen fin, jag köpte den förra månaden hos Cedergren. Jag tycker du ska börja sticka och lägger sedan ut bild på din stickgraffiti.

Anonym sa...

Hi Hannele,
all the wonderful berries..you are still weeks ahaed of us in Toronto Canada,
love your pictures..
have a nice weekend... Gisela

Anonym sa...

Gissela, danke, ich liebe meine Garten und alles Früchte.
Ich wünsche dir auch ein schönen wochenende.