Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

31 maj 2007

Bär på vårt berg

Berries on our mount. CLICK on images to enlarge.
Mullbärsträdet är full av blommor, hoppas skörden blir stor.
Det kommer att bli mycket amerikanska blåbär.
Björnbären har bara knoppar ännu.
Smultronmattan blommar för fullt, trivs på berg.
Den uppstammade svarta vinbären har redan gröna bär.
Körsbärsträden har blommat något otroligt denna vår.

30 000 besökare
Jag har haft 30 000 besökare på min blogg sedan i höstas,
det känns otroligt, över hundra som tittar in här varje dag.
Tack alla ni som hjälper mej att hålla bloggen levande.

38 kommentarer:

Ingrid E sa...

Verkar att bli mycket godis i sommar. Skall kanske göra ett besök!:-)

Sigrun sa...

Hannele, that is a great Collage. So I can see, what it will be - sometimes.

Sigrun

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, skörden kommer olika tider, lite
pö om pö. Jag syltar inte, kanske stoppar jag lite i frysen. I slutet av sommaren finns det oftast olika sorters solvarma bär att plocka, det tycker jag är njutningen med en egen trädgård.

Sigrun, I think it will be a lot of sweet berries on our mountain this summer.

Anonym sa...

Hej Hannele, åh vad jag blev sjuk när jag kom in på din blogg - av lycka! Varför frammanar trädgårdar sånt? Mullbärsträd, bara ordet är vackert i sig.
Och Shakespearhörnan i förra inlägget, ahhh...

Anonym sa...

Neeeeeeeej alle de dejlige bær. Vafler, god vanilie is også med bær til uhhhhmmmmm. Bare det var mig. Jeg elsker brombær. Multebær kender jeg ikke rigtig - ikke noget man ser så tit i Danmark

Anonym sa...

Det blommar gott hos dig så du får en härlig bär o fruktkompott i sommar..ser så gott ut..=) Köpte ett litet körsbärsträd i år och det kommer några !! (5 st) körsbär på den får se om jag eller fåglarna hinner först..=)

Strumpstickan sa...

Så mycket gott!

Bärpaj med vaniljsås....:)

Aradil sa...

Härligt att se!
Jag är svag för bärbuskar och ett par blåbärsbuskar blir det nog när vi flyttar.

Anonym sa...

Åh, så ljuvligt! Det vattnas i munnen!

Hannele på Hisingen sa...

IT-mamsen, det är lycka att ha en egen trädgård, där man får odla vad man tycker om.

Marianne/København, mullbär är inte så vanligt. Björnbär är en delikatess. På sommaren får vi färska bär till våfflor och plättar.

Monica, roligt att du redan har ett körsbärsträd,
fast fåglarna är ett gissel.

Strumpstickan, det blir bärpaj ganska ofta hos oss,
först är det rabarberpaj med vaniljsås.

Aradil, vi har två amerikanska blåbärsbuskar och nästan en månads tid plockar vi färska blåbär till frukostfilen.

Alma, det är ljuvligt att plocka solvarma bär i munnen.

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Berries, delicious. I grow a lot of berries in my garden. It's almost time to pick the first ones: gooseberries!

Anonym sa...

Oj vad mycket mumsigt du har i din trädgård...så ska det vara minsann!!!

Bloggblad sa...

Mullbär... det trodde jag bara att kinesiska sidenlarver åt...
Hur smakar de? Jag har aldrig sett eller hört talas om svenska sådana.

Hannele på Hisingen sa...

Yolanda Elizabet, I love gooseberries too.

Clara, trädgård utan bär och frukt är ingen
riktig trädgård ;)

Bloggblad, det görs försök med sidenlarver, Linné ville ju ha inhemsk produktion. De vita har jag smakat på i England, goda. Jag har svarta söta, fast skörden har varit liten än så länge.

Anonym sa...

Ja..du får att göra med sylt, saft och bär..röra..till sensommaren!
Härligt gott! och förstår du har mycket besök.. Här är alltid något på gång.. o fina bilder o tankar o ideér! / Åsa

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Grattis till 30000, en ansenlig skara intresserade. Snyggt inlägg med de uppförstorade bären!

JULIEK sa...

Å så mycke bær du får i din trædgård. Grattis med 30000 besøkare. Inte konstigt at du får så många, det er ju alltid något trevligt her på din sida. Kram : )

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag såg att det redan är krusbär på min krusbärsbuske. Grattis till alla dina besökare! Det är kul med statistik!

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, tack, snällt sagt. Skörden har inte varit så stor att jag behövt stå på torget och sälja, men vi har stor glädje av bären i alla fall.

Tyra, tackar, alla sorter är inte med ;)

Julie, snällt sagt. Jag har alltid drömt om en trädgård med mycket olika sorters frukt och bär.

Linda V, tack. Krusbären har jag glömt att kolla, vissa saker tar man bara för givet.

Anonym sa...

Du har verkligen ett paradis där du bor. Det förstår jag efter alla bilder jag sett i din blogg. Har inget som helst emot att bosätta mig nere vid Göteborg. Där verkar allt så mysigt... och jag vet ju att det är mysigt också. Bara det inte regnar hela tiden... och blåser.

Fast här regnar det och blåser ganska mycket och ofta också.

mossfolk sa...

Inte konstigt att här är så mycket besökare. Din blogg är underbar!

Hannele på Hisingen sa...

Nina, jag försöker hitta små pärlor och livets glädjeämnen, men jag förstår inte vad det är för konstig missuppfattning många har, att det skulle regna mycket i Göteborg. Det måste bero på att alla reser hit på hösten ;)

Mossfolk, tack, gullig du är, kram.

annalena brych sa...

Hej Hannele, tack för kommentarerna. Du har verkligen en trevlig blogg. Hit återkommer jag.
Hisingen gillar jag. Har bott där i många år, innan vi flyttade till Rävlanda.
RFHL, föreningen som jag jobbar som volontär på, flyttade ut till Brunnsbo i veckan.
Ha det gott, jag lär definitivt komma tillbax hit.

Anonym sa...

Annalena, kul att du tittade in, RFHLs verksamhet är inte helt bekant för mej, men jag beundrar alla volontärer, som gör gott jobb.

Kristina Eriksson sa...

Vill bara instämma i gratulationerna, 30 000! Vilka snygga infällda bilder du fixat; du måste vara ett it-proffs! Ha en bra dag där ute på ön!:)

Anonym sa...

Gratulerer med mange besøk, Hannele!
Å, hvor fine bær-trær du viser her.
Mulbær, er det boysenbær, tro?
Jeg husker i mine besteforeldres have, det var busker med Bjørnebær. Hvor jeg elsket det! Og et digert Morelltre med helt sorte bær. Jeg spiste og spyttet stein om hverandre hele sommeren!
Ønsker deg en riktig god helg!

Anonym sa...

Till att börja med säger jag GRATTIS!!!!
Men det är inte så konstigt att du får så många besökare. Det är stilfullt och vackert, många bilder som speglar verkligenheten och inte så mycket text att läsa.

Så stilfullt bilderna på detta inlägg är gjort helt klart är jag imponerad. Och så blir jag så sugen på att äta dessa goda bär antingen som de är eller i en bärpaj.

Slutligen LYCKA TILL i fortsättningen!! Givetvis kommer jag att vara en trogen besökare.

Anonym sa...

Grattis till 30 000 besökare! Jag har ingen statisk själv så hur många som besöker mig eg har jag ingen aning om.

Roligt att se hur fint du har det med blommor, annan grönska, frukt och bär på ditt berg. Trädpionen är fantastisk. Ha en fin helg med födelsedagsfirande!

Anonym sa...

Grattis till 30000! Det är inte illa...måste vara en kollosalt trevlig blogg....fniss

Anonym sa...

Väl värd att fira med en god rabarberpaj... för rabarber har du väl också?

Anonym sa...

Grattis till besöksfrekvensen, du har en himla trevlig blogg Hannele! Faktiskt den enda jag håller koll på frekvent ;)
Kramis
Fenja

Hannele på Hisingen sa...

Kristina, tackar, it-proffs är jag inte, men jag har söner som hjälper mej och lär mej massor ;)

Sylvia, mullbär är ett träd, sällsynt. Boysenbär är korsning mellan hallon och björnbär, en buske. Lycka att äta bär och få spotta kärnor i sin egen trädgård ;)

Akson, tack, det var snällt sagt.

Karin A, tack, i början var man ju lite nyfiken, om man hade några besök överhuvudtaget. Ja, det blir tårta i morgon med mamma. Visst kan man se årskillnaderna i trädgården.

Gerda-Thyra, tack, klart vi har rabarber, makens favorit. Ibland har jag sagt, att vi har alla bär och frukter, även lingon ;)

Fenja, du är gullig, kram.

Mie sa...

Underbara bilder! Så du har äkta Mullbär ho dig? Andra har ju lädermullbär hängande över axeln;-)
Jag lägger en länk till dig i min blogg om det är ok?
Mysig helg!

Anonym sa...

Mie, har inte hört talas om annat än äkta... Tack för att du länkar till mej, kul, ha en riktigt fin helg själv nu när det börjar bli lite sommarvarmt.

Anonym sa...

Ville bara titta in o säja att din blogg adress är med i Allers nya trädgårdsnummer...Lindas blogg är med som artikel och hon nämner din blogg som en av de hon är stormförtjust i!!=) =) håller med.../ åsa

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, kul, det visste jag inte :)

Anonym sa...

Tittar in och hjälper till att få upp besöksstatetiken!
Ha en härlig helg i ditt paradis!

Anonym sa...

Smeden Bengt, det är alltid lika roligt med likasinnade intresserade trädgårdsbesök, önskar dej en trevlig helg.