Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

1 maj 2007

Förstamajmat

Passar ju vilken dag som helst:
Tänkte äta upp rester, men dottern ville grilla, soligt och +16 °. Hon bjöd på lammfilé, som hon marinerat själv, smalt i munnen. Goda kryddiga korvar, marinerad aubergine och två goda ekologiska grönsakssallader till.
Till efterrätt lagade dottern Falsk ostkaka, åts med frysta hallon, riktigt gott, smakade som den riktiga, fast gjord på squash. Dottern använde kokosmjölk och dadelsirap, istället för socker.

Valborgsmat
Vi hade ju färsk ingefära och kokosmjölk hemma, såg i Christinas blogg, att hon föreslog Fläskfilé med kokosmjölkssås. Hon beskriver bättre, hur man gör. Sonen säger att tellicherrypeppar är godast.
Vi skulle ju iväg tidigt, fryst fläskfilè hade vi. Det blev gott, fast jag kan ju inte följa recept, bara idéer, tolkar själv, lägger till och glömmer något.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte heller följa ett recept! Jag lägger till och drar ifrån, efter eget tycke och smak...
Det är på "gott och ont" för ibland vill jag verkligen göra som man ska, men det är som om det inte riktigt fungerar för mig...?!

Anonym sa...

Gerda-Thyra, hihi, i skolan var det värre, för man skulle ju få betyg också och jag ville alltid krydda lite extra.

Christina sa...

Så mumsigt det ser ut och det är det säkert också...

Lis vom Lindenhof sa...

Bei diesen Fotos bekomme ich gleich Hunger *ggg*
Lis

Anonym sa...

Christina, det kan jag lova, du kan testa själv ;)

Lis, meine Tochter macht sehr gut Speise.

Aradil sa...

Oj, nu blev jag hungrig. Grillen såg ju för smarrig ut med alla korvarna m.m.
(Dags att uppsöka kylen och se om där finns någon lunch).

Anonym sa...

Godmiddag Hannele. Törs snart inte gå in till dig ju..är alltid hungrig när jag går härifrån,,eländigt du visar så smycket gott så man drägglar,,den marinerade lammfilén lät ju mumsig.

Stina sa...

Hörru...din lilla frestare där! Puss Stina

Anonym sa...

Aradil, allra godast, när man slipper laga själv ;)

Filijonka, dottern testade helt ny hemgjord marinad, mums.

Stina, skyll på dottern ;)

Mie sa...

Mums vad gott! Jag blir alltid så imponerad över uppfinningsrika människor! Klarar ju knappt av att laga mat fast jag följer receptet till punkt o pricka;-)

Ha det fint!

JULIEK sa...

Så mycke godt. Jag elsker å grille. Gjør det hele sommaren : )

Hannele på Hisingen sa...

Mie, både dottern och jag är intresserade av mat, men hon har lärt sej helt själv.

Julie, visst hör sommar och grillning ihop.

Anonym sa...

Såg gott ut! mums.. vi har bara grillat en gång i år.. nu vill jag grilla i kväll..=)
Falsk ostkaka åt jag för några år sedan.. tyckte det var svårt o känna skillnad från äkta! /åsa

Anonym sa...

Åsa, visst är det otroligt att squashkakan smakar ostkaka.

Anonym sa...

Det var dadelsirap och inte fikonsirap, sen undrar jag om du verkligen gillade ostkakan? Jag gillade den skarpt... ätit av den hela dan.

Anonym sa...

Sen ser fläskfilén god ut.. ser ut som du har rabarber i. Tips! Nästa gång du köper kokosmjölk, köp Santa Marias creamy coconut milk, den skär sig mindre (och smakar mycket godare också enligt mig). Rabarber kanske man skulle testa.

Hannele på Hisingen sa...

Annadotter, tack för rättningen, jag har nog tänkt rätt, men skrivit fel, vill absolut ha Falsk Ostkaka fler gånger. På fläskfilén är det nog purjo, rabarber låter spännade. /mamma

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Hi Hannele,

You are making me very hungry with these photos!!!

BTW there are roses at Bliss.

Anonym sa...

Yolanda Elizabet, my daughter makes good health-food.

Det Mörka Hotet sa...

Jippi! Och tack för ett underbart matinlägg: sån't ligger mig varmt om magen...eh, hjärtat!


Samuel

Hannele på Hisingen sa...

Samuel, äta måste vi ju, varje dag,
jag lär mej mycket av mina barn.