Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

3 maj 2007

Förbjuden kärlek

Sniglar förstör medans jag sover.
Sniglarna har tuggat i sej klematisarna som överlevt vintern runt paviljongen. Även de söta snäckorna förstör och äter massor av späda växter.
Den här romantiska akten avbryter jag omedelbart, mördarsniglar.
De riktigt små är hungrigast och tuggar i sej mina blommor.
Snigelägg, kasta bort om du hittar. Blanda inte ihop med de lite brunare gödseläggen, som finns i plantkrukor man hittar i köpeväxter.
Brädad av en bräda. Enkel snigelfälla, som man vittjar varje dag.
Sniglar är nattdjur, som gömmer sej under brädan på morgonen.
Snail trap, Hadspen House Garden, England.
Med min lilla kryddsax kan jag knipsa även de små.
Helt giftfritt och effektivt.

38 kommentarer:

Anonym sa...

Åh nej, hoppas vi aldrig får sniglar i trädgården, men i så fall har jag ju dina tips!

Anonym sa...

Näe å dessa vidriga sniglar,,,gud måste varit onykter när han skapade dem tror jag. Om han finns alltså. Ja jag har plockat spann på spann med dem jag med tvi vale de äter rent precis och dina klematis med grr.. Jag tar dem med lång grilltång släpper ner dem i saltat vatten i en spann så blir de bara gegga liksom löses upp. Blir en halv spann morgon och middag och kväll. Går så långt så jag hatar dem de klättrar upp på allt husgavlar och grindar med ohyra är det, Nåväl du får ju ha en bra dag idag,

Anonym sa...

Helga, har ni rejäla kalla vintrar, får man färre sniglar.

Filijonkan, salt är också en grej, men inta så effektivt, och i trädgården ska man inte strö salt. Nej, jag slår med en sten eller använder sax. Visst är det ledsamt, när fina växter försvinner, varför kan de inte äta upp ogräset?!

Det Mörka Hotet sa...

Vilken enkel men genial snigelfälla - att ta till en planka!


Samuel


PS Ha, ha: jag höll på att skriva "singelfälla"! But that was just me daydreamin'... DS

Hannele på Hisingen sa...

Samuel, den var fin ;)

Anonym sa...

Vi har tack och lov inte riktigt lika stora problem med sniglar här uppe som neröver landet - jag har nog aldrig sett någon i mina rabatter faktiskt.... Verkar finnas många snillrika sätt att bli av med dem och behov finns dock. :)

Arga Mamman sa...

Hallå där! Vilken trevlig blogg! Otäcka kryp dock, har också snigelproblem, men de är inte sådana däringa stora kletmonster!

Anonym sa...

Vildängel, du kan vara lycklig, de förstör väldigt mycket och egentligan klarar man inte av att döda alla.

Arga Mamman, tackar, kom gärna på flera besök.
Alla sniglar äter inte lika myckat, har jag förstått.

Strumpstickan sa...

Kul med nya skylten! Och tack för snigeltips, jag ska berätta för kompisen som har massor av sniglar...

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, visst passar skylten bra ;)

Christina sa...

Hoppas att man inte får sådana gäster i trädgården..

Anonym sa...

Hej! Tack för besöket på min blogg. Sjukt roligt post på din blogg, gillar hur du använder din kryddsax till mer än bara kryddor. Oreganodoftande mördarsnigel.

Hannele på Hisingen sa...

Christina, kanske ska man gömma gevaliaburken då..

Markus, egentligen synd att slösa med oreganodoften :)

Anonym sa...

Uuuuuurk, slemmigt värre! Jag har än så länge inte haft snigelbekymmer....tror det är för jag en ganska "torr" tomt. Inga gräsmattor och ganska mycket sten.
Lycka till på snigeljakten!

Jill Wegerup sa...

Lär mig att bli lite hårdhudad. I fjol bar jag bort alla mördarsniglar och la dem på ett grönområde typ femtio meter bort. Förutom att det tar tid så är jag säker på att dem hittar tillbaka... Kan bara inte med att knipsa dem. Fastän jag hatar dem och äcklas av dem...
tack för tipset om äggen! Så man kan passa sig.

JULIEK sa...

Ja det er ganska hoppløst med dessa krabater. Jag var duktig ifjor och startade tidlig med krigen, det hjalp ganske bra. Året før hadde jag massor av sniglar. For fyra år siden hadde vi inga.

Husbilsresan sa...

Blä....såna tror(läs hoppas=)jag inte vi har här.Verkar läskigt!!!!
Du är tuff du som "knipsar" dom. *ryyyyser*
Jag hade larver en gång, som åt up mina klematis, inte heller trevligt.
Hoppas du blir av med dom snart.
Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Clara, vi får hoppas du klarar dej.

Jill, dina sniglar kanske kommer ända hit, fast vi bor på en ö.. Vad gör du med myggor och flugor?

Julie, det går fort. På våren är det bra tid att bekämpa dem, annars hinner de föröka sig flera gånger.

Solkatter & dammråttor, var glad, du, fast larver inte bra heller. Kram

Anonym sa...

Usch va äckligt med sniglar! Men snigelägg... Det hade jag aldrig känt igen, har nog aldrig ens funderat på hur sniglar blir flera...

Stina sa...

Dumma sniglar! Grrr!

Anonym sa...

Erica, ogräs förökar sej med fröna,
dem ska man inte heller ha i trädgården.

Stina, hoppas du slipper. Kram.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Fy fabian va läbbiga....vet du jag saltar in mina. Jag tar en gammal ex. sköljmedelsflaska (med stor öppning, opak) häller vatten och grovsalt i och sedan fyller jag flaskan......och när den är fuller skickar jag den till Sita/Sellbergs.

Anonym sa...

Har så svårt att klippa itu dom...lär mig kanske om dom blir för många!

Tror jag tar dina andra tips till att börja med om dom ökar i mängd:-)

Anonym sa...

Åh, de är SÅ ÄCKLIGA.....Fy 17....
De är i mängd redan!
De ska bara DÖÖÖÖÖÖÖ..........!!!!!!
När det gäller sniglar så är jag en riktig barbar, otroligt grym....!!
Jag hatar verkligen dessa glufsande, mumsande slemhögar! Usch!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har varit nitisk senaste tiden, knipsade säkert hundra åtgången i början. Har strött snigelfritt på irisar och nyplanterat och annat känsligt. Nu de senaste kvällarna har jag inte sett så många sniglar. Bäst att fortsätta denna taktiken ett tag till!

Anonym sa...

Sent kväll Hannele. Nej har inte saltet i trädgården bär med en stor spann med salt och vatten i som jag släpper ner sniglarna i, Det blir en halv spann var gång jag plockar 3 ggr om dagen. Går runt hela tomten tar en timme åt gången har gjort så i 7 år och det minskar inget.Jag tror att en vacker dag kommer det att vara så många så de ligger precis so m i en sardinburk.När det regnar går de ut på asfalten och hela trottoaren man klan inte gå där då för man halkar ikull det är tusentals tusentals då..alla plockar dem.Jag avskyr dem

Hannele på Hisingen sa...

Tyra, jag kanske får testa det.

Tina, med sniglar får man inte ha känslor.

Gerda-Thyra, det måste man nog vara.

Linda V, jag tror att ihärdigheten i början av sommaren hjälper mycket, de måste minska, om de inte får chans att föröka sej.

Filijonkan, låter lite hopplöst..

Lilla B sa...

Roligt att läsa om men ett elände att ha!
Har handplockat sniglar i trädgården utan att de verkar bli färre. Täckodlingen var det som gjorde att snigelmängden ökade rent katastrofalt. Det blev alltför gynnsamt med fuktigheten och möjlighet att slinka undan dagtid.
Har slutat med täckodling.

Birgittas minnen sa...

Du för en stadig kamp mot sniglar förstår jag, men du verkar ha funnit flera effektiva mordmetoder. Ha det bra i trädgårdslanden!

Hannele på Hisingen sa...

Lilla B, intressant det du säger om täckodling, det som är så bra egentligen.

Birgitta, jag kommer på min ametoder ofta för sent, när skadan redan är skedd och sniglar hunnit tugga alldeles för mycket.

Anonym sa...

3 mördarsniglar har jag hittat i min trädgård, de är på väg, 2 km bort finns millioner.

Anonym sa...

Att de aldrig tar slut??? var kommer de ifrån?? min mamma knipsar mängder var!!! dag.. och de är påfyllda i förrådet nästa morgon..=( / åsa

Grodan sa...

Vad bra tips med brädan! Vi har också sniglar här, dock inte allt för många. Grannen odlar kål och sniglarna älskar kål, gamla kålhuvuden fungerar bra som fälla. Jag har inget emot att klippa i dem, eller för den delen stampa på dem (tvättäkta sadist). Sniglar förökar sig i en vansinnigt takt, typ flera hundra per snigel och med det i tanken har jag inget emot att ta död på dem.

Hannele på Hisingen sa...

Blackout, skulle vara intressant att följa, om du kan hålla dem borta.

Åsa, visst verkar det hopplöst.

Grodan, brädan fungerar fint bland speciella plantor. Vissa växter verkar omöjliga att odla, ledsamt.

Anonym sa...

Hos oss är det männen som får vara snigelmördare åt mördarsniglarna. Själv fyller jag dem med öl.(Sniglarna alltså, inte männen) Jag brukar sadistiskt gräva ner små hinkar i marknivå och så fyller jag på med öl och det gillar de. Ner kommer de men inte upp.Sen får de mindre kräsmagade tömma hinkarna.

Anonym sa...

Mordersniler, ja det har moren min i hagen sin. Jeg har funnet en eller to hos meg, og hiver havsalt på! Ellers er det vel øl i en nedgravd boks...... Men jeg vet det finnes gift også!

Ha en superduper helg!

Anonym sa...

Nicoline, öl och hinkar har inte funkat för oss. Hihi, trodde först att männen jobbade bättre, om de fick öl först ;)

Sylvia, jag är lite tveksamt till gifter, men snart gör jag vad som helst..

Anonym sa...

GÖR SÅ HÄR:

Samla dem i en plastpåse, knyt till och lägg i frysen. Humant, enkelt och effektivt. Stoppa sedan ner dem 10cm i jorden runt växter som behöver extra näring.