Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

30 april 2007

Trevlig Valborg!

Vad ska ni göra? KLICKA för större bild.
Sima & tippaleipä.
Självklart ska jag titta på den 98:e Cortègen,
(Korta jag vinglar på något elskåp och fotar i motsol.)
Speciellt, när Vikingarna är med i Cortègen,
den bäste klarinettisten och saxofonisten spelar med.
Man kan även fira kungens födelsedag,
i år kommer vi inte, men trevligt på 60-årsdagen.
Har vi någon valborgsmässobål i Göteborg?
Klockan nio tänder häxorna elden i Slottskogen.

37 kommentarer:

Helena sa...

Trevlig Valborg till Dig.
Jag ska bjuda en kompis på mat, och besöka en stor brasa.

Anonym sa...

Iloista ja aurinkoista Vappua! (täällä on ihan vappukelit +-0 astetta ja kauhea tuuli... saa grillissä makkarat kyytiä)

Anonym sa...

Signelina, låter som en riktigt trevlig Valborg.

Wiiks, usein pidän talvitakin esillä vielä Vappuun, mut tänään ihan mukavaa ja aurinkoista, iloista Vappua!

Anonym sa...

Ha det så trevligt på Valborgsmässoafton!
Själv ska jag och maken på stor "baluns" med god mat och "levande" musik, i vacker miljö.

Ingrid E sa...

Trevlig Valborg!
Måste erkänna att jag saknar Valborg i Göteborg och då speciellt cortegen. Eldar är fint men de vill jag ha påskafton. Ikväll skall det bli kallt men förhoppningsvis värmer elden.
Kram!

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, ha en trevlig Valborgsmässoafton!

Ingrid, jag behåller alltid vinterkappan till Valborg, för man kan inte veta. Tänk att firande är så olika, vart man kommer, men det är väl det som är kul.
Ha en riktigt trevlig Valborg, kram

malou sa...

Jag ska sitta hemma och muttra "Vintern rasat" mellan tänderna och örsök sjunga "Sköna Maj" tvåstämmigt med mig själv.(Det är svårt!) Man firar inte Valborg i Norge :-(
Ha det så trevligt på Valborg!

Nässelblom och choklad sa...

Ha en riktigt trevlig valborg! Vad är tippaleipä? Jag vet att leipä är bröd..... Härliga fikabilder från din trädgård här nedanför.

Aradil sa...

Här planerar jag att inviga en nyinköpt grill. Men det förutsätter att jag hittar någon som passar och lyckas sätta ihop den först. Sedan verkar sambon vilja uppsöka brasan och titta på fyrverkerierna så jag får väl hänga med.

Hoppas du får en jättefin valborgsmäss!

Hannele på Hisingen sa...

malou, det kan vara jättemysigt att bara sitta hemma, speciellt, om det är kallt, ha det riktigt skönt.

Nässelblom & choklad, tippaleipä är "droppbröd", fågelbo, ganska nära svenska klenetter. Äts bara på Valborg.
Ha en riktigt fin Valborgsafton.

Aradil, hihi, då har du något att pyssla med. Vi har inte grillat, fast maken har pratat om det flera veckor, ha en trevlig Valborg.

johanna sa...

Här blir det middag med svärföräldrarna och valborgsbål vid vattnet. Saknar Valborg i Göteborg som sjutton! Ha en riktigt trevlig Valborg och mys lite extra vid cortegen för mig!

Stina sa...

Puss och kram Stina

Anonym sa...

Sericea, det ska jag göra, ha en fin kväll.

Stina, en varm Valborgskram till dej!

Anonym sa...

Trevlig valborg! Vi ska ha ett lugnt och mysigt firande hemma med god mat och så! =) Kram

Karin sa...

Ha en fin Valborg Hannele! Själv ska jag på födelsekalas ikväll men hoppas du rapporterar...

Anonym sa...

* Kommer inom och hälsar våren med mitt speciella "Vårskriiiiiiiiiiik"
Visst finns det eldar/vårtal/vårsånger överallt i vårt avlånga land och våren hälsas välkommen på många sätt.
Klart det ska firas, men det finns en bakdörr öppen som är mindre trevlig att titta in i, tyvärr..
Orden finns på Kafferasten.
Tjingelong och bränn inte fingertopparna på elden :-)

Hannele på Hisingen sa...

Stina, en mysig hemmavalborg är också trevligt, kram.

Karin A, vi får se, om det bli färska bilder också.
Ska du på kungens födelsedag ;)
Ha en riktigt fin Valborg.

Pialotta, jag kanske slipper bränna fingrarna, för eldar inte så vanliga här, de har vi på Påsken i stället. Ha en trevlig Valborg.

Anonym sa...

Härliga bilder!

Husbilsresan sa...

Tittar in för att tacka för kommentaren och önska dej en mysig valborg!
Kram!

Anonym sa...

Trevlig valborg o 1 maj önskar jag dig. Kraam

Hannele på Hisingen sa...

Maria, tackar, ha en trevlig Valborg.

Solkatter & dammråttor, ha det så mysigt själv.

Anita, tack det samma, hoppas ni också har sol, kram.

Anonym sa...

Tack för tipset om Slottsskogen! Kanske att vi tar oss en tur dit, eller så tar vi en brasa lite närmare. Ha en trevlig valborg och njut av den där finska drycken. :-)

Anonym sa...

Cleo, minns inte, om jag själv varit och sett brasan i Slottskogen vid Valborg, men ser du en tant hängandes med kameran vid Cortègen, så är det jag ;)
Ha en riktigt mysig kväll, kram

Annika sa...

Här i US firas ingen Valborg inte...Har varit ute o gått i 27 gradig värme!! Och sjungit svenska vårsånger för mig själv!!!
Fina bilder, Hannele!!!

MariaJ sa...

Hyvää Wappua! Täällä kylmä pohjoistuuli, lämpöä +8 mutta kasvarissa tarkenee hyvin...Tippaleivät ostettu myös ja simat, ilmapallot puhalleltu ja serpentiinit heitelty. Rauhallisesti ollaan oman perheen kesken.

Anonym sa...

Trevlig Valborg!

Christina sa...

Ha en fortsatt trevlig Valborg och första maj!

Anonym sa...

Jag tänkte att jag kunde titta in till dig o få se liten av valborg från Göteborg o så rätt jag hade.. Tack tack!! / åsa

Hannele på Hisingen sa...

Annika, Vaqlborg som är så trevlig,alla bara längtat efter våren. Sjung, så jag också hör ;)

MariaJ, enpä raskinut tippaleipiä ostaa, 4 € kappale, mut simat tein ja ilman takkia pärjäs auringossa.

Nina, tack det samma.

Christina, tack, ha en riktigt bra Valborg själv.

Åsa, visst, och snart kommer det mer ;)

Ivana sa...

Sådär ska man fira Valborg! Det skulle jag nog också kunna göra :)

Anonym sa...

Ivana, det är väl inget som hindrar dej ;)

Det Mörka Hotet sa...

Jag minns inget - måste läsa polisrapporten för att kunna återge vad jag gjorde...


Samuel

Anonym sa...

Samuel, du är för gammal ;)

Anonym sa...

Valborg är nu passerat och 1 maj har anlänt. Just nu lyssnar jag på Rapport för att höra vad som hänt. Vår valborg var lugn och trevlig.

Hannele på Hisingen sa...

Christina W, för mej är 1 maj bara en vilodag
i trädgården, inga manifestationer ;)

Anonym sa...

Jaha det tändes på i Göteborg med. Ja det hör ju till Synd att det var så kallt bara,,men med rätt kläder så. Filifjonkan var på efternmiddagsfest till 19 tiden så jag brydde mig inte om eldarna hörde hur de smällde raketerna här i stället,Snyggt var det med. Sen somnade jag trött så det störde Men ser att ni haft det väldigt trevligt med dina specialiteter vad gäller mat och dricka.

Anonym sa...

Filijonkan, yngste sonen och många många andra var och såg på elden, jag tror inte jag sett någon gång här. Jag behåller alltid vinterkappan till Valborg, för man kan aldrig veta, men i år behövdes den inte.