Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

28 april 2007

Fika med mej

Man blir så glad av fågelsång.
Vi kan sätta oss under körsbärsträdet.
Nu är det mysigt att fika ute, både morgon och kväll.
Vi kan sitta i Shakespearehörnan, varmt på kvällen.

Finsk mässa i Lundby
I gamla Lundby gymnasium, Blackevägen, har dom Finsk Mässa i helgen, öppet 10-16 på söndag, man kan köpa finsk mat, bakverk, hälsoprodukter, resor, finska möbler, öppna spisar, Marimekko och annat smått och gott.
Marimekkos tyger är som tavlor, finns på Backaplan.

17 kommentarer:

Birgittas minnen sa...

Tack Hannele, jag kommer på en gång och sitter i din ljuvliga trädgård, som redan kommit så långt i växtlighet. Ha en skön valborg.

Anonym sa...

Hoppas du har det varmare än det är här. För närvarande bara 5 grader och mulet.

Anonym sa...

Birgitta, visst har det hänt väldigt mycet i trädgården i värmen, önskar dej också en riktigt trevlig Valborg.

Christina W, vi får njuta av värmen så länge det varar.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Oh.....jag kommer
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Hej Hannele Tack för inbjudan. Du har så mysigt i din trädgård med allt vackert och i fågelburen med..underbart men just idag dricker Filifjonkan bara kaffe orkar ingen kaka som du bjuder. Läs min blogg (ref av bröllopet) så förstår du. Nu skall jag lägga mig och sova middag för jag kan inte hålla ögonen öppna.
Trevligt med den Finska mässan. Man önskar man kunnat gå. Men det går ju inte.Kanske har du varit in så du kan berätta vad som fanns där?Marimekkos textilier ser jag suckar de som är så vackra.Ha en skön helg kära Hannele.

Anonym sa...

Tyra, visst är det mysigt så här års.

Filijonkan, trevligt att sitta ner en stund, kul att höra mer om sonens fina bröllop. Marimekko visade vackra tyger, jag köpte finskt rågbröd och kardemummaskorpor.

♥ Pia... sa...

Hej så härligt och mysigt du verkar ha det i din trädgård...sima har jag hört om men aldrig smakat...är det sött eller syrligt...ha en trevlig valborg..PIA

JULIEK sa...

Ååååå så mysigt det er i din trædgård : = )

Ingrid E sa...

Härligt med fika ute. Även om det är kallt ute idag så var det tillräckligt varmt för fika på balkongen.
Det finns mycket fint från Finland bl a tyger, möbler (och godis).
Igår blev jag gammelfaster igen! Ytterligare en göteborgare.

Anonym sa...

Sittplatser i trädågården kan man inte få för många av.. och rådjur.. dessvärrre är en för mycket i trädgården..=(
Trevlig valborg! / åsa

Anonym sa...

Förresten så kommer jag gärna och dricker kaffe i din trädgård....ser så mysigt ut

Karin sa...

Härligt med en trädgård med många sittplatser. Just nu vill man ju helst sitta under de blommande fruktträden och njuta... :)

Hannele på Hisingen sa...

Pia, sima är sött och lätt porlande.
Trevlig Valborg.

Julie, nu njuter jag verkligen, fast allting har inte ens börjat växa ännu, man har något på gång hela tiden.

Ingrid E, grattis till gammelfasterskapet! Visst finns det mycket från Finland, som är lite annorlunda och bra. Fika ute försöker man göra så ofta som möjligt.

Åsa, en stol här och en där är skönt att ha, så man kan stanna och njuta en stund. Trevlig Valborg.

Christina W, kul att du har tid en stund.

Karin A, visst är det underbart att flytta sittplats lite efter årstid och blomningen.

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, det är verkligen mysigt att sitta ute och fika morgon som kväll... ha en bra valborg! Mari.

Anonym sa...

Mari, helmysigt. Ha en fin Valborg.

Anonym sa...

Åh så mysigt det låter med Marimekkos tyger...man ser direkt att det är deras grejor. Avundsjuk på din påse med kardemummaskorpor. Min mormor bakade sådana när hon levde , minns doften från dem och när hon malde kardemumman i kvarnen hör ljudet när hon vevar kvarnen

Anonym sa...

Filifjonkan, jag är väl lite lat, maler sällan kardemumma själv, fast det doftar så gott, fick hela av en persisk vän. Bilden på tyget la jag fram speciellt för Filijonkan ;)