Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

10 april 2007

Mulberry Tree

We have a Mulberry tree in our garden.
Första mullbäret på vårt berg, Morus nigra 'Göteborg'.
Förra året var det mycket blommor, men inga bär.
Vi har svarta mullbär, det finns vita också.
Vårt eget mullbärsträd växer nästan på grundberget.
Skörden har inte varit så stort, men jag har fått smaka på de söta bären.
Man beskär inte mullbärsträd, men måste man, så augusti är bäst.
Dottern hittade torkade mullbär i en invandrarbutik, jättegoda.
I skålen även torkade berberis-bär och sviskon, gott.
Perser använder torkade berberisbär i risotto och i grytor.
150 years old Mulberry tree in Great Dixter, in July.
Utomlands har jag sett mullbärsträd, i Bellmont Garden hade massa bär ramlat på marken och jag fick äta hur mycket jag orkade.

41 kommentarer:

Christina sa...

Fint träd och fina frukter...

Strumpstickan sa...

Ser gott ut!

Aradil sa...

Det där såg verkligen gott ut. *längtar till sommaren*
(Har bjudit in dig till länktåget. Kika in hos mig för mer info :)

Anonym sa...

Christina, det lilla trädet pryder sin plats i trädgården.

Strumpstickan, mycket gott och exotiskt.

Aradil, sommar och bär, härliga tider.

Anonym sa...

Godmorgon,
Vad roligt att få se äkta Mullbär och trädet med har inte sett det levandes ute tyvärr men roligt att du har ett på ditt berg,,Vad gott det ser ut med torkade mullbär men berberisbär?? I risotto skriver du man kanske skulle prova. Får skicka efter sådana bär då för vi har ingen sådan bra butik som jag läst om i dina bloggar.Aprilväder i Småland också igår och idag Marken är vit och det snöar fortfarande...inget kul mina blommor hukar under skynkena jag hängt över de.Bambupinnar som en lappkåta sen en urtvättad gardin!
Får se hur det går i rabatterna Rabarbern ser inte alls glad ut.Var dit med en stor spann och välte över den

Anonym sa...

Filijonkan, på Visingsön växer mullbär, Linné drömde om att man skulle kunna göra siden i Sverige. Med spann över rabarbern får du vita och mjälla rabarber. Berberisbuskar är härdiga och tåliga, kanske kan du odla egna berberisbär?

Christina sa...

Nepp, det är jag inte, helt säker är jag:)

Anonym sa...

Christina, ok, jag tror dej ;)

Anonym sa...

Som vanligt en bra stund på dagen att öppna din blogg. Den gör mig alldeles glad!
Jag har aldrig ätit mullbär tror jag... skulle det klara sig här hos mig med tror du? Och var har du hittat det?
Kram
Fenja

Anonym sa...

Tittar in och ropar "God fortsättning på nya veckan!"
Hoppas helgen varit härlig och vilsam, med mycket god mat!
Carpe Diem!

Anonym sa...

Hej! Vilka fina bilder! Vi ahde en fin påsk på landet fast vi vaknade till tio cm snö på annandagen. Då åkte vi hem.
Hälsningar
Anna
http://frujonsson.blogg.se

Anonym sa...

Fenja, tack för de vänliga orden. Vårt mullbärsträd hittade jag på Botaniska trädgården, jag tror inte den klarar sej hos er, men man vet aldrig.. kram.

Marie, tack det samma. Lite god mat hade jag tänkt mej så här inför badsäsongen ;)

Anna, tackar. Visst är det snopet med snö, när man nästan hunnit plocka fram baddräkten.

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

I love mulberry trees and I've seen the old one in Christo Lloyds garden 2 years ago. Lovely pictures!!!

Ingrid E sa...

Berberisbär - kan man äta dem? Jag har ju buskar så därför undrar jag. Måste de vara torkade? Hur smakar de?
Ser fram emot bärsäsongen!

Anonym sa...

Kul att få veta lite om mullbär! :)

Ha en trevlig dag!

Anonym sa...

Vilket härligt knotigt träd..../åsa

Anonym sa...

Yolanda Elizabet, you can buy dried mulberry, very good.

Ingrid E, jag tror inte berberisbären behöver torka, man kan göra gelé. Berberisären passar bäst i köttgrytor, har lite besk smak.

art[e]fact, mullbär är en delikatess, inte så vanligt i Sverige.

Åsa, det är något speciellt med riktigt gamla träd.

Anonym sa...

Du skriver: "Dottern hittade torkade mullbär i en invandrarbutik".

Jag blir jätteintresserad och eftersom jag oxå bor i Göteborg blir jag glad om du vill berätta vilken butik hon hittat det i!

Sarah

Anonym sa...

Kul med ett mullbärträd och roligt att få lära sig något nytt. Hade ingen aning om att man kunde ha torkad berberis i risotton. :)

Anonym sa...

Mullbär har jag aldrig ätit - goda? eller bara till sylt?

Birgittas minnen sa...

Kul med ett mullbärsträd i trädgården. Är det svårodlat?

Anonym sa...

Sarah, dotter säger att det var en butik i Mölndals centrum, men du kan fråga i vilken butik som helst, Saluhallen.

Karin A, berberis är mycket vanligt i iranska rätter, torkad berberis finns i invandrarbutiker och du kan använda dina egna från trädgården.

Lotta, mullbär är mycket gott färska, torkade och sylt.

Birgitta, om du frågar mej, så är ingenting svårt,
men det får vara zon 1-3.

Anonym sa...

Vad häftigt det 150-åriga trädet är!!! Skruvat, liksom....

Lime sa...

Har knappt hört talas om mullbär men dom ser jättegoda ut :-). Härligt med det gamla, stora trädet!

Ha de bra!

A sa...

Oj så härligt! :D

Anonym sa...

Gerda-Thyra, visst kan åldringar vara vackra ;)

Lime, mullbär är inte så vanligt i Sverieg, tänk, om det gamla trädet kunde tala och berätta.

For the love of country, mullbär är värt att testa.

Lillasnuttan sa...

Wow, fina bilder!

Jag har haft kameran i högsta hugg och krupit omkring och tagit bilder på vårens blommor. Likadant varje år.

Stina sa...

Gott och härligt och mumsigt och vackert!:-) Kram Stina

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om dessa bär. Vill ju också smaka.....

Anonym sa...

Tippelitina, våren är den bästa tiden.

Stina, berberisbär har du kanske i egen trädgård.

Christina W, mullbär mer vanligt i skånska trädgårdar, berberis användes mer förut som C-vitamin tillägg.

Stina sa...

Tack du, lilla gosing. Kram Stina

Anonym sa...

Jag har nog aldrig smakat mulberries, eller mullbär. Är de lite som björnbär eller?

Anonym sa...

Stina, du har det ju så mysigt.

Cleo, jag tycker mullbär är sötare än björnbär. De vita och röda smakar lite olika, men just nu kan jag inte bestämma, vilket är godast.

Stina sa...

Puss på dig du hönan:-). Stina

Anonym sa...

Nu försöker jag igen!Jag vet inte vad mullbär är för sorts bär.Vad det gäller länktåget något jag inte förstod mig på! Allt tidigare jag försökt kommentera är ju ingen ide nu.Men jag vill kommentera vad du skrev ang.gamal läkkonst. Du ville inte prova på din man. Vem tycker du då vi ska pova på?

Anonym sa...

Bengt, hihi, vad ska jag svara på det, rädd om gubben min ;)
Mullbärsträd är ett litet träd, fyra meter i Sverige. Bären ser ut som hallon, men lite sötare, i Skåne finns de - och på Visingsö och Hisingen.

Anonym sa...

Mkt konstigt att jag inte sett el. hört talats om dem,jag som är skåning.Måste vara en rariditet.
Jag hurrade(i min blogg)för att jag lyckats komm in till dig.

Anonym sa...

Bengt, Linné drömde om egen silkesproduktion i landet, men mullbärsträden mådde inte bra och silkesmaskarna blev sjuka.

Anonym sa...

Hi there. Do you know what a berberis bar is in English?

Hannele på Hisingen sa...

Anonym, Berberis is Barberry in English.

Anonym sa...

Om man vill se mullbärsträd i Skåne är Mölle som ligger vid Kullens fot ett säkert tips. Går man på de smala stigarna som slingrar sig mellan husen från hamnen upp på Kullaberg så hänger mullbärsträden ut som skuggtak på sina ställen och man kan ta sig ett smakprov eller två. ;-)
/Rikard