Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

2 april 2007

Ingen påsk utan mämmi

Nu finns mämmi i kyldisken i varje ica och coop.
Mämmi med kall ovispad grädde och ett glas Carnegie porter till efterrätt.
Memma smakar sirap, råg och malt, mycket speciellt och annorlunda.
Lite marsipanägg vill jag allt ha till mitt påskkaffe.
Sötaste videungen är Solveig Norrmans lilla sovande videunge,
råkade hitta ett par bilder av hennes Fyra årstider på loppis.
Ingen påsk utan påskkäringar.

31 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vi äter också Mämmi till påsk, fast vi kallar det Mumma :) Är finlandssvensk...

Trevlig måndag!

Anonym sa...

Solveig Norrman...Har aldrig hört talas om henne tidigare...men hon gör sådana där naiva målningar som jag är så förtjust i.. Ska kika mer på dem senare!

Anonym sa...

art[e]fact, mumma är väl en juldryck..? Svärfar gör.
Memma säger finlandssvenskarna (vilket jag inte är, är äkta :)

Gerda-Thyra, Solveig Norrman var ny för mej också.

Stina sa...

Haha...du får mig ofta att skratta du..."nåt som maken skulle kunna hitta på".

Ja, du är då samma härliga människa jämt du.

Här var det fint som vanligt. Kram Stina

Anonym sa...

Stina, familjen är lite nervös, när maken börjar skapa i köket, jag har nu bett honom följa recepten ;)
Ha en fin vårdag själv, kram

johanna sa...

vi kör båda varianterna hemma - mämmi o memma.
min sambo gör memmaätardebut under denna påsken, han kläckte den smarta kommentaren om det inte var choklad i memma?
haha, jomen visst! :o)

Anonym sa...

sericea, jag varnar alla förstagångare att det INTE är choklad i, för om man tänker så, är det inte speciellt gott..

Anonym sa...

Godeftermiddag,,,
nej memma har jag inte men marsipanpåskägget till kaffet vill jag med ha - ser så fint ut på fatet när man dukar med flera sådana ägg till kaffet. Vide ja det är det mest älskade lilla knytt som finns på våren som tittar fram så frusen men ändå så luddig.Har det i mina påskliljor. Köpte en rejäl bukett lösa påskliljor till min vas skall fota dem till i morgon..Ha det så bra resten av dagen med ..hur mår din rosa handväska (kannan) inte sett den på ett tag?

Annika sa...

Min finlands-svenska mamma har ALLTID memma på Påskbordet, men jag har inte varit hemma en enda påsk på 16 år, buhu!! Så memma var det LÄNGESEN jag åt! Kan känna smaken!!! Det är PÅSK!!!
Tack för att du påminde!! Nu fick jag allt lite hemlängtan igen!!! Suck...

Anonym sa...

Visst har jag hört talas om Mämmi men aldrig har jag smakat det! Sött marsipanägg men jag ska ta det lugnt med marsipanen i påsk. :)

Nina sa...

mamma och jag brukar äta det . med socker och grädde - påsk javisst !

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, rosa handväskan står och väntar, men nu är det GULT som gäller. Påskliljor är så tacksamma. Vi får se, hur vi dukar till kaffet, för det är nästan bara jag som äter marsipan.

Annika, inte behöver du vara utan memma, finns i varje mataffär.

Karin A, köpte underbart god ekologisk marsipan med honung, lungt kan du väl ta efter påsk ;)

Stygga Lilla Loppan, visst är memma gott,
med socker och grädde på :)

Annika sa...

Jamen, knappast i USA ;-)))

Anonym sa...

Annika, har du kollat på Ikea, bredvid Kalles ;)
(Själv skulle jag inte våga ta med memma på flyget :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Måste gå och handla bums! Tyvärr kommer inte mamma på besök i påsk så jag får njuta av det goda själv... :-)

johanna sa...

haha, nej det är ju väldigt speciell smak på memma. väntar man sig choklad så blir det ju en ganska rejäl överraskning :oD

Anonym sa...

Hmmm är det det som ligger som en brun kaka i paket.. och jag har undrat vad man ska göra med det... nu vet jag.. får prova.. man ska ju inte säja nej förrän man vet vad man talar om..=)/åsa

Anonym sa...

Linda V, du får låta vännerna och familjen testa ;)

sericea, det kan ta år att vänja sej vid memma, men alla mina vänner har tyckt om det, i små mängder i all afall.

Äsa, visst är det kul att testa nya saker ;)

JULIEK sa...

mæmmi.....vad i all verden er det ???????

Anonym sa...

Julie, mämmi är finsk påsk-efterrätt, lite sött, gjort på rågmjöl, rågmalt och sirap, äts med ovispad grädde, gott ;)

Anonym sa...

Voihan mämmi! Juuri blogeja selatessani tajusin etten ole huomannut pääsiäistä ollenkaan. Koristeet ovat jossain kaapin pohjalla, mämmit kaupassa... taitaa tulla kohta kiire! Eikä narsissin narsissia talosta löydy. -iik! Miten näin on päässyt tapahtumaan???!

Jill Wegerup sa...

Minns under mmin tid på skola på Åland hur alla tjatade om underbart god mumma som skulle ätas till påsken. Så kom påsken och så kom mumman. Usch.... Men smaken är olika och jag hoppas du får många chanser att njuta av din.

Anonym sa...

wiiks, voi, oletko ihan talviunista juuri herännyt ;)

Jill, man ska inte ge upp efter första försöket ;)

Anonym sa...

Ja!! Klart attd et heter Memma, jag som helt var ute och rörde ihop bokstäverna på tangentbordet! Mumma är som du säger något helt annat, så galet det kan bli ;)

Trevlig tisdag!

Anonym sa...

art[e]fact, mumma skulle säkert passa till memma ;)
Ta det lugnt inför påskförberedelserna.

Anonym sa...

Tack för tipset om Solveig Norrman...vilka härliga bilder....jag njuter i fulla drag!

Anonym sa...

Clara, jag kan inte bestämma mej vilket är bäst, jul eller påsk ;)

Anonym sa...

Mämma har jag smakat em gång och det var supergott, även om man inte kan äta förmycket åt gången. Det är ganska mäktigt.
Sen måste jag säga att du har några riktiga sötingar bland påskpyntet.
Kramar fr mrln

Hannele på Hisingen sa...

mrln, memma är ju efterrätt, det räcker med lite grann. Jag älskar påsk och påskpynt ;)

Pumita sa...

Påsk utan memma är ingen riktig påsk! Jag hann köpa en "tuokkonen" men nu är den slut i affären. Buhuu!

Hannele på Hisingen sa...

Pumans dotter, vi har lite kvar, du får komma hit..