Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

6 april 2007

Ingen påsk utan ägglikör

Maken fick cykla till Systemet.
Gott att smutta på till kaffet efter all god påskmat.
Ingen påsk utan rosa påskris.
I kyrkan är det svart på långfredagen, enda gången på året.

25 kommentarer:

A sa...

Vad fint med rosa! Glad påsk! :)

Anonym sa...

Innom og ønsker deg god påske:)

Jeg er tilbake på den gamle bloggen!

Jill Wegerup sa...

Rosa går alltid hem. Glad Påsk och stor kram!

Anonym sa...

Hej! Satt och surfade runt på bloggar och hittade din länk på Claras Linnseskåp....tänk så liten världen är så att den ryms i hela min dator. Glad Påsk på dig och klipp nu inte ner allt ris i din närhet...

Hannele på Hisingen sa...

For the love of country, rosa ris passar till den rosa soffan ;)

Anniche, önskar dej också en glad påsk.

Jill, en stor påskkram till dej också, hoppas nu snart tränar igen.

Odlalena:-) visst är fantastiskt att göra besök även på Hisingen, svårt att hålla saxen i styr ;)

Det Mörka Hotet sa...

Ägglikör har jag aldrig förknippat med påsk - men ännu ett bra skäl att få skåpsmutta lite...!


Samuel

Strumpstickan sa...

Jag älskar gul bols:)

Trevlig helg!

Hannele på Hisingen sa...

Samuel, när ska man dricka ägglikör då?

Strumpstickan, visst är det smaskigt, trevlig påsk.

Anonym sa...

Ägglikör som är så gott! Varför har jag inte tänkt på det som påsktradition!? Det får bli ändring på det till nästa år! Påminn mig om jag skulle glömma...!

Anonym sa...

Godaste ägglikören gör du själv:
4 äggulor vispas hårt med
4-6 msk strösocker
1 dl whiskey eller rom rörs i
späd med vispgrädde till önskad konsistens
Klarar sig minst en vecka i kylskåp
MUMS!!
Kramis
Fenja

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, jag glömde också och maken fick cykla till Systemet ;)

Fenja, tack för receptet. Maken tycker nog att det hemmagjorda är bäst, jag vill ha konjak istället för whiskey, det är nästan slut. Har vi rom kvar? Jag kan lova, att den inte klarar sej en vecka i kylskåpet ;)

Ingrid E sa...

Mums! Jag får hålla mig till ögongodis vad gäller alkoholen i år eftersom jag arbetar. Annars brukar jag göra egen ägglikör. Vispas för hand och med konjak!
Glad Påsk!

Det Mörka Hotet sa...

Gör som jag gör: drick på jobbet!

Anonym sa...

Ja.. kyrkan är helt avskald då.. sonsn går på konfirmation nämligen...
men hos dig var det grannt!!!!

n o r d i n g å r d e n sa...

GLAD PÅSK önskar Mari.

Tankevågor sa...

Men vad fint med rosa ris! Ägglikör blev jag sugen på nu....ska nog ta och vispa ihop en som vi kan ta i soffan efter sista hundpromenaden. Tack för det tipset! Ha en skön fortsättning på påskhelgen!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, någon ska ju hålla Sverige i gång, medans vi andra festar, fast sonen jobbade faktiskt idag. Maken gillar ditt sätt att vispa äggtoddy.

Samuel, tydligt att jag ska byta jobb ;)

Åsa, det blir ju kyrkan, när man har konfirmationsungdomar. Maken var i kyrkan på långfredag, han tyckte jag såg trött ut..

Mari. riktigt god fortsättning på helgen.

Londongirl, vad gör man med alla äggvitorna?
Mysig fortsättning på helgen.

Garden Cats + Crafts sa...

Glad Påsk for dig and din familje. I hope, you have sunny weather on easter. Hälsningar fran Tyskland, Birgit

Anonym sa...

Birgit, tack så mycket. Today we have snow!

Anonym sa...

hur kunde jag glömma ägglikören. mums vad gott det ser ut. vi har inget påskris inne i år, det bara blev så... men vi har satt fjädrar i en sälg ute på gården.

duger lika bra

Hannele på Hisingen sa...

Cia, fjädrar ute är fint, men jag lät bli, var rädd för regn ;)

Anonym sa...

Javisst är det bra med Advocaat, särskilt med lika mycket vispgrädde förstås!!!

Anonym sa...

Han, vispgrädde i ägglikör?!? Ovispad?

Anonym sa...

Mums tar ett glas ägglikör så här på morgonen så blir man lite varmare i skinnet.Tussilagovasen är bara så himla söt.Väcker barndomsminnen:)

Anonym sa...

Filifjonkan, vasen är väl enkronas loppisfynd.
Vi har en droppe ägglikör kvar, du kan få det.