Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

4 april 2007

Impressionisterna på tv

Monet stred för ett nytt sätt att måla i början av 1870.
Det nya var att man lämnade ateljén och målade i det fria. Man ville måla livet och rörelsen, episoder ur vardagen och levande porträtt.
Nu sitter jag klistrad framför tv:n tre onsdagar; engelskt drama om Claude Monets liv och hur en ny konstform växer fram i slutet av 1800-talet.
(Som vanligt har jag själv tagit bilderna, Monets trädgård.)

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade tänkt se första delen nu ikväll, men fick besök, så jag missade det... får hoppas att programmet går i repris!

Nässelblom och choklad sa...

Så vackert. Dit vill jag åka någon gång.

Anonym sa...

Gerda-Thyra, starten var helt underbar att se, serien var filmad på riktigt från Monets trädgård. Intressant.

Nässelblom & choklad, trädgården är så vacker som det ser ut på bilderna. Om du söker, hittar du mina bilder från Monets trädgård i februari.

Stina sa...

Haha. Puss...du får väl blinka snabbt med ögonen, så syns inte allt så tydligt. :-)

Här var det härliga bilder. Kram Stina

Anonym sa...

Stina, det räcker med att jag tar av glasögonen, kram ;)

Strumpstickan sa...

Fantastiska bilder! Själv tittade jag på 'Tack gode gud', det var kul, men förstår att jag missat nåt...

Anonym sa...

Strumpstickan, i och med att jag besökt Monets trädgård, läst lite om honom och älskar engelska serier, var valet inte svårt.

Ingrid E sa...

Trevlig serie.
Visste inte att det var filmat i Monets trädgård. Tack för den informationen!

Anonym sa...

Ingrid, man känner igen det så väl, om man varit där, även om trädgården visas bara i små korta snuttar. Misstänker att någon av byggnaderna är filmad i hans hem också.

Anonym sa...

Fasen jag missade det igår! Jaja, jag får se nästa vecka :)

Anonym sa...

Det var ett helt annat grepp, impressionisterna...fotografiet var på ingång och konsten måste förändra sig!

Har missat detta men läst:).

Anonym sa...

art[e]fact, jag tycker det var väldigt kul att se.

Manon, jag kan inte så mycket, men intressant.

Anonym sa...

Jag hade gärna vilja se det men tyvär har vi bara BBC 1 och 2 och där var det inte, men i alla fall åker jag dit i början av Maj med mina två svärdöttrar.
En glad Påsk till alla som ser detta!

Hannele på Hisingen sa...

Han, lyckliga du, som får se Monets trädgård,
du får starta en egen blogg, så vi andra kan se dina bilder. Önskar dej riktigt glad påsk.

Det Mörka Hotet sa...

Det har varit en dröm för mig - i åratal - att besöka Monets fantastiska trädgård!


Samuel

Anonym sa...

Samuel, den drömmen tycker jag du ska försöka uppfylla.

Anonym sa...

Jaga har ingen koll på vad som är på TV men min Akvarellärare talade om att serien skulle komma och jag satt som klistrat vid TV:n - härlig film, Jag gillar ju Monet.

Anonym sa...

Lotta, just nu finns inte så mycket på tv, inte ens trädgårdsprogram. Egen akvarellärare, så spännande, jag gick bara en liten 1-dagars kurs.