Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

6 februari 2010

LCHF godare än GI

Jag tycker att LCHF är mycket godare än GI-mat, fast jag fuskar med kex. Fett är ju inte farligt och ett glas rödvin är bra mot kolesterol, innehåller massa antioxidanter. Lagom är bäst, lite njutning behövs också.

26 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Håller med! Åt brie på lunchmackan i går + rädisgroddar = Supergott.
Kram

Hannele på Hisingen sa...

♥ Eva Linnea ♥ eller hur, lite gott ska det vara, annars är det inte roligt, kram.

Tankevågor sa...

Äter du enligt LCHF-metoden nu och i så fall funkar den för dig?

Visst ÄR det gott med en ostbit ibland! :-)

Ha en trevlig helg!

Anette sa...

Det tycker jag med! Jag som alltid undvikit fett njuter nu av riktigt smör! /Anette

Hannele på Hisingen sa...

Londongirl, inte bara, det funkar inte, eftersom jag gillar kplhydrater lite för mycket, älskar bara bröd, då måste jag bara äta mindre, men är inte rädd för fett och kött, håller en mätt.

Anette, riktigt smör har vi alltid haft, både gott och nyttigt. Jag äter väl det jag tycker om, lagom.

Inger sa...

Min melodi, lagom är bäst! Har varit ett fan av GI och sen LCHF, nu är jag mer tvivlande. Viktigast att äta nyttigt, bra råvaror lagade från grunden. Självklart ska vi njuta!

Hannele på Hisingen sa...

Inger, lagom är nog det bästa, jag gillar ALL mat, och det finns ingenting jag vill avstå från, så det gäller att vara måttlig.

Bibban sa...

LCHF ??? har jag missat nått:/

Synnøve. sa...

Visst är LCHF godare än GI.
Men har svårt att hålla mig undan bröd.
Det går inte alltid så bra.

Nu ska det bli frukost här.
Hoppas din lördag blir fin.
Kramen Synnöve.

Hannele på Hisingen sa...

Bibban, det har du nog gjort, LCHF är god mat med kött, fisk, fågel, ost, ägg, riktigt smör, grönsaker, man är mätt länge, mår bra utan sockerfall.

Synnøve, samma här, jag älskar bröd, har inte avsikt att avstå helt. Annars har LCHF-kost så många fördelar, jag har miskat på ris och potatis, man mår verkligen bra och blir inte så trött av sockerfall och man är mätt länge, behöver inte onyttiga "mellanmål" med socker..

Gerda-Thyra sa...

Ja, visst äter man jättegott med LCHF... ost,kött,fisk,skaldjur,ägg, grädde och riktigt smör i matlagningen!
Har nu ätit STRIKT lchf i en vecka och det har varit jättegott hela tiden... men... JAG har lite svårt för att inte få tillåta mig frukt, jag är ju "fruktoman", "gubevars"!
Fast min grapefrukt till frukost kan ingen ta ifrån mig!

Hanneles bokparadis sa...

Gerda-Thyra, jag tar det gottaste av allt, äter RIKTIG mat med ägg, kött, fisk, ost, smör, och har inte avsikt att avstå från frukt. Visst är så skönt att vara mätt utan att bli trött av sockerfall.. Ett par ägg till frukost är toppen.

Moa sa...

gott gotti gott gott... livet är för härligt för att inte njuta lite grann.. med måtta förstås.. =). Ha en mysig helg..Moa

Klimakteriehäxan sa...

Ack ja.
Problemet är att om man bara stoppade i sig lite mindre av allt man äter och rörde lite mer på kroppen skulle alla de där dieterna inte behövas.
Men NÄR ska jag komma dit???

Helga - precious sa...

Men vad det där ser gott ut!!! Jag norpar lite i smyg ;)

Hanneles bokparadis sa...

Moa, precis, jag kommer nog aldrig bli någon asket, är en stor njutare.

Klimateriehäxan, jag har faktiskt börjat skriva upp vad jag äter, just för att ha lite koll
eftersom jag har totalt saknar karaktär: http://www.matdagboken.se/

Helga, räcker till dej med :)

Znogge sa...

Klart att mi måste ha njutning! Det är väl det som livet går ut på :D

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, eller hur ;)

Monica sa...

mmm ser gott ut,,men jag har ju inte hört det där med LCHF förut ,,gi vet jag en del på jobbet som går in för,Spännande med alla former av dieter,jag äter det jag tycker om i lagom dos,,gillar inte kött äter det därför inte,,älskar bröd och pasta fast försöker bara äta det ibland,,nej dieter för mej det går inte jag är nog för kräsen till det. Men när det blir för snävt i kläderna drar jag ner på mycket och lever mest på frukt och bär det är effektivt i kombination med styrketräning och promenader.
Ha en go helg Kram Monica

Hannele på Hisingen sa...

Monica, lagom dos av allting är alltid bäst, själv vill jag ju inte avstå från något helt, försöker vara måttfull i stället. Frukt och bär är gott, men man är inte mätt länge, är man hungrig, "syndar" man lätt :)
Trevlig helg, kram.

Britt sa...

Blir sugen på en ost bricka//Britt

B i t t e sa...

En annan firade ettårsdag med LCHF i förrgår, fungerar alldeles urmärkt. Och GOTT är det :-) Jag var en riktig mackoman och pastaälskare, klarar mig ypperligt utan. För att jag vill och mår bättre. Andra behöver inte alltid hålla sig så "strikta". Lagom betyder olika för oss alla. Ha't bra!

Hanneles bokparadis sa...

Britt, vi är ostomaner båda två :)

Bitte, det vet jag, det finns hur mycket gott som helst, utan socker och kolhydrater. Man blir mätt på ett behagligt sätt utan trötthet och sockerfall.

Sylvia sa...

Ost, keks og rødvin er jo blant mine favoritter...;)

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, mina favoriter också ;)

Anonym sa...

Surfade mig hit lite av misstag, men du har en superfin site här!
Fortsätt med det fina arbetet!
Tack för det här!

Also visit my web-site ... yoga göteborg