Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

19 januari 2010

Välj rätt russin

När någon säger att hon inte gillar russin, menas ofta de vanliga mörka.
I England kan de russin, det ser man när man läser engelska kokböcker. Det finns ju gröna, vita, gula, svarta russin, den ena olik den andra. I engelska kokböcker har olika sorters russin egna namn. Ofta används "brown sugar". Vi använder ofta farinsocker eller muscovado till bakverk. Utomlands är man duktig med torkad frukt till bakning. Även till glögg är det kul att duka med olika sorters russin.
Ljusa russin passar väldigt bra till English bread pudding

Tack för alla underbara svar om drömmar, läs kommentarerna:

13 kommentarer:

Znogge sa...

Jag har smakat gula och det var något bättre... Men ändå ingen favorit!

Filifjonkan 1 sa...

Morrn Hannele Jaha jo jag har sett att det finns men jag är lite lat har en gång testat de lite gulaktiga de var liksom lite köttigare i smaken på något vis.Russin är bra i filmjölken till muslin i den. Hade jag går men bara vanliga bruna

Monica Hansen sa...

Jag tror engelsmännen uppfann den torkade frukten:)

På saluhallen finns det gula russin och där kallar de dessa för 'blondiner', ett gammalt göteborgsskämt..

På Indianbutiken vid backaplan finns gula, gröna, bruna, svarta..

om man nu äter russin..

Hannele sa...

Znogge, de godaste svarta är korinter.

Filifjonkan, russin piggar upp många trista frukostar :)

Monica, mycket möjligt, duktiga är de i alla fall. Vi har köpt en del torkat på Indiska butiken, ingefära är favoriten just nu.

Jael sa...

Jag brukar köpä stora gula russin.Egentligen så är det svårare att hitta mörka små russin här.

AnnCharlotte sa...

Jag gillar russin...och annan torkad frukt.
Tror att folk får upp ögonen för att det finns olika sorter mer och mer tillsammans med nötterna som är så "på modet" just nu...

Hannele sa...

Yaelian, vid jul säjs det goda mörka russin, som är goda, glömt namnet..

Ann Charlotte, precis, nötter och annan torka frukt finns det mycket mer nu, kul.

Helga - precious sa...

Du, där lärde jag mig något nytt igen :)

Hannele sa...

Helga, själv kan jag inte heller så mycket om russin, men förstått att det kan betyda väldigt olika, många nya smakupplevelser.

Anonym sa...

Gillar mörka russin, men de ska vara naturella... i bullar, glögg, mat ja versomhelst utom direkt ur burken är de oätliga och får mej nästan att kräkas

Hannele på Hisingen sa...

Marlene, de naturella mörka russin har jag tröttnat på för länge sedan, men upptäcker massa nya spännande sätt att anväda alla dessa olika russin.

Smeden sa...

Här ser jag fyra olika russinsorter. Undrar hu många det fins?
Det är gott med russin! Kram!

Hannele sa...

Smeden, det finns fler sorter ;)