Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

23 maj 2007

Carl von Linné 300 years today

Carl von Linné, May 23, 1707, was a Swedish botanist, physician and zoologist who laid the foundations for the modern scheme of nomenclature. He is also considered one of the fathers of modern ecology.
Det roligaste för en vanlig trädgårdsägare är kanske Linnés blomsterur, vilken man skulle kunna försöka skapa. Linné kom på att vissa blommor öppnar och stänger sej samma klockslag. Karin Berglund skrivit en ny bok
Jag tänker på Linné och gjort en fin utställning i Sofiero.

Svenska jubileumsträdgården A Tribute to Linnaeus fick guldmedalj i Chelsea Flower Show. Ulf Nordfjells skapelse kommer från Chelsea Flower Show i London direkt till Botaniska den 30 juni.

20 kommentarer:

Anonym sa...

De ska ha en utställning vad jag förstår nere i Hellekis i sommar.. då blir det att besöka igen! blommor som öppnar sig efter klockan.. helt otroligt! Solen påverkar?? / Åsa

Anonym sa...

Då jag fått kommentar i "mentalv. enl. önskn." så kopierar jag över det till dig. För det var ju till dig! Kram på dig!
Jo du Hannele! Det var dessa "patienter" jag och mina jobbarkompisar fick ta hand om när det begav sig! Vid ca år 87 så hade vi att sopa upp dessa, med (ibland) livet som insats.

Been there, done that ...

av marie den 23 maj 2007 kl 02:30
Håller med dig! Tyvärr så blev fortsättningen med det mentala.

Hannele kanske inte går n på detta smide mer så jag kopierar över det till henne!

Ha det bra och kram!

av Smeden den 23 maj

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Du har alltid så mycket intressant, både läsvärt och sevärt på din blogg, har inte hunnit med att läsa på ett tag... men den där stickade grafittin var det häftigaste jag sett på länge!

Ingrid E sa...

Ja idag får vi fira Carl 300 år! Trevligt att han satt sin prägel på hela året.
Utställningen Blomsterspråk på Nationalmuceum, här i Stockholm rekommenderas varmt. Pågår tom 27 maj.

Karin sa...

SÅ många spännande böcker du har! Kul att det gick så bra där över i England och tänk nästan på dagen precis. Ska bli kul att se Nordfjälls utställning på Botaniska senare.

Hannele på Hisingen sa...

Åsa, jag kan inte allt om blosterur, men det är intressanta iaktagelser Linné gjorde. Verkar som växterna mer påverkades av månen än solen... för de öppnade sej ungefär samma tid både norr och söder.

Smeden, tackar, man kan lätt missa att läsa allt.

Karin, det händer mycket spännande på Hisingen hela tiden ;)

Ingrid E, jag tycker det är så spännade med Linné, jag tror han är större utomlands än i Sverige.

Karin A, Sverige tar inte ofta medaljer i Chelsea Flower Show. Jag har många spännande trädgårdsböcker, behövs mörka vinterkvällar ;)

Anonym sa...

Men oj då - fick Sverige medalj! Så kul, visst är det så att man kan beskåda konstverket i Botaniska senare? Boken av Karin skulle jag vilja läsa - det är ju snart mors dag...

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Allt det här med Linné är ju jätte kul men....var är Linnébakelserna? Vilken miss! allt detta ståhej men ingen bakelse? Jag ser framför mej en underbar prinsessbakelse med Linnéblommor....visst!Mums fillebaba.

Lis vom Lindenhof sa...

Linné haben wir sehr viel zu verdanken
Lis

Anonym sa...

Vad kul med ett blomsterur, det måste jag läsa mer om! :-)

Hannele på Hisingen sa...

Lotta, Karins bok är nog bra, står på min lista också. Det är nog just den utställningen som kommer till Botaniska, skulle jag tro.

Tyra, du har rätt, det borde ha utlysts en bakelsetävling också, miss.

Lis, jawohl, Linné ist sehr intressanter Mann.

Cleo, Linné måste verkligen ha älskat blommor, för ha studedare dem mycket nogrant och hittade en massa, som ingen annan sett förut.

Anonym sa...

Hurra för Linné!

Anonym sa...

Clara, ja, en mycket fascinerande man, som vågare presentera sitt sexualsystem i den puritaniska världen, som inte var helt mogen för det ännu.

Anonym sa...

Ja visst är det skoj att Sverige tog medalj.. och ännu roligare att man har möjlighet att få se hela härligheten på Botaniska!

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, visst är ddet underbart att vi får se det här hemma.

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

We are celebrating his birth year in the Netherlands too as he lived in over here for several years and wrote his most important work here too.

So happy birthday!

Anonym sa...

Skam skulle det ju vara om JUST DU hade glömt bort Linne´dessa dagar!
Men inte det är klart att du kom ihåg honom!
Kram på dig.

Hannele på Hisingen sa...

Yolanda Elizabet, interesting to hear from Netherlands too, thank you.

Smeden Bengt, klart att jag har koll på alla festligheter ;)

Blommiga Karin sa...

Hej!
Jag har nu länkat vidare till dig på min andra blogg.(Dagbokstankar)Jag hoppas att det är ok??
Trevlig läsning om
Carl von Linne.Jag ska försöka ta mig till Botaniska och kolla in rabatterna den 30 Juni.
Ha en trevlig helg!/
Karin den blommiga...

Hannele på Hisingen sa...

Karin, tackar för länken. Linnés utställning kan man se hela sommaren, ha en fin helg.