Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

6 november 2018

en riktigt billig matvecka

Vi har köpt höstens fina morötter, rödbetor och lök för 4 kr/kg och lagat finsk morotslåda, rysk rödbetssoppa och fransk löksoppa. Och så ringde (!) de från Coop att vi har 955 kr återbäring på kontot, och vi måste handla för dessa före september slut. Annars försvinner pengarna... Så det blev en rejäl matkasse "gratis"!
Eftersom finsk morotslåda är julmat, passade vi på att frysa ett par lådor.

15 kommentarer:

znogge sa...

Prisvärt och bra! Här tillagades en stek i söndags. Den räckte även till i måndags och resterna gjorde Husse pyttipanna på i tisdags. Inga klagomål på ekonomin i det :-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, smart med sådan mat!

Polargrevinnan sa...

Det var väl trevligt att få fylla på skafferiet och nästan gratis. Vad mycket gott det går att göra av våra rotsaker.
Ha det bra.
Kram Viola

Hannele på Hisingen sa...

Viola, rotsakerna är ju allra finast just nu ♥
Kram

ulla laiho sa...

Tack för det receptet! Är så glad för beprövat som fungerar - min svärmor brukade bjuda på sina finska rotsakslådor (hon finns inte längre).

Helga sa...

Bra att de ringde och påminde er... Härligt att kunna ladda upp kyl och skafferi...

Hanneles bokparadis sa...

Ulla Laiho, jag använder rårivna morötter, blir godare.

Helga, tur för det är ju mycket pengar!

Inger sa...

Rekordtidig förberedelse för julen!

Hannele sa...

Inger, morötter är ju godast just nu :)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Du ser möjligheter i det mesta.
Birgitta

Hannele sa...

Birgitta, det blir lite som sport.

Annika Christensen sa...

Morotslåda måste jag nog testa. Låter gott och ser mättande ut.
Grattis till denna fantastiska matlycka!!
Löksoppa måste jag också göra så snart det blir lite kallare.
Ha det gott och tack för alla hälsningar hos mig.
Annika

Hanneles bokparadis sa...

Annika Christensen, bästa maten på hösten ♥

Ann-Christin sa...

Nu ska jag äntligen testa din morotslåda. Jag kommer dock att använda vanligt grötris istället för arborio.

Hannele på Hisingen sa...

Ann-Christin, funkar utmärkt, jag tror man kan även använda färdig risgrynsgröt.