Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

24 augusti 2014

denna efterrätt åt jag på sjukhus för 55 år sedan

Jag var en del på sjukhus som barn för "falsk krupp" och vi fick katrinPlommonKompott till efterrätt med gräddmjölk (det var på den tiden när föräldrar inte fick hälsa på sina barn!). Jag tyckte att detta smakade sjukhus, så jag ville inte äta det som vuxen. Nu blev jag sugen... smakar helt ok faktiskt. Vet inte om denna efterrätt existerar fortfarande?

11 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Plommokompott är gott, men associerar till sjukhus och servicehus och hårda magar : )
Ha det gott i veckan
Anette

Hannele på Hisingen sa...

Anette, jag var bara typ 3 år, hade inte såna problem :)

ulla laiho sa...

Jo, det är gott. Jag sjuder de torkade plommonen, så att de inte blir helt och hållet mos och rör försiktigt ned potatismjölet utblandat med vatten.

Har du recept på fläder-chutney också?

Hannele på Hisingen sa...

Ulla Laiho, nu kommer jag nog göra detta flera gånger! jag letar efter fläderbärschutney-recept...

Sylvia sa...

Jeg synes det så ut som en kompott, ja.
Her hjemme får man tag i sviskekompott, iallefall.

Hannele på Hisingen sa...

Sylvia, en gammaldags dessert, men gott med grädde, inser jag nu.

Klimakteriehäxan sa...

Gott, jag minns detta från förr. Och så undrar jag om inte plommondessert serverades till nyförlösta mammor på BB?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det har jag ingen aning om :)

znogge sa...

Jag har också ett minne av att man fick det på BB. Jag minns också att jag inte åt det...

Inga M sa...

Minns att den serverades ljummen med kall mjölk under min barndom. Det var på den tiden man hade efterrätt varje dag. Kanske bra för magen om man ligger stilla hela dagarna, får fart på systemet.

Hannele sa...

Znogge, bäst om man får grädde till...

Inga M, jag har inte tänkt detta som magmedicin :)