Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

5 juli 2011

Platan träd i Sverige


Första gången jag ser platan-träd i Sverige, i Lund. Lätt att forma, i städer får träden inte bli för stora, jag har sett fina formklippta i Frankrike.
Bladen liknar lönnens, titta på den vackra brokiga barken.

14 kommentarer:

Suss o Kai sa...

Såna träd gillar jag :) Kram Suss

♥ Hannele på Hisingen sa...

Suss, inte vanliga i Sverige,
kram.

Znogge sa...

Hmmm... Trots många många besök i Lund har jag visst missat detta.

♥ Hannele sa...

Znogge, titta en gång till.

Yaelian sa...

De ser fina ut,undrar om de har sådana i Finland...

♥ Hannele på Hisingen sa...

Yaelian, det tror jag inte....

NinaH sa...

Tihi. Och du hade inte sekatören med dig till Lund??;-)
Plataner är fina. Man ser dem runt om i Europa och man läser om dem i litteratur som självklara "vardagsinslag" i miljön- och för oss är de så sällsynta. Väl värda att beundra när man får syn på dem här!
Så du har besökt "vårt" landskap....
Vi besökte "dina" trakter i söndags. Vi vinkade faktiskt när vi passerade Hisinge-skylt och ropad "Hej Hannele".(För sent om aftonen för vidare besök då...) Hörde du oss??;-)

♥ Hannele sa...

Nina H, synd att du inte knackade på. Detta med plataner var ju en överraskning för mej :)

Anonym sa...

Plataner finns i Gbg i kolonin ovanför Annedal.
Leif

♥ Hannele på Hisingen sa...

Leif, tack för tipset! Det visste jag inte..

Synnøve. sa...

Plataner är vackra träd tycker jag.

♥ Hannele sa...

Synnøve, nu ska jag leta efter dem i Göteborg..

Merja sa...

Ett helt nytt träd för mig! Har ett träd med lönn liknande blad på tomten. Måste studera stammen nogrannare!
Ha det gott!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Merja, skulle vara intressant att se bild på ditt träd.