Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

8 maj 2010

Trädgårdsmässa på Liseberg

Lisebergs trädgårdsdagar firar tio år i år.Snyggt i vilken damm eller kruka som helst.Passa på att köpa fina tomatplantor av tomatmannen Åke Truedsson, eller spännande plantor av Peter Korn. I England köpte jag en praktisk vagn, annars orkar man inte bära så många tunga krukor.Färdiga plantor eller frön till ängen.Även brudgummens byxor är gjorda av färska blommor.Många blommor som har gått åt klänningen.Med lim-pistol kan man göra fina broscher och dekorationer.En stol är inte bara en stol.Liseberg är väldigt fint hela året, inte bara under mässan.

33 kommentarer:

Mimi sa...

Oj, skulle gärna gå på trädgårdsmässa typ älvsjömässan eller lisebergsmässan, men har aldrig kommit iväg längre än till hemstaden. Vilken härlig blogg du har! Hälsn Mimi

Synnøve. sa...

Jag vill ha den gröna stolen med blommor på.
Härlig mässa du varit på.
Härliga blomsterdekorationer.
Gillar klänningen.

Nu ska jag ta mig en kopp te mitt i natten.
Kramen.

Hannele på Hisingen sa...

Mimi, tack, Turku/Åbo är ju den bästa staden, finns väl mässor där också..

Synnøve, pride-stolen är mest i min smak :)

Christina sa...

Vilka härliga arrangemang och vilken fin vagn du har! Hade gärna velat åka dit, men har lite annat att göra, men kanske nästa år.
Ha det gott!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina, jo, maj-månad har man mycket annat.

Inger sa...

Så trevligt, och din vagn är ju bara perfekt!

Hannele sa...

Inger, alltid trevligt på trädgårdsmässor, ska man köpa plantor och inte har en stark karl med sej, behöver man en vagn :)

Annika Christensen sa...

Tack för att du visar en som inte kan komma och se det i verkligheten.
Annika

Hannele på Hisingen sa...

Annika, visst är det kul med bloggar, man kan följa med marknader i hela Sverige :)

Gunilla sa...

Så härligt med trädgårdsmässa tidigt på säsongen!

Znogge sa...

Vilka härliga och vackra bilder! Önskar att jag var lika kreativ. Fast det är väl bara att försöka ;-)

AnnCharlotte sa...

Jag gillar de blommiga kläderna....

Hanneles bokparadis sa...

Gunilla, man kan passa på att köpa fina plantor och få lite idéer.

Znogge, speciellt florister är väldigt kreativa, roligt att se deras alster.

Ann Charlotte, de var väldigt vackra och fina att se, duktiga blivande unga florister, som gjort så fint.

Ruben sa...

Hannele, när får vi se dig som rokokodam? Blommor vet jag att du har, men hur är det med limpistol?
Trevlig helg!! /Ruben

Hannele på Hisingen sa...

Ruben, sönerna har en lim-pistol, kanske något jag skulle testa..

Helga sa...

Vad mycket fint - det var roligt att få se...

Njut i din trädgård sa...

Förra året var jag där, men kunde inte i år. Tack för ditt inlägg! Jag blev imponerad av blomsterklänningarna.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Du har sett mycket mer än jag ;-))
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Hanneles bokparadis sa...

Helga, så mycket idéer och kreativitet.

Njut, klänningarna är av färska blommor.

Birgitta, ändå stannade jag inte så länge.

Monica sa...

Jag var där och tycker nog att det var mer en trädgårdsmarknad än en trädgårdsmässa, mest inriktat på försäljning om man säger så. Men visst var det kul att strosa runt där ändå!

Karin A sa...

Liseberg är alltid vackert och det fanns mycket att titta på. Jag hittade både till Truedsson och Korn.


Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Monica, jag håller inte med helt, tycker att tillgången och chansen att köpa fina lite udda plantor från flera plantskolor från flera olika håll i Sverige var god, nu slipper man åka runt själv..

Karin A, precis, Liseberg är så otroligt vackert blomsterprydd med eller utan Trädgårdsdagar.

Ingrid E sa...

Så mycket vackert o fint du visar på. liseberg verkar att ha bjudit på både skönhet och goda idéer. Tycker det verkar som trädgårdsmässan på Liseberg har utvecklats positivt från de första åren då jag var där.
Håller med om att Lisebergs parker o odlingar är värda besök hela sommaren.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, Lustgården på Liseberg är väldigt fint hela året. Jag tyckte om de första trädgårds-mässorna också, då gjorde man mer installationer, som bara trädgårdsskolorna orkar arrangera nu. I år var det mycket plantskolor, bra tillfälle att få tag på spännande växter.

NinaH sa...

Oh! Ännu en härlig berättelse om Lisebergs Trädgårdsdagar! Så mysigt!

Poppins sa...

Verkar vara ett kul arrangemang! Vilka härliga stolar och inte minst blomsterkläderna.
kram Poppins

Hanneles bokparadis sa...

Nina H, det var för länge sedan jag såg dej där, dags nästa år?

Poppins, det är nog många timmars arbete bakom dessa härliga skapelser, ha det gott, kram.

Merja sa...

Trädgårdsmässor är aldrig fel:)

Tant Grön sa...

Tack för visningen! Jag lyckades inte slita mig från grönsakslandet, så det blev inget Liseberg.
Blomklänningarna är ju hur läckra som helst!

Katarina sa...

Vad härligt, då fick jag se glimtar av trädgårdsdagarna ändå - trots att jag legat genomförkyld hela helgen. Tack!

Hannele på Hisingen sa...

Merja, finns mycket att se.

Tant Grön, majmånad kan det vara svårt att hinna med allt, man vill ju ta vara på de fina dagarna.

Katarina, mässan återkommer ju nästa år,
krya på den nu, kram.

skogsnuvan sa...

Vilken mässa och vad det måste ha varit roligt att se allt spännande och fint.
Nackdelen med att bo på landet är att det är så långt om man vill se något sånt. 10 mil till närmaste stad minst så man åker ju inte iväg i onödan.

Hanneles bokparadis sa...

Skogsnuvan, vi bor också på landet.. men bara en mil till staden, där utbudet på kultur är stort.