Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

2 november 2008

Glöggfabrik i Herrljunga

Hilmer och Hilma ville åka och kolla att årets glögg blir bra.
På måndag får de köpa alla de nya sorterna på Systemet.Hilma: "Flaskorna saknar ju kork, kan vi provsmaka?"
Hilmer: "Hjortronglöggen är ju alldeles varm."Hilmer: "Tänk om dom sätter på fel etiketter."Det ser så lätt ut att lyfta på kartongerna."Glöggflaskorna borde räcka till alla som vill ha", tror Hilmer.Hilma smakar på Dufvenkrooks Amore Vanilj kall med hjärte-is.
Hilmer blev förtjust i den nya X-mas Delight med fin chokladsmak.
Fler bilder från glöggfabriken finns i min Julblogg.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Nä men Hilma då! Inte sååå mycket åt gången! Man vet ju aldrig hur det slutar annars!

mvh, Anja

Åsa sa...

HIHI mnej men klart de ska med. Roligt att jag fick döpa dem..=)Glögg så gott!!!!/kram åsa

mossfolk sa...

Haha, du är verkligen skön! Men jag hoppas att Hilma delade med sig lite grann :)

annette sa...

Du är underbar med Dina inlägg, hoppas allt slutar väl med glöggprovningen!

ha en skön söndag!

Kramen //annette

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Fint inlägg Hannele, glöggfabrik spännande ja det ju snart dax! kram Tyra

Hannele på Hisingen sa...

Anja, det smakar ju så gott egter ett års paus :)

Åsa, visst är de bra namn på tomtarna.

Mossfolk, jag fick smaka lite, mums.

Annette, jag hade privatchaufför med mej ;)
Ha en bra dag, kram.

Hannele på Hisingen sa...

Tyra, visst längtar man efter ett års paus ;)
Kram.

Anonym sa...

Bara lukta, inte smaka! Inte än i alla fall!

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, men man har ju längtat nästa ett år :)

Det Mörka Hotet sa...

Åh, TACK: ännu ett härligt "så gör det-reportage"!

Hannele på Hisingen sa...

Samuel, viktiga saker :)

Anonym sa...

Mmmmm... Glögg åter glögg... Jag vet inte hur många liter glögg jag dricker...

Jag är så glad att de har kommit med vit glögg för den röda gav mig så mycket migrän men jag kunde änså inte låta bli att dricka/Kramar från Jämtlandshäxan

Hannele på Hisingen sa...

Jämtlandshäxan, toppen att du hittat det du inte får huvudverk av. Ha en solig höstdag.

Anonym sa...

Himla bra reportage från Hilma och Hilmer. Så bra att de provsmakar så att man vet vilken sort man ska inhandla. Nu är det snart dax för adventskaffe med pepparkakor och glögg. Ha det så bra.

Hannele på Hisingen sa...

Nicoline, även här börjar det bli lite kallt, inte dumt med värmande glögg. Ha en trevlig kväll.

Anonym sa...

Wow, vilket fint och fantasifullt reportage. De där små tomtarna höll sig nyktra hela tiden dessutom. Det märktes ju på deras skarpsynta kommentarer. Toppa det du Hannele om du kan! ;-) /Ruben

Anonym sa...

Fast glögg kan ju med fördel drickas varm, nickar till Hilmer!

Hannele på Hisingen sa...

Ruben, det blir inte lätt ;)

Sus, det var spännande att testa, hjortronglöggen är fin kall med is, men den nya X-mas Delight med chokladsmak ska drickas varm.

Ingrid E sa...

Vilket trevligt besök de har gjort Hilma o Hilmer. Glögg är gott men hur är det med alla dessa olika smaker; smakar de glögg? Vilken blev din favorit? Vilka föredrog Hilma o Hilmer?

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, kanske inte traditionell glögg, men de innehåller julkryddor allihopa; pomerans, ingefära, nejlika, kakao, jag tycker det är spännade att testa och dricka lite nya saker. Med is var nytt för mej, perfekt avslutning efter julmat.

Anonym sa...

Glögg med chokladsmak...hmm... det låter på något konstigt sätt rätt gott...!?
Nu längtar du nog jätte-jätte-mycket till advent,va?

Taklyftet sa...

Åh, ett sån studie besök hade jag velat gjort. Det där påminner mig om att jag inte har köpt någon glögg ännu, det får åtgärdas i veckan tror jag.
Kram

Annika sa...

Nämen vad gulligt!!! Vilket sött inlägg.
Vad sa dom som jobbade där när du ställde upp Himla och Hilmer för fotografering? :-)

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, X-mas Delight var godare än jag trodde. Mysigt med advent, men jag kan vänta ett par veckor ;)

Taklyftet, intressant studiebeök, Systemet börjar inte sälja glögg förrän i morgon, su du hinner :)

Annika, jobbar man med juldrycker, så är man förhoppningsvis van vid tomtar :)

Anonym sa...

Man hinner bara in i november så börjar den där jul-längtan igen...likadant varje år! Och glögg är gott! (Och luktar jättegott!)

/Monica

NinaH sa...

Tack Hilma & Hilmer ...och Hannele... för vi fick följa med er! Egentligen har jag väldigt konservativ glöggsmak.... Men... Kanske får prova på någon av nyheterna i år... då! För Hilma & Hilmers skull om inte annat!;-)
(Du är underbar Hannele!!;-)...)

Hannele på Hisingen sa...

Monica, november är lite mörk månad, det är mysigt att börja tänka på första Advent, fixa me djulblommor, julljus och provsmaka glögg.

Nina H, vi hade det riktigt trevligt i glöggfabriken, jag har länge tyckt om de nya glöggsmakerna, spännande, kul att testa, men klart, jul är ju mycket traditioner också. Kram.

Anonym sa...

Hjortronglögg med is... låter ju inte så dumt egentligen, avec till kaffet efter en god middag kanske?

Fast jag brukar köpa lite essens på apoteket (om jag inte har kokat ihop kryddorna själv) och sedan blanda med svartvinbässaft, rödvin och metaxa eller rom.
Brukar bli gott!
Fast glöggen med choklad... den måste testas :D

Hannele på Hisingen sa...

Sus, man kan ju plocka vanliga kryddor från skafferiet; russin, socker, ingefära, kanel, kardemumma, nejlika, pomerans och värma upp med vinet och låta stå en stund. Chokladglöggen var god.