Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

13 juni 2008

Smoothie á la Kajsa Warg

Kallas också städa-i-kylskåpet-smoothie.Fredag den 13:e kan man behöva en stärkande smoothie.
Glöm inte att kolla, att det lilla plastlocket inte är kvar i mixern..

En frukt-ost-spett, sommarens bästa mellanmål eller efterrätt.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Ser gott ut!

Jag var på Gyllene ting, som ju ligger i Femman igår och frågade efter de där smyckena, men där hade de inte... inte finns det väl någon annan smyckesaffär i Femmanhuset? Funderar på Hallbergs eller Guldfynd eventuellt... jag blev helt besatt av de här underbara berlockerna *VILL HA* och så tänkte jag ge en uppsättning till min mamma som också är växt- och trädgårdstokig.

Hannele på Hisingen sa...

Spesartin, en liten smyckeaffär, mittemot konditoriet (närmast Börsen hållet), bredvid en affär med hårspännen och sånt. De har små silversaker. Smoothie är perfekt mellanmål.

Anonym sa...

Åh, jag får kika när jag åker in till stan igen, vilket väl blir på måndag. Vad härligt! Åh, jag blev nästan sugen på att åka nu, fast det är lite väl häfrigt att åka 10 mil för den saken måste jag säga! Men på måndag, då skall jag absolut kika där! Tack så jättemycket för hjälpen!

Anonym sa...

Spessartin, det är för långt, själv har jag letat efter vattenkannesmycken några år :)

JULIEK sa...

Ååååååå smoothie er det beste jeg vet : )

Hannele på Hisingen sa...

Julie, eller hur, finns ju i alla smaker :)

Anonym sa...

Mmmmm... den städningen vill jag gärna smaka på :)

Hannele på Hisingen sa...

Helga, hihi, man ska ju ha lite belöning :)

Anonym sa...

Mums så gott det är med smoothiesar. Med hjälp av en stavmixer är det också himla enkelt att göra dem.

Ha en fin fredag!

Hannele på Hisingen sa...

Akson, alla sätt är bra, bara det blir gott :)
Önskar dej en smaskig fredag.

Anonym sa...

Haha...vad jag funderade vad du menade..inga skor?..till slut ramlade poletten ner..tack för den du...och så fick jag en smootie på köpet..smarrigt..ha en ypperligt trevlig freda:)..PIA i vardagsrummet....

Anonym sa...

Gillar inte yoghurt och fil! Har ett psykisk trauma sen barndomen. Får byta till grädde eller mjölk.
Men tack för recepten!
Ha en skön helg och kram!

Hannele på Hisingen sa...

Pia, visst är det sommargott med smoothie.
Ha en härlig fredag själv.

Smeden Bengt, jag vet flera män i din ålder som har det (själv har jag lämnat mina trauman, kan inte låta dem styra hela mitt liv ;)Ha en skön solig helg.

Lilla B sa...

Prima idé med ost-och fruktspett.

Resa med Herbert sa...

Hej Hannele!

Smaskigt recept du bjuder på idag :))

Du får ha en skön helg. Irene

Hannele på Hisingen sa...

Lilla B, eller hur, så enkelt, vackert och gott.
Nyttigt med :)

Irene, vi gillar smaskiga enkla saker,
önskar dej en riktigt fin helg.

Anonym sa...

Kommer till dig en gång till. Åker till ett ställe i morgon där de har en massa fläder som jag får plocka. Men de vet inte om de är de giftiga eller ej. Smakat på dem, lite beska.
Hur ska man se om de är giftig eller inte?
Du kan så mycket om sånt!
Kram en gång till!

Anonym sa...

Här va det smaskigt...gott gott!
Ha en skön helg...kram

Annika sa...

MUMS, den smoothien ska jag göra!! Urgott ju!! Nu har vi så otroligt många goda bär och frukter i butikerna...Bästa tiden på året närapå!

Hannele på Hisingen sa...

Smeden Bengt, druvfläder är giftig, ser ut som druvklase. Vanliga fläderns blommor är "platta" och ätbara, även bären.

Alle, man får passa på att smaska nu,
ha det gott, kram.

Annika, så gott och enkelt, man tar de bär man tycker om
eller råkar ha hemma, tänk så nyttigt också.

n o r d i n g å r d e n sa...

Mycket bra tips på efterrätt, och gott! Mari.

Eva Agnes sa...

Smaskens med frukt- och bärspett.
Men fläderfritt vill vi väl inte ha ...? :-))
Kramar Eva Agnes

Taklyftet sa...

Tack för alla dina snälla kommentarer!
Jag kommer helt klart "låna" ditt smoothie resept i helgen och avnjuta det i något solgassande hörn i trädgården som avbrott i allt målande, om det nu blir sol vill säga. Det är snart midsommar så då borde det snart börjar ösregna ;-)

Britt sa...

Vilka läckra spett. De måste jag prova.Ha det bra.//Britt

Hannele på Hisingen sa...

Mari, bär-fruktspett smakar säkert barnen också.

Eva Agnes, ibland kan man läsa fel, kram.

Taklyftet, hihi, där sa du nåt, nu behöver jag inte oroa mej längre att det inte ska regna :)

Britt, bra, för man kan välja sin favoritost och frukt.

Anonym sa...

Fruk-ost-spätt, vilken underbart bra och god idé.

Hannele på Hisingen sa...

Annebelle, verkligen gott, man tröttnar inte

Lily of the valley sa...

Mmmmm! Smarrigt! Tack för receptet :D
kram Lily

Hannele på Hisingen sa...

Lily, aldrig fel med en enkel nyttig smoothie.
Kram.

Anonym sa...

Så fräscht och gott ut - lite kylskåpsrensning kan ge upphov till nya spännande rätter. Fast när jag var ung och fattig student var det inte så kul att behöva äta nudlar och lingon i slutet av månaden...

Hannele på Hisingen sa...

Charlotte, såna perioder har väl alla haft ibland, ibland har man inte lust att gå ut och handla heller, jag tycker det är spännade att hitta på saker av det som finns.

Filifjonkan 1 sa...

Jojo det är mums med skåpstädning man tager vad man haver sa Kajsa Varg eller Hannele,, men som sagt locket locket...:) knycker med ett ostspett ser så gott ut och svalt

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, klantigt att mixa locket också, men skönt att inte behöva slänga mat utan göra något gott av det.