Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

4 november 2007

Skansberget

Skansen Kronan syns i hela stan, alla har inte promenerat där.Alla vägar bär till Skansen Kronan, börja vid Korsettfabriken.Det finns flera olika vägar och trappor.Man behöver inte ha bråttom.Utsikten är häftig, man ser nog varje kyrkotorn i Göteborg.Det är häruppe man ska stå på nyårsafton, hamnen syns.Ner är det väl alltid lättare, här mot Haga.Utan Gustav II Adolf hade jag inte kunnat ta dessa bilder.Trevlig avslutning med fika på någon av Hagas många kaféer, +12°,
gott med dagens soppa och nybakat bröd, sitta ute i novembersolen.

28 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Det ser väl bra mycket mysigare ut än höghus med platta tak :)
Där skall väl byggas i närheten tror jAG.
Haga har en fin julmarknad också längre fram.
Jag läste att Mick Jagger smet iväg dit efter konserten i Göteborg.
Hälsn. Eivor

Anonym sa...

Visst ör det ett mysigt område men såg att de skall bygga bostäder vid Skansen Kronan.

Hannele på Hisingen sa...

Eivor, Hagas Julmarknad missar vi inte, där är det mysigt, alla årstiden.

Mimmi, kanske finns det plats för det också, jag minns att det var prat om att bygga hus där, men är inte säker, vad beslutet blev.

Anonym sa...

Denna delen av Göteborg har jag visst missat. Men så har jag å andra sidan inte varit så mycket i G-borg.
Bilderna ser inspirerande ut, nästan så att jag skulle vilja åka dit direkt nu.
Önskar Dig en fridfull söndag!

Anonym sa...

Akson, en sån här varm höstdag är det värt att åka dit,
kanske stå på toppen och lyssna på alla kyrkklockar.
Ha en fin söndag själv.

Anonym sa...

Fina, levande bilder!

Anonym sa...

Varför kom Du inte och fikade på vår balkong istället?
Underbara foton från "min" stadsdel.
Annika

Hannele på Hisingen sa...

Annebelle, en fin dag med varm höstsol.

Annika, jag tänkte på er,
men hade inte telefonnummer..

Anonym sa...

Så har du varit i mina kvarter igen... kul!
Visst är skansberget och skansen kronan jättefint... och utsikten därifrån går verkligen inte av för hackor!
Ha en bra dag... vad du nu har tänkt att hitta på...?!

Anonym sa...

Gerda-Thyra, minns inte om jag varit där uppe förut, i så fall var det för trettio år sedan, utsikten är verkligen fin, kikare skulle inte vara fel.
Önskar dej en fin söndag.

malou sa...

"Avundsjuk, jag blir så avundsjuk..."för att citera Nanne Grönvall. Jag älskar Göteborg. Jag skall tillbaka såsmåningom, tillbaka till Haga och Majorna och Masthugget, till Slottskogen med Gräfsnäsgården - så många gånger som man traskat där - på Skansberget, i Scoutstugan, gick jag en nybörjarkurs på fiol för över tretti år sedan, hjälp vad tiden går fort!
Men Hisingen är "fel" sida om älven, Hannele :-P

Hannele på Hisingen sa...

Malou, för trettio år sedan traskade jag också mycket i dessa trakter, och Hisingen,
det är fullständigt perfekt :)

Anonym sa...

Åååååå, visst är det fint. Jag har faktiskt bott i Göteborg, dels när jag var liten på Hisingen och sedan när jag var stor i Masthugget/ajorna! Blir så sugen att åka tillbaka och bara promenera...

Anonym sa...

Maria, det passar ju bra att komma till Göteborg,
när snart Lisebergs Julmarknad öppnar också ;)

GIS-mormor sa...

Vilka fina bilder! I min ungdom brukade jag gå upp på skansberget, tog det som en utmaning att gå alla trappstegen utan att stanna och vila.
- Vilka idéer!

Hannele på Hisingen sa...

GIS-mormor, haha, den utmaningen skulle väl fungera fortfarande :)

Lilla B sa...

Åh, vilken nostalgitur! Bodde i Haga under några studentår i slutet på sextiotalet och början på sjuttio. Kaponjärgatan 4D.

Anonym sa...

Lilla B, nästan grannar, jag bodde på Seminariegata på 1970-talet.

Ingela sa...

Jag har varit i Göteborg många gånger, men på dina bilder är det nästan alltid platser som jag aldrig har sett eller besökt. Det vinns mycket kvar, tydligen!

Här hos mej är det i dag 2 grader kallt och 15 cm nysnö. Underbart!

Hannele på Hisingen sa...

Ingela, ändå visar jag ganska vanliga platser, kul att det finns mer kvar att upptäcka, här har vi fortfarande plus och soligt.

Ingrid E sa...

Tack för de underbara bilderna av Skansberget och Haga. Mina gamla kvarter. Brukade gå upp på Skansberget och bara njuta av den underbara utsikten.
Tyvärr urartade nyårsnätterna på Skansberget. Fulla ungdomar med farliga smällare, annars har du helt rätt, där skall man stå nyårsnatten.
Den nya bebyggelsen tror jag också kommer att få plats där för inget av den gamla skall rivas ner.
Tänk då, när man kämpade för att rädda Haga! Vi vann!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, Haga är väl fint som det är nu, jag tror också nya hus kan få plats, man kan bygga så snyggt idag. Själv har jag aldrig varit däruppe på nyår, någon gång ska väl bli den första.

Poppins sa...

Utsiktsberg har alltid haft stor dragningskraft på mig. Utsikten brukar vara värd besväret att ta sig upp.

Anonym sa...

Poppins, jag är lätt höjdrädd, men tycker det är så häftigt att på en och samma gång se så mycket av allt man känner till och kunna se i fågelperspektiv.

Strumpstickan sa...

Underbara bilder!

Anonym sa...

M H, tack, det var en underbar dag.

Kristina Eriksson sa...

När jag var i Haga för någon vecka sedan råkade jag titta upp mot trappan och konstaterade vad vackert och spännande det såg ut. Och om jag var turist så skulle jag genast ta en tur dit upp!

Hannele på Hisingen sa...

Kristina, vaffö ska man vara turist för att njuta av sin egen stad ;)