Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

25 juli 2007

Världen är för långa män

En kort tant har inte en chans att göra chins här.
Det finns Bankomater, där jag får stå på tårna för att se.
Lilla jag gör så gott jag kan och lyfter nästan den lättaste stocken.
Långa män får hjälpa mej att plocka ner varor från hyllorna i affären.
Jag har placerat min blogg i
Björlanda
på bloggkartan.se

30 kommentarer:

Anonym sa...

Ser lite kämpigt ut..men jag ser att du gör så gott du kan..=)

Strumpstickan sa...

Heja, heja!

Hannele på Hisingen sa...

Monica, man kan bara göra så gott man kan.

Monica, livet skulle vara lättare, om allt inte var konstruerad för långa..

Helena sa...

Ha, visst är det väl konstig att vara en kort människa, hade jag varit längre hade jag varit mindre rund, så långa har en hel del fördelar ;-)

Anonym sa...

Helena, graciösa kommer vi korta aldrig vara, visst skulle kläderna sitta bättre, om man var lite längre :)

Anonym sa...

Mit motto:
Vægten er der jo intet galt med - det er jo i højden jeg mangler...

Hannele på Hisingen sa...

Marianne/København, men jag behöver ofta
pall att stå på :)

Christina sa...

Ser jobbigt ut...inte lätt när man är kort i rocken :)

Ingrid E sa...

Såå himla kort är du väl inte? Förstår om du känner dig liten bredvid din man o dina söner.
Vad är chins?

Anonym sa...

Jasså! Bara för långa män?
Jaha då får jag väl inte vsara med i denna värld.
Får vä gå och dra något gammalt över mig tills även korta män får vara med! !,71 duger väl inte?

malou sa...

Håller med dig - jag måste också alltid be om hjälp i butiken. "Alla" är längre än jag (1.59 cm). Fast Inger Hagerup har skrivit en söt dikt om myran, som är alldeles lagom, fyller sig själv från överst till nederst...Min mamma säger alltid att den som är liten hinner mycket medan den som är stor vänder sig om, det får vara en tröst ;-)

Anonym sa...

En stilla fråga! Är det du som kämpar på vid den stationen?
Ser i vilket fall som helst väldigt kämpigt ut!
Så jag säger bra jobbat.

Anonym sa...

Men hur lång/kort är du då... Själv är jag 170 långa cm över havet.

Rita A sa...

Tuli ihan mieleen yksi lastenkirja, Rasmus Nalle bygger... en muista mitä, kanske en bät. Siinä oli jotain tuontapaisia kuvia :D

Anonym sa...

Dom stockarna känner jag igen...men dom kan ju finnas på andra ställen än dom jag har passerat...Men kom igen o visa mucklerna nu då ha ha ha

Anonym sa...

Godkväll på dig äntligen är det lugnt här,,stånk stön jobbig dag i dag,,,jaha det verkar vara tänkt för jättar inte korta herrar eller damer alls,,,Ja en del bankomater sitter verkligen för högt de rullstolsbundna klagar med för de har inte en chans heller sånt gör en Filifjonkan rasande,,,som mailar och skäller som en bandhund på dem det är det enda så de fattar de gör inte det annars..är det kommungubbar tro?? som ordnar sådant man kan ju nästan ro det.De är oftast intelligensbefriade så därför gissar jag på dem...;)

Stina sa...

Men du är ju för mysig du, alltså. Kramis

Hannele på Hisingen sa...

Christina, inte lätt, besvärligt många gånger.

Ingrid E, chins är när man drar upp sej själv med armarna. Jag är väl 10 cm under medellängden och det lilla gör att jag inte når tillräckligt högt upp. Och jag behöver en pall för att kunna pussa maken :)

Smeden Bengt, du är normallång och når dit jag inte når.

Malou, du och jag är ungefär lika långa, de som är längre, förstår inte problemet, att man alltid måste stå på tårna..

Akson, det är jag utanför motionsslingan, sonen har tagit bilderna. Alla är så stolta över den nya motionsplatsen, men det är ju bara för starka jättar :[

Nina, du är helt normallång, jag saknar 10 cm, och det lilla gör att jag inte når. Normallånga märker det inte ens, för de har aldrig några problem..

Rita, pitäisi lukee enemmän lastenkirjoja :)

Kärleksdravel, jag kämpar på för fullt :)

Filifjonkan, bra att det är lugnare nu, hoppas kalaset var trevligt. Många människor går bara på, utan att tänka, bygger för jättar, med starka nävar, man behöver inte ens sitta i rullstolen för att märka att världen inte alltid är så lätt att ta sej fram i.

Stina, jag kämpar på :)

Bloggblad sa...

Världen är mest tänkt för män i ganska många sammanhang... det mesta sker på mäns villkor, så varför inte även stockhävning?

Men som kortvuxen - om man vill ha närkontakt - är det säkert många som skulle lyfta upp dig både till stockarna och varorna... :)

Jag är inte så lång heller, men förmodligen lite längre än du.

Anonym sa...

Friskt v�gat �r h�ften vunnit..var �r du ...n�gonstans...????=)/ �sa

Hannele på Hisingen sa...

Bloggblad, som gammal feminist kan vi dra många exempel på männens fördelar, sjukvården och annat, men nu retar jag mej helt konkret på motiosnsplatsen, som jag inte kan utnyttja, vilket jag skulle vilja.
Jag har inte bestämt mej, om jag gillar att alla långa klappar mej på axeln - men lite kul är det allt, när långa män får böja se ner för att kunna prata med mej. Och sönerna får böja sej ordentligt för att ge sin mor en kram :)

Åsa, man för göra så gott man kan, detta är utanför Zenitgården, värlsdberömd fotbollsklubb på Hisingen, 12-åringar har nog också svårt att utnyttja motionsplatsen.

Anonym sa...

Ok, då förstår jag att det är lite problematiskt lite här och var. Min lillprinsessa är lika lång som du, och har problem.

Världen är inte byggd för de som är korta eller extra långa. Själv hade jag nog kunnat göra chins där du står.

Det verkar ju bara vara tänkt för herrar på det där stället. Och till råga på allt LÅNGA herrar.

Är det en lång man som tänkt till där tro?

Anonym sa...

Nina, om någon nu tänkt någonting alls.
Inte nog att man är kort, nu är man en tant också,
nästan osynlig... för många.

Lily of the valley sa...

Det är inte lätt att vara kort...
kram Lily

Hannele på Hisingen sa...

Lily, lätt om man har vett att be om hjälp :)
Kram

Jill Wegerup sa...

Är du en 1.60 alltså, om du menar 1.70 som normallång.

Anonym sa...

Har du någonsin varit på bilprovningen och knappat in dig på deras digitalmonster för att få en nummerlapp? Det har jag och jag nådde inte upp. Men jag är en hejare på att klättra för att nå upp till köksskåpens översta hyllor. Jag tror jag är mindre än du. Jag får också "böjkramar".

Hannele på Hisingen sa...

Jill, det stämmer, kläder, kök, möbler, allt är för kvinnor på 170, jag behöver min pall ganska ofta..

Nicoline, nej, så illa ser det inte ut på min bilprovning, bankomater hittar jag för höga ibland. "Böjkramar" var ett roligt ord, vi får lägga till pallkyssar också :)

Micke sa...

Jag är inte världslängst :) men jag tror faktiskt att göra chins handlar om viljan och muskler i det läget :)

PÅ tal om mina matvanor så tror jag att glömmer frukt och grönt alldeles för ofta :) jnag har blivit en förslappad ungdom helt enkelt :)

Hannele på Hisingen sa...

Micke, ok, typiskt att en ung man säger, sant att sonen hoppar upp och gör chins lite här och var, men om du gör det även som 54-åring, så gratulerar jag dej. Ät misnt tre frukter per dag :)