Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

13 maj 2007

Lite gammalt och nytt

Polkagris-petunian är fräck, silen köpte jag på skroten.
Grythyttans möbler ska vi göra i ordning, någon skulle slänga dem.
Gillar den nya trädgårdstomten.
Vår lilla Magnolia kobus har blommat med tjugo blommor i vår.Någon har glömt fogsvansen i körsbärsträdet.

Brand vid Preemraff på Hisingen
Vi kan se lågorna från balkongen, fast det är en mil dit, det är så hogt, att röken går upp och inga invånare skadas. Det brann sist för två år sedan.

25 kommentarer:

Anonym sa...

Vad söt den var, den lilla Magnolian!
Och polkagrispetunian... underbar! Får nog införskaffa mig ett par sådana också!

Ingrid E sa...

Hoppas att röken från rafinaderiet inte blåser hem till dig!

♥ Pia... sa...

Hej..vilken kul bytta du planterat i...:)..PIA

Karin sa...

Vilken tur att du räddade grythyttanstolarna - de är helt underbara! Läskigt med branden på Preem.

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, visst är polkagrispetuniorna söta.

Ingrid E, nej, vi märker inget av röken, men konstigt nog syns det ända till oss.

Pia, man tager vad man haver ;)

Karin A, läskiggt när sådant händer, syns ju över hela stan. Jag såg i Göteborgs-Posten hur dyra dessa möbler är, väldigt sköna.

Anonym sa...

God morgon
Jo....eftertankens kranka blekhet....skrev om dig på min blogg och rekommendera ett besök på din blogg, utan att fråga om lov....hoppas det var ok. Eftersom vi är två Pior som läser din blogg så kallar jag mig för Pia L

Anonym sa...

Pia L, du behöver inte fråga, men jag har inge adress till dej ;)

Strumpstickan sa...

Bra bild!

Anonym sa...

zanahoria.blogg.se

Anonym sa...

Godmorgon Hannele: Ojoj jag var inte så långt ifrån i min gissning om röken igår,, men otäckt är det så det är andra gången redan fy .Din nya invånare i trädgården var ju söt lite hemlig nästan, Tänk så dumma folk är det är ju bara att måla upp dem Grythyttans alltså så har man ju en underbar utemöbel,,återanvändning är bra,
Polkagrisarna är ju läckra med man tänker direkt på Gränna :)
Så du hade en magnolia i alla fall (ante mig) frun har det mesta i trädgården,,fnissar,,det växer ju till och med fogsvansar i dina träd...inte illa. Järnhandlarna får passa sig nu!

Yolanda Elizabet Heuzen sa...

Loved the cheerful petunias and the pink buddha. The fire, not so much!

Anonym sa...

Du har underbara ting i din trädgård. Ögongodis!
Ha en riktigt trevlig vecka!

Anonym sa...

Länk för dig:
http://www.nwt.se/ArticlePages/200704/18/20070418130500_NWT948/20070418130500_NWT948.dbp.asp

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, visst är det otroligt att kunna fota på flera kilometers avstånd.

Pia, tack, ska hälsa på dej.

Filifjonkan, möblerna är ju värda flera tusen, men alla orkar inte måla. Filijonkan kan hitta mycket i den här lilla trädgården, överrskningar för mej med ;)

Yolanda Elizabet, I love that petunia.

Marie, är för lång, du kan lägga den där man lägger webbadressen istället. I trädgården kan man hitta ett och annat, om man har ögonen öppna.

Birgittas minnen sa...

Ytterligare fina fynd på skroten, måste vara en välförsedd skrot.

Christina sa...

Så påhittig du är i trädgården...

Hannele på Hisingen sa...

Birgitta, man får verkligen använda sin fantasi ;)

Christina, jag älskar att göra små fynd och återanvända.

Jill Wegerup sa...

Tur med brandedn för alla. Och tur med grythyttan-möblerna för er. vill också hitta klassiker.

Anonym sa...

jill, är väldigt glad åt grythytte möblerna, nu har maken något att pyssla med ;)

johanna sa...

Ååååh, jag såg två Grythyttan stolar i en container i dag i Vasastan. Jag kunde inte ta dom på bussen och tåget och ingen med en bil som kunde hjälpa mig så jag var tvungen att lämna dom! jag grämer mig!

Hannele på Hisingen sa...

Sericea, dom är väldigt tunga, synd att du inte kan låna bil.

Anonym sa...

Hannele. Om du förstorar detta fönstret kan du se länken!

Hannele på Hisingen sa...

marie, hihi, så enkelt var det, tack för den länken, tänkt att jag inte är värst ;)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Vad är det för skrot ni har i Göteborg, jag blir så avundsjuuuk!
Våran lokala tipp eller återvinningscentral? som det heter, där får man inte ta någonting eller köpa, fuskigt! :-(

Hannele på Hisingen sa...

Tyra, det här är en riktig skrot, vid Angered, man måste verkligen ha ögonen med sej där. Det har varit några lagar, att man inte får återanvända, men nu har dom öppnat ett nytt ställe, där man kan lämna skräp, där dom lagar saker och där man kan köpa begagnat, i Ale.