Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

12 maj 2007

Jag håller tummarna

Mycket som händer idag.Över 40 000 nummerlappar att hålla i ordning. Maken underhåller löpare med sin saxofon, sonen springer 9:e Göteborgs Varvet, nämns knappt i riksnyheter, fast det är största loppet, saker händer bara i huvudstaden.
Tre kenyaner snabbast på 21 km, cyklande poliser tätt inpå.
Bästa underhållningen på Hisingssidan, utanför Hotell 11, Eriksberg,
maken spelar saxofon och lillebror klarinett med Vikingarna.
Jag blev så glad, när sonen såg mej och vinkade.
En av sönerna seglar denna 100-fotare Lidingö runt. Mitt eget foto.
Första gången på 50 år, jag kommer att sitta klistrad framför tv:n
och kolla alla pausinslag, hur dom presenterar Finland.

32 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Otroligt: 9:e varv - själv mäktade jag bara med 3!


Snigeln

Hannele på Hisingen sa...

Det Mörka Hotet, då får jag väl skryta, att jag har gjort mina tio varv, fast det 10:e sprang jag väl inte hela vägen ;)

Anonym sa...

Ja det är verkligen mycket på gång idag! Jag ska heja på några vänner som ska springa sitt första varv. :) Sen blir det kanske eurovision också...

Anonym sa...

Huomenta Hannele.
Men vad spännande seglar de Lidingö runt svåra saker hoppas de vinner!
Men det var inte dåligt ni har mycket spännande saker för er Hannele: Saxofon! och dina medaljer är det från löpning eller segling eller??? Jaha det blir kul i kväll kanske skall också titta faktiskt på det där spektaklet, Vi får hålla på både Sverige och Finland då Jag har ingen koll på vilka bitar som är med men det ger sig i kväll. Nu får du ha en bra lördag med sol här regnar det

Hannele på Hisingen sa...

Karin A, roligt med sådana här dagar, hoppas dina kompisar orkar i mål.

Huomenta, Filijonkan, idag får Finland står lite i centrum, första gången på 50 år. Visst är det spänande idag, men ingen i familjen kommer att vinna, men hoppas sonen har väldigt roligt med seglingen, för han älskar det. Mina fina medaljer, jag har ju själv sprungit tio GöteborgsVarv på gamla dagar, och andra lopp, men nu vill inte fötterna och konditionen. Jag kan inte heller låtarna, men kul se på Melodifestivalen ändå. Uppehåll men kallt idag.

Strumpstickan sa...

Jag blir superimponerad! Har du sprungit tio varv och nu en son på nionde... fantastiskt! Måste vara sisu:)

Ingrid E sa...

Härliga grabbar du har. Måste väl vara Lordis motsatser?
Jag håller tummarna för dina söner idag.

Hannele på Hisingen sa...

Strumpstickan, lite uthållighet och sisu är allt bra att ha, i många olika situationer, kanske även, om man ska avsluta en stickning ;)

Ingrid E, visst har man fått göra väldigt mycket roliga saker tillsammans med sina barn. (Överlever man de första tio åren, när man ska vakta och lära dem allt, så börjar det roliga, när barnen börjar lära mej massa spännande saker ;)

johanna sa...

jag hejade alltid på min pappa när han sprang varvet flera år i rad tills han fick lägga ner pågrund av hjärtat. lite tråkigt, men nu står han bredvid och hejar på. det är ju själva känslan och festyran man vill vara med om. aldrig är man hemma i Göteborg på rätt dag!
Melodifastivalen lär man ju kolla på vare sig man vill eller inte. :o)

Anonym sa...

Den rosa kallas både för gökärt OCH tro det eller ej, i folkmun käringtand :) Finns ju gula också såklart precis som du säger.. Kärt barn har många namn.

Anonym sa...

Hei.
Men du har sprungit också...ja måste säga att jag blir imponerad av din kraft(så skall din dag och varda)synd på dina fötter ,, men man får glädjas över att du har sprungit, Ja det blev sol här sen men inte så varmt lagom utflyktsväder och jag skall titta med förbereder bricka med kaffetermos o kaka,-Hei sitten!

Hannele på Hisingen sa...

sericea, jag som trodde motion var bra för hjärtat, det säger makens doktor, snart bänkar vi oss framför tv:n ;)

Isabelle, intressant med alla växtsynonymer, de käraste har många namn. Men just att blanda ihop gökärt och käringtand är nog något för huvudstadsbon, för här på Västkusten håller vi noga isär dem två.

Moi, Filifjonkan, kul att heja på sonen, och jag blev sugen på att börja träna igen, vädret var toppen, tog några bilder.

Ingrid E sa...

Hur gick det för mitt fadderbarn? Är han nöjd med sitt lopp?

JULIEK sa...

Oj så aktiva ni er, hela familien : )

Anonym sa...

Ja.. ikväll smäller det..! Kul! och Göteborgsvarvet.. springer några vänner.. inte jag! uj..uj..uj... Hoppas det går bra för dem..
Mycket folk i Gbg idag... demonstranter och båtar också!!!/åsa

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, ditt fadderbarn är nöjd med Varvet, han tror att han sprang ett par minuter fortare än förra året, sonen ser pigg ut.

Julie, dessutom var jag och dottern publik ;)

Åsa, visst händer det mycket idag och mycket folk på stan, kul.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Sverige & Finland i kväll då!!! Änfast jag aldrig har hållt i en saxofon så skulle jag föredra det framför att medverka i tjurruset!
Ha en bra helg!! Mari.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vilken imponerande familj du har!

Hannele på Hisingen sa...

Mari, det var väl lätt val ;)
Hur kvällen slutar, vet jag inte, men roligt, om det blir lite omväxling och olika länder får vinna.

Karin, visst är familjen i farte ganska ofta.

Lettlands låt gillar jag och cellopausnumret var fint.

Hannele på Hisingen sa...

Rätt låt vann; riktig sång, riktig sångerska utan masker, stjärnor på huvudet eller peruker, utan ansiktslyft och glitter och raketer,
skönt som omväxling ;)
Hyvää yötä, Suomi.

Anonym sa...

Nu är det söndag och lördagen passé. Kan dock glädja dig med att Göteborgsvarvet i alla fall nämndes i radion när vi satt i bilen på väg hem.
Själv ägnade jag dagen åt fika med goda vänner, bondens marknad på Söder i Sthlm, Joe Labero och lunch på Hamburger Börs och Melodifestivalen i soffan hemma på kvällen.

Förresten....lite fett är absolut inte farligt.

Anonym sa...

Christina W, låter jättetrevligt, Joe Labero, den göteborgaren har jag faktiskt inte sett live.

Husbilsresan sa...

Kikar in för att tacka för kommenteren hos mej....och önska en skön söndag.Jag sitter och tittar på reprisen på melodifestivalen...missade den igår för jag var på fest.
Kram!

Trolltygsängeln sa...

Hej, tittade in för att se om du varit på Göteborgsvarvet, och givetvis Eurovision. Tydligen hade jag under denna korta tid lärt känna dej såpass att jag begrep att här skulle man hitta lite smått och gott om båda. Kul det där med Finland... Faktiskt borde de kanske vunnit i år oxå.

Anonym sa...

Hyvää päivää! Hannele! :)
Vad roligt att sonen såg dig och vinkade precis lagom till ditt foto så fick vi med se loppet och så kul hela familjen engagerad i Göteborg. Du som fotograf med. Kul. Så roligt se dina bilder för man reser lite granna nere hos dig om man inte hälsar på i din trädgård.
Hauskaa viikonloppua! :)

Anonym sa...

Ojoj ser att det brinner i Skandiahamnens raffinaderi stäng dina fönster och hoppas du slipper få sån rök över trädgården kanske är det långt emellan hoppas det..

Anonym sa...

Havet är underbart. Segla är jag för lat för, men jagsöker i blocket efter en passande båt, men måste kunna få en bra båtplats som passar min ekonomi.
Har en dröm om att en gång få segla genom Göta kanal.
Kram och hälsa sonen!

Hannele på Hisingen sa...

Solkatter & dammråttor, bra att man kan titta på repris, och kan gå på fest också, söndagen har varit toppen, hoppas för dej med, kram.

Trolltyg & Änglaströssel, klart jag gillar lokala händelser och det händer ju så mycket hela tiden, så överralt är jag inte. Finlands låt var bra, men jag tycker det är spännande, när nya länder kommer in.

Filijonkan, hyvää päivää, visst var kortet på vinkande sonen kul, det är nästan omöjligt att hinna se och känna igen folk i den farten. Råkade få bra bild på vinnarna också, jag är ju inte åskådare så ofta.
Jag har inte varit hemma, så jag har inte märkt att det brunnit i raffinaderiet, det är så långt att det inte stör, men elden och röken kan jag nog se ibland.

Bengt, visst är det roligt med surfande och seglande söner, för deras mor få följa med på en hel del spännande saker ;)

GIS-mormor sa...

Så din man och son spelade vid Hotell 11? Verkligen fint med all musik längs vägen! Om bara kroppen håller kommer jag att springa varvet många fler gånger!

Hannele på Hisingen sa...

GIS-mormor, grattis till bra genomfört lopp. Ja, familjen har alltid (?) spelat där, förr i tiden, när jag själv sprang Varvet, svettig, kysste jag en tenorsaxofonist vid Hotel 11, innan jag fortsatte färden ;)

Anonym sa...

Tummen upp för den kitchiga trädgårdstomten i buddahstil! Var hittar man en sån?

Hannele på Hisingen sa...

Annika, en liten affär här på Hisingen, som säljer roliga saker, Torslanda Torg.