Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

10 december 2006

Göteborgskt på Nobelbanketten

Ring inte och stör, för ikväll sitter jag klistrad farmför tv:n och njuter av alla vackra kläder, underhållningen, göteborgskocken Håkan Thörnströms hemliga meny (närmast Nobelmiddag jag kommit är grannen, som gjorde Nobelglass under flera år, de gör även glögg- och saffransglass).

Bäst i år är Nobels fredspris till Muhammed Yunus och Grameen Bank, en bank som ger lån till fattiga kvinnor, som med små medel får chansen att försörja sej själva och sin familj. Mindre fattigdom, mindre krig.

Turkiska är ett ungt språk, bara 70 år, ganska häftigt att få Nobelpris.
Orhan Pamuks böcker är översatta från engelska till svenska, hur mycket ursprung finns kvar då? De finska böckerna är översatta direkt från turkiska. Finskan var också ett ungt språk, när Sillanpää fick Nobelpriset 1916.

Swedish today
Två nätters vaka för Christer Fuglesang. Jag trodde att astronauter hade astronomiska löner, men Christer får inte mer än en erfaren svensk ingenjör. Har han speciella blanketter för avdrag för resor till och från arbetet?
(Lånade bild från länken, hade inget eget)
Andra Advent
Är det inte väldigt svenskt att ha adventsljus i fönstren? Andra länder har inte lika mycket. Vid arbetsplatserna lyser det, har man ett hus med tio fönster, så är det inte ovanligt med tio adventljus, det lyser överallt.

18 kommentarer:

Sigruns German Garden sa...

Oh, how nice to see Queen Silvia, but I don't understand any word!

Sigrun ;-)

Hannele på Hisingen sa...

Sigrun, Nobel Banquet in Stockholm tonight,
I'll stay at home and watch TV :)

Vi på Kantarellen sa...

Jag kommer att sätta på TV:n... men jag är inte helt säker på att jag kommer att sitta framför den.

Förmodligen blir det som vanligt. Jag susar förbi... stannar till en minut... och så susar jag vidare.

Det är därför jag aldrig tittar på filmer... jag får på något vis aldrig något sammanhang. :-)

Anonym sa...

Filifjonkan säger godmiddag. Jag gör dig sällskap ikväll framför tvn vill också se allt det vackra det är ju festernas fest. Adventsstakar i varje fönster till o med källarens här är det 14 stakar och 2 stjärnor och en stående stjärna samt en tomte med hehe Man måste ju glädja Sydkraft eller Eon som de heter numera,

Hannele på Hisingen sa...

Mamselamsen, vart är du på väg? Susar ut i rymden?

Filijonkan, trevligt att få sällskap.

Lis vom Lindenhof sa...

Ich hab gar nicht gewusst dass da auch ein Schwede in der Discovery mitgeflogen ist.
Ich wünsche dir noch einen schönen 2. Advent.

MariaJ sa...

Toivottavasti Christerillä on pehmeä nousu ylöspäin. Mukavaa että siellä on ensimmäinen skandinaavi matkalla.
Mielenkiintoista kuulla uutisista millaisen vastaanoton uusi Turkin nobelisti saa maassaan. Niin ja adventtikynttilät palaa täälläkin samalla tavalla, vaan varmaan tiesitkin. Oletko ollut milloin viimeksi Suomessa jouluna? Onko sulla vielä paljon sukulaisia missä käyt?Hitsi en tiedä mitä ton blogini kanssa tekisi. Nyt kun vaihdoin sen asetuksen että tuntemattomatkin voi koomentoida niin sinne tulee kaikenmaailman roskapostia. En edes tiedä miten ne saan pois jälkeenpäin vai saanko ollenkaan. Hyvää alkavaa viikkoa!

Hannele på Hisingen sa...

Lis, ich sclafe nicht diese Nacht, sehe Christer, ich wünsche dir auch einen schönen Advent.

MariaJ, Christerillä meni hyvin, odottanut tätä 14 vuotta. Kyllä tiesin, et adventtikynttilät tulleet Suomeenkin, mutta ei ihan samalla määrällä. Itse en ole viettänyt joulua siellä 35 vuoteen, äitini ja siskoni täällä. Hyvää adventin jatkoa.

Anonym sa...

Det er vanlig med adventstake eller adventstjerne i vinduene her også, men kanskje ikke i alle...

Kos deg med Nobel galla!

Anonym sa...

Jag har en kompis som arbetade som svenska lärare för invandrare. En dag frågade han henne om det var LAG på att sätta adventsstakar i förnstren första advent... :-) Apråpå det där med adventsstakar. Mysigt!

Anonym sa...

PS Fulgesang borde väl få trakta mente i alla fall.....? :-)

Hannele på Hisingen sa...

Karna, jag har inte varit i Norge sedan 1968..

Cleo, underbar historia, man skulle nästan tro, att det är LAG, för det är ju adventsstakar i varenda fönster.

Fulgesang borde väl ha kilometerersättning :)

JULIEK sa...

Her også har vi staker i alle fønster : )

Anonym sa...

Nobelglass - är det krut i den?

MariaJ sa...

Suurkiitokset blogineuvoista! Tein mitä kirjoitit. Sain jopa roskiksetkin näkyviin sitä kautta ja hävitettyä roskapostit.

Hannele på Hisingen sa...

Julie, intressant, nytt för mej.

MariaJ, hyvä että järjesyi nuo hommat.

Lars Anders, Nobelglassen grannen bjöd på, hade många olika smaker, gott, den fanns till salu i affären också. De har bara äkta råvaaror. Kolla i min länk, om du har affär i närheten, jag rekommenderar deras champagne-glass till nyår, smakar verkligen champagne.

Shadow sa...

Jag har varit runt en hel del och kan intyga att jag bara sett adventsstakar i Sverige.

Hannele på Hisingen sa...

Shadow, intressant, för jag har i alla fall inte sett så mycket bilder från andra länder.