Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

25 juni 2006

Maskrosor är vackra!







Det är något speciellt med maskrosor,
men i trädgården vill jag inte ha dem...












Vi sover gott under maskroslakan.

14 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hannele på Hisingen sa...

jaha, nu har robotarna hittat hit, tyvärr får jag lägga till bokstavskoder för kommentarer.

Anonym sa...

Ja, det er noe spesielt med løvetanna, som vi kaller den i Norge. Det er så fint når mange løvetenner vokser på ei grønn mark. Da er det som om sola skinner ekstra mye der. :) Fine ting du har med løvetannmønster på!

Hannele på Hisingen sa...

Tack, hulda.
Nu har jag lärt mej ett nytt ord; løvetanna!

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Hei hei.
Så fin blogg du har her.
Min store hobby er hage og planter.Blomster er medisin for sjelen. Mye fint du hadde i løvetannmønster.

Anonym sa...

Jag älskar utslagna maskrosor, för så ser jag ut i håret på morgonen :)

Moni sa...

Jag gillar också maskrosor, men visst är de lite melankoliska?

Hannele på Hisingen sa...

Min mor läste en saga om en maskrospojke, när jag var barn; de bodde i en flaska och de kom regn... Jag skulle vilja hitta den boken.

Anonym sa...

Gillar inte maskrosor men egentligen har jag en annan fråga: har blivit intresserad av trädgårdshistoria och såg att du har mycket böcker om trädgård. Vill gärna läsa om Gertrud Jekyll - vilken bok rekommenderar du? Skall i så fall beställa på biblioteket. Jag gillar också Emma Lundberg böcker. Något bra tips?

Hannele på Hisingen sa...

Lotta, bästa boken av Emma Lundberg är hennes "Leva med trädgård",
Gertrud Jekyll kan du läsa om i Lotta Möllers underbara bok "Trädgårdens natur", bästa bok jag läste, båda finns säkert på biblioteket.

Hannele på Hisingen sa...

Lotta, på engelska finns en hel del, The Gardens of Gertrude Jekyll av Richard Biskove, massa bilder.
Kul med trädgårdshistoria, praktverk Trädgårdskonstens historia 3000 år av PenelopeHobhouse räcker hela sommaren..

Anonym sa...

jag håller med om att maskrosor är vackra, lika så är hundkex vackra

Anonym sa...

Synd dom klassas som ogräs,, jag tycker dom är jättevackra, små solar. Lättodlade är dom små rackarna åxå.

Sigruns German Garden sa...

A great collection, the jug and the others. Exactly my colours!

Sigrun