Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

27 juni 2006

Böcker som (för)följer mej


Dessa böcker har betytt mycket i mitt trädgårdstänkande, även om
nya idéer har smygit sej på.
Lotte Möller tycker att det ska det vara roligt att ha trädgård, den ska passa just dem som bor där - inte grannarna. Man ska inte ta dö på allt liv som finns, även småfåglar, fjärilar och igelkottar ska få plats.
Hannu Sarenström var lite galen och hämningslös i sin första trädgård, jag är kvar i det romantiska stadiet och vill också gräva ett dike, där man kan se liljorna underifrån, som ett barn gör..
Ulla Molins vackra trädgård har jag sett i Höganäs, hon tycker att var och en ska forma sin egen trädgård efter egen smak, man ska kunna ha enkla växter, inga konstigheter.
Trädgårdens rum av Kvant & Palmgren ska man läsa, jag småduttar i min trädgård, är dålig på helheten. Då kan denna bok vara lite hjälp på traven.

12 kommentarer:

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hannu Sarenström (blev efternamnet rätt?) är väldigt inspirerande. Ska titta i de andra böckerna du tipsar om, det är kul med idéer även om man kanske gör på ett annat sätt sedan så är andras idéer en öppning till ens egna...

Anonym sa...

Har nu varit på bibban och lånat en och beställt en bok - det blir mycket läsning på semestern =))

Hannele på Hisingen sa...

Karin och Lotta, ni får nog mycket nöje, dessa böcker är både tankeväckande och inspirerande, även om man inte gör allt själv. De finns nog på biblioteket.

Anonym sa...

jag har också läst Leva med trädgård och tycker den är super.

Hulda sa...

De bøkene ser veldig bra ut også. Skulle også hatt flere hagebøker å titte i . Har sett på ei på bokhandelen som jeg kunne tenkt meg.

Hannele på Hisingen sa...

cia, man tröttnar inte på "Leva med trädgård", häftigaste är, att jag har sett Ulla MOlins trädgård! Den är K-märkt.

hulda, kolla på biblioteket, där finns säkert massa bra böcker..

Hannele på Hisingen sa...

hulda, eller antkvariat, dessa böcker är gamla, utom Hannu Sarenström, som säljs billigy i pocket.

Hilde C. sa...

Takk for hyggelig kommentar på bloggen min :-) Hagebøker er vel noen av de deiligste bøker som finnes. Det er første gang jeg har sett en hagebok som handler om vinter (ser det ut som i allefall), siden den har rimfrost i tittelen. Den ser spennende ut :-) Kos deg med hagen :-)

Hulda sa...

takker for tipset om antikkbutikker, de har nok mange fine blomsterbøker! Kjøpte en bok om stell av potteplanter der en gang.

Hannele på Hisingen sa...

hilde c, ja, håller med dej, det har blivit ganska många trädgårdsböcker under åren.

hulda, ja, jag har hittat många bra trädgårdsböcker billigt på antikvariat.

Anonym sa...

Precis samma böcker är bland mina favoriter!! Utom Lotte Möllers då för den har jag letat efter länge nu...men kan omöjligt hitta den?? Tips från någon kanske???!

Hannele på Hisingen sa...

Mia, Lotte Möllers Trädgårdens natur har gets ut som pocket, man hittar ibland ävenpå antikvariat.