Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

23 februari 2010

Spänning för billig peng

Mina litteraturvetenskapsstudier har tydligen inte gett så djupt intryck på mej, för jag blev alldeles exalterad, när jag för en hundring hittade Enid Blytons Fem-böcker på ett loppis, alla utom en. Lagom med spänning för en anglofil, och inte så mycket sex och våld. Helt i min smak.

22 kommentarer:

Synnøve. sa...

Tänk när man var yngre och hade hela bokhyllan med Enid Blyton böcker....
Det är kult det där...
Kramen Synnöve.

Dubbelörn sa...

Enid Blyton var en av mina favoriter! Snacka om nostalgitripp när man ser din bild :).

Kram

AnnCharlotte sa...

Dom har man ju läst framlänges och baklänges flera gånger och ....men vilken saknas?

Hanneles bokparadis sa...

Synnøve, jag minns inte, om jag ägde böckerna eller om jag hade lånat på biblioteket, har inga böcker från min egen ungdom. Kram.

Dubbelörn, jag blev också lite nostalgisk :)

Ann Charlotte, jag saknar Fem befriar flygarna.

Filifjonkan 1 sa...

Morrn Ja de böckerna har man läst allihop åhh så spännande de var man var alldeles tagen av dem Vist är det kul med att se gamla ungdomsböcker Läste du Biggles nånting? De var också spännande och Sherry Ames ojoj vilka minnen man har av böcker

Olga T sa...

De böckerna läste aldrig jag men mina söner har gjort det och därför har jag upplevt dem. Känner igen känslan du beskriver. Jag läste Kulla-Gulla, Lotta-böckerna och Anne på Grönkulla....lite mer tjejigt va?

Hanneles bokparadis sa...

Filifjonkan, nej, Biggles är nytt för mej, kanske ska ta en titt på dem :)

Gärdsmygen, Kulla-Gulla, Lotta och Anne på Grönkulla har jag inte läst, men har köpt ett par av Montgomerys böcker, eftersom de har varit aktuella för universitetsuppsatser. Under viss tid var ju Enid Blytons böcker portförbjudna på biblioteket, de var inte tillräckligt "fina"..

skogsnuvan sa...

Vilken saknar du? Jag kanske har den för jag har en hel massa av dom böckerna. Jag är en sån som har svårt att kasta

Gunilla sa...

Vilket härligt loppisfynd! Grattis!

Hanneles bokparadis sa...

Skogsnuvan, jag saknar bara
Fem befriar flygarna..

Gunilla, mycket spänning för en hundring.

Eleonora sa...

Grattis till fyndet! Fem-böckerna har alltid varit populära, kanske skulle man göra som du och läsa om dem igen.

Så roligt att du tittade in till mig igen. Det var ett tag sedan. Det blir så ibland, man tittar in till varandra och det är inte alltid det blir till en kommentar (sorgligt nog)

Ha det så gott du kan i snökaoset. Må så gott och kram

Znogge sa...

Vilket fynd! Själv njuter jag av min komletta samling av Lotta-böcker!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Tror jag läste alla när jag var så där 11, 12 år. Och sen har de gått i arv till mina barn. Mycket mackor äter de, det minns jag - och äventyren förstås.
Eva

Hannele sa...

Eleonora, här har vi det bara fint, kram.

Znogge, det låter också trevligt, fast jag läste inte Lotta-böcker.

Eva, mina barn har inte läst dessa, ännu.

JULIEK sa...

Jag leste mycke av Kitty ja....elskade dom bøckerna : )

Hannele på Hisingen sa...

Julie, jag tror inte vi hade Kitty i Finland.

NinaVästerplana sa...

Trodde jag läst allihop men det är en o annan jag inte riktigt kommer ihåg...... Kan det bero på att det är så länge sedan ;-) Vilken `röta´ du har som hittade en sådan skatt!
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Hannele på Hisingen sa...

Nina, härlig oskyldig avkoppling och nostalgi för en anglofil :)

Filifjonkan 1 sa...

Hannele Biggles var väl kanske tänkt från förr som en pojkbok handlade om en flygare,,det gjordes ju skillnad på böcker då minns skolans bibliotek där hon sa "Jamen ska du läsa den den är för pojkar" men jag läste den i alla fall och den var väldigt spännande då.Fanns fler böcker i den serien

Hanneles bokparadis sa...

Filifjonkan, jag har hört talas om Biggles och har ett par hemma, ska läsa, så jag vet vad det är. Tokigt när man försökte styra barnens läsning på det sättet förr.

skogsnuvan sa...

Sorry 5 befriar flygarna har jag inte annars hade du fått den av mig

Hanneles bokparadis sa...

Skogsnuvan, gulligt av dej ändå :) Såg den i bokaffären, men kostar 100 kr och har den nya tråkiga översättningen, där dom har tagit bort känslan av England..