Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

8 januari 2014

Nu kör vi hårt

Löpträna : roligare och effektivare av Håkan Jörgensen är faktiskt en ovanligt rolig och effektiv bok för att handla om träning. Jörgensen klarar av konststycket att ge adekvata tips både till nybörjare och vana löpare utan att bli för långrandig. Han ger tips om skor, kläder, sport-bh och även annan elektronisk utrustning. I kapitel om träningslära förstår jag varför jag inte blir bättre fast jag tränar regelbundet. Löparteknik är individuellt, men mina fötter mår faktiskt bättre av att landa med tårna först, min son tipsade mej om det. Jörgensen tror också på att skonsamt att landa ner med tårna först. Om kost, uthållighet, plyometriska rörelser och återhämtning skriver Jörgensen bra, många tips och tankar. Komma i gång är kanske det viktigaste kapilet nu i vintermörker. Bra kapitel om kost, återhämtning, förbränning och överansträngning.

8 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Suck. I teorin är jag fullärd. Det är i själva utövandet jag brister ... Behöver inga böcker men däremot lite självdisciplin!

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, man kanske kan få självdisciplin av boken...

znogge sa...

Löptekniken betyder mycket mer än vad man tror. Det och bra skor...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ja, mycket skonsammare när jag började landa med tårna först.

Inga M sa...

Låter äventyrligt att landa med tårna först. Med min tyngd så går de nog av.

Hannele på Hisingen sa...

Inga M, inte menat att springa som en balettdansör....

Maria JAG BLOMMAR sa...

Ja, nu kör vi. Jag är glad över att ha sprungit ungefär varannan dag i 2 år nu.

tant Hannele sa...

Maria, toppen!