Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

3 januari 2014

När börjar julen?

I min julblogg har 469 personer röstat. Nästan 70% vill njuta av julen efter nyår, minst till Trettondagen den 6 januari. Drygt hälften av alla har svarat att julen slutar Tjugonde dag Knut den 13 januari. Bara 7% vill sluta julen direkt den 25 december, är de samma personer, som inte hinner njuta av julen?Och 494 som röstade om när julen börjar. Hela 80%, nästan 400 personer, börjar julpynta till Första Advent. Bara 9% börjar dagen före julafton. Kan de vara de som bara stressar?

11 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Har missat omröstningen men väljer Knut!

♥ Hannele sa...

Klimakteriehäxan, jag njuter gärna länge :)

znogge sa...

Trettondagen blir det här :-) Knut är för sent tycker i alla fall jag. Även om jag gillar julen på alla vis :-)

♥ Hanneles paradis på Hisingen sa...

Znogge, en lagom kompromiss.

Lillianna sa...

Vilken rolig fråga!
Har inte röstat, men jag svara nyår. Julpyntet är fortfarande kvar i dag, men nu runt trettondedagshelgen ska det bort!

/Lillianna

Hannele sa...

Lillianna, dagarna är fortfarande mörka, lite extraljus behövs.

AnnA sa...

Hej!
Och jag kontrar - när började den? Med tanke på att en del av affärerna börja plocka fram julpyntet redan i oktober...
Adventsljusstakar och belysning får vara kvar till knut, och tomtar och pynt åker i dagarna.Tomtarna och det andra brukar jag plocka fram ngn dag/dagar innan julafton, så det är lite lagom att plocka in dem kring trettonhelgen.
Haen skön trettonhelgen!
Hälsn
AnnA

Inga M sa...

Jag håller med om Tjugondedag Knut! Funderar som Anna på när den börjar numera, det är alldeles för tidigt.
Ha en god fortsättning på helgen!

♥ Hanneles paradis på Hisingen sa...

AnnA, Tack! Denna jul var affärerna inte så tidiga, men ska man hinna pynta till 1:a Advent så....

Inga M, egentligen inte för tidigt, om man ska hinna och slippa stressa efter jobbet. Första Advent är bra början, sedan bara att njuta en månad :)

Merja sa...

Missade omröstningen. Jag plockar fram det mesta till första advent och idag plockade jag bort allt.
Grattis på namnsdagen!

♥ Hanneles paradis på Hisingen sa...

Merja, tack, sonen bjöd på fika :)