Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

28 januari 2013

Två år i varje klass

Två år i varje klass (1923) av Kar de Mumma, pseudonym för Erik Zetterström (1904-1997) hittade jag bland bibliotekets gratis-böcker, boken har ett visst kulturhistoriskt värde.
Jag blev intresserad eftersom den liknar min egen skolgång. Skoltid i den gamla svenska realskolan liknar min egen skola i Finland, flera decennier senare. Med underkända betyg måste man läsa extra över sommarlovet för att bli uppflyttad till nästa klass. Själv fick jag läsa svenska och tyska varje sommar, en gång fick jag gå om en klass, fortfarande med dåliga betyg. Att traggla tysk och svensk grammatik var inte roligt. Som flicka hade jag dessutom dåligt betyg i uppförande. Ibland räckte det att säga "du" till läraren, så blev man utslängd.

9 kommentarer:

Cicki sa...

Den läste jag när jag gick i mellanstadiet. Kommer ihåg att jag tyckte det var kul. Det är det enda jag kommer ihåg....:-)

Znogge sa...

Finns här i hyllan också! Tur det inte är så längre. I vissa svenska skolor och med tanke på barns beteende så skulle vi ha många IG... Känns inte så där... Men härlig bok!

Hanneles bokparadis sa...

Cicki, visst är boken rolig på sitt sätt, berättar också om hur det var.

Znogge, visst har världen blivit bättre, vi lyssnar ju på varandra, hoppas jag.

Helga sa...

Jag beundrar dig som kämpat dig fram trots tuff skoltid...

Hanneles bokparadis sa...

Helga, jo, jag insåg ganska fort i Sverige att jag inte var helt obegåvad :)

Inga M sa...

Det var tufft kämpat, kanske ligger det ett värde i att tvingas sträva på lite. Den boken har jag kvar i bokhyllan, också som nostalgitripp! Min skolgång innehöll också gamla realskolan, handelslinje, det var tydliga krav på både uppförande och prestationer för att uttrycka sig diplomatiskt. Men himla nyttigt att möte krav och en skola som inte backade undan. Det var som du skriver krav på att läsa upp ämnen för att bli uppflyttad till nästa klass, med tre hemanmärkningar blev det sänkt betyg i ordning / uppförande.

Hannele på Hisingen sa...

Inga M, jag vet inte om det finns något värde i den gamla tidens skola, där det exempelvis i småskolan var bara en belastning, om man hade lärt sig att läsa innan skolstart... Och sitta still utan sysselsättning är inte speciellt uppbyggande.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har min kvar. Tyckte den var jätterolig, då. Vet inte om jag skulle våga läsa om den ... och dagens barn fattar antagligen knappt vad den handlar om ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, nej, ingen bok för ungdomar... utom på historalektion kanske.