Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

25 april 2010

Gud har 99 namn

En intressant utställning, som visar skillnader mellan de sex stora religionerna; buddhism, judendom, islam, kristendom, hinduism, sikhism. Tiden, maten, kläderna och symbolerna skiljer. Även om jag är snygg i hijab, tänker jag inte byta stil, men politikerna ska inte lägga sej i klädsel.

21 kommentarer:

Gerda-Thyra sa...

Men, så intressant utställning!
Har inte alls hört talas om den förut... skulle verkligen vilja besöka den och reda upp mina kunskaper om de olika religionerna!
Det behövs, har nog glömt mycket sedan gymnasietiden, då jag i och för sig tyckte att de olika religionerna var jätteintressant men mycket har nog rört till sig och glömts bort sedan dess... det är ju ett tag sedan!
Du är ju riktigt snygg i hijab!

Trädgårdsdrömmar sa...

Allt klär en skönhet!!!!
Kram Carina

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, kolla länken, varannan torsdagkväll är det öppet, mycket intressant och lärorikt.

Carina, hihi, du är rolig, kram.

AnnA sa...

Hej Hannele!
Jag har tittat vidare i vinstboken, och vilken kuriosa, att bara läsa reseskildringarna...Underbara bilder dessutom!
När jag ser dig i hijab, åker jag tillbaka långt i tiden, när jag själv fick pröva en liknande huvudduk av en kvinna som var på kamelsemester i Tukiet...
Ha en skön söndag - jag skall fortsätta beskära mina rosor...
Ha det!
hälsn
AnnA

Synnøve. sa...

Tänk om den utställningen kunde komma hit. Tror alla, eller i varje fall väldans många skulle haft nyttta av att gå på den.

Du valde en snygg färg på hijaben måste jag säga.

Helt enig med dig om att politiker inte ska lägga sig i vd man har på sig.

Ha en fabelaktig söndag nu.
Kramen.

Anonym sa...

Är det okay att prästerna bestämmer vad man skall ha på sig?
Eivor

Anna sa...

Eivor: Nej, varken präster eller politiker ska bestämma vad man ska ha på sig. Jag förstår inte din kommentar. Vill du förtydliga?

Hannele på Hisingen sa...

AnnA, kul att du uppskattar boken, intressant och vackra bilder. Kul och spännande med såna minnen, för första gången jag testar hijab.

Synnøve, förståelse och rädsla för oliktänkande har alltid rått, verkar inte minska.. Ha en bra dag, kram.

Eivor, för 50 år sedan hade kvinnorna även i Sverige huvudbonad i kyrkan, vi var inte så mycket annorlunda.

Anna, precis, så länge kvinnorna frivilligt väljer sin klädsel ska varken männen, prästerna eller politikerna lägga sej i det.

Anonym sa...

Jag trodde inte det kunde missuppfattas AnnA.
Frivilligheten är nog inte så stor och var inte så här heller för 1oo år sedan, men det är bestämt av kyrkan och var så här också.
Jag ser det som kvinnoförtryck eftersom det inte finns "burkor" för herrar.
Hälsn. Eivor

Anna sa...

Eiovor: Kvinnor som använder "burkor" är i minoritet. Även om det är ett uttryck som jag inte uppskattar vill jag inte förtrycka dem genom att förbjuda dem från att göra sina val, även om de avviker från mina. Frivilligheten minskar ännu mer om staten ingriper genom att förbjuda sådan klädsel. Det är inte förenligt med en demokrati.

Upplysning, integration

Anonym sa...

Slutreplik från min sida:
Om ingen reagerar eller säger ifrån så blir det aldrig någon förändring för de kvinnor som genom religionen blir utsatta för hedersmord och nedtryckthet.

Jag har läst om alla religionerna och se dig om i världen -- de flesta krig är religionsbaserade.
Burkan är bara nästa steg från slöjan - total underkastelse.

Nu skall jag vara tyst - Eivor

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Hoppas de visade på likheterna på den där utställningen också, det är så fånigt att slåss om vilken religion som är bäst.
Vad fin du var i huckle!

Hannele på Hisingen sa...

Anna, du har rätt i att staten inte ska lägga sej i andras klädsel genom lagar.

Eivor, du behöver inte vara tyst, men jag tycker du blandar ihop gamla seder, hedersmord och allt i en enda röra. Då uppstår lätt missförstånd och intolerans mot oliktänkande. Indiska männens turbaner har också väckt anstöt i Sverige, romernas vackra klänningar och annat.

Karin, det som var poängen med hela utställningen:
vi är människor allihopa, fast vi tänker lite olika.

Znogge sa...

Låter som en mycket intressant utställning! Såg något liknande när jag var i Berlin och det var givande.

Anna sa...

Eivor: burkan är ett symptom på det förtryck som du beskriver. Det hjälper inte att förbjuda symptomet för att komma till rätta med förtrycket. Förbud mot klädsel och liknande är sådant som totalitära stater sysslar med. Dessutom finns det de kvinnor som hävdar att burkor och slöjor är ett frivilligt val. Vi har inte rätt att sätta oss över dem. för då är vi inte annorlunda än de som genom tvång tvingar kvinnor att använda slöja. Nu har du redan lämnat, men jag ställer frågor ändå. Om vi förbjuder burkor, vad är nästa steg? Vad tror du resultatet skulle bli för de kvinnor som använder burkor? Då burkan är ett symptom kommer förtrycket enbart att byta skepnad. Kvinnorna kommer sannolikt inte att bli friare. Nej, jag tror aldrig att förbud är rätt väg att gå.

Bloggblad sa...

Sjal, turban eller slöja... Keps, yllemössa eller liten hatt...

Det är en himla skillnad när man döljer hela ansiktet, mot att ha huvudbonad. Min mamma gick aldrig ut utan hatt under största delen av sitt liv.

Mormorsmor hade alltid en sjal...

Mina elever från Iran berättade många historier om tjuvar och banditer som klädde sig som kvinnor och kunde härja fritt, ingen såg ju vem de var...

Att inte visa håret är en sak - att inte visa ansiktet är en helt annan sak. Och det senare räknar jag som förtryck och inte som frihet.

Tack för ordet.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst lär man sej en hel del och får känsla av att förstå lite mer.

Anna, det är nog sant att förbud inte gör dessa kvinnor friare, så enkelt är det nog inte. Förbud mot kläder är som åsiktsförbud.

Bloggblad, änkor hade ju slöja och svarta kläder förr i Sverige, ett år, även jag minns det. Visst är det förtryck att inte få visa sitt ansikte, hoppas det ändras, men förbud är nog inte det rätta, som i Frankrike och i Danmark.

Polargrevinnan sa...

Ja, det blev mycket diskussioner här på bloggen. Jag är inte heller vän av förbud.
Vi kan tycka om burkans vara eller icke vara det är dock kvinnorna som själva måste frigöra sig om de inte vill bära burka.Om vi förbjuder burkan kanske dessa kvinnor inte får gå ut alls.
Viola

Hannele på Hisingen sa...

Viola, ungefär så tänker jag också, påbud utifrån behöver inte nödvändigtvis hjälpa dem. Men information och utbildning på olika sätt ger resultat, gärna av egna landsmän, för unga flickor har det tufft.

Helga sa...

Det låter som en intressant utställning. Vad snygg du ser ut på bilden ;)

Det bör väl bara ok att klä sig som man vill.Om det nu är kvinnan som vill klä sig sådär!? Eller är det mannen som vill att kvinnan ska klä sig så?

Hanneles bokparadis sa...

Helga, om inte föräldrarna, maken eller regeringen tvingar kvinnan att välja sina kläder, så är det ok.